Доверието на потребителите към финансовите институции в Европа и представяните от тях услуги е едно от най-ниските, заяви Меглена Кунева по време на представянето на изследване на тема "България диагностичен преглед на защитата на потребителите и финансовата им компетентност".

По-ниско е доверието в страните от ЕС единствено към предоставяните енергийни услуги, допълни още Кунева.

Едва 13% от европейските потребители са сменили своя доставчик на финансови услуги през последните две години, което се предопределя от ниската информираност и възможности за сравняване на услугите на различните финансови услуги.

Наличието на комплексност при финансовите услуги, както и на санкции при излизане и пренасочване към друг доставчик на финансови услуги е друг фактор, който предопределя този резултат.

Основните констатации на доклада за България бяха представени днес на семинар, открит от еврокомисаря по защита на потребителите - Меглена Кунева. Докладът изготвен по искане на българското правителство, е осми по ред в рамките на финансирана от Световната банка пилотна програма за оценка на защитата на правата на потребителите на финансови услуги в страни със средни доходи от целия свят.

"По своята същност, необходимостта от защита на потребителите произтича от дисбаланса в правомощията, информираността и ресурсите на потребителите и техните доставчици на финансови услуги, поставящ потребителите в неравностойно положение", според Сю Ратлидж, регионален координатор на Световната банка по въпросите на защита на потребителите и един от основните автори на доклада.

"Има още какво да се желае" - коментира още Ратлидж, въпреки че "в България съществуват както законодателство, така и институции за защита на потребителите, тъй като бяха транспониранирективи на Европейския съюз, касаещи защитата на потребителите в сектора на финансовите услуги. Но защитата на потребителите на финансови услуги се усъвършенства непрекъснато в световен мащаб" - става ясно още от доклада.

Потреблението на финансови услуги в България непрекъснато се увеличава. През периода 2003-2007 г., кредитите са нараснали от 7 на 24% от БВП. И макар спестяванията на домакинствата също да нарастват, финансовата задлъжнялост през посочения период се е удвоила. Наред с това едно проучване проведено през септември 2008 г. от института за GFK сочи, че една трета от българските потребители разполагат с дебитни, а 9% с кредитни карти.

Използването на пластмасови карти е нараснало значително в сравнение с първия месец на 2005 година когато само една пета от потребителите в България са ползвали дебитни и 2% - кредитни карти.

Както се констатира в световен мащаб, нарасналото потребление на финансови услуги е свързано с нарастването на жалбите на потребителите. Около 1 200 оплаквания и спорове са били представени на вниманието на властите през изминалата година. Българските потребители считат, че засилването на защитата на правата им ще е от полза за тях, включително и в сектора на финансовите услуги.

Мерките които се препоръчват са - укрепване на институционалната структура, включително чрез евентуално въвеждане на институцията "независим финансов омбудсман, като дългосрочно решение; подобряване на качеството и удобството за потребителя при разкриване на данни за потребителите, включително чрез въвеждане на образец за "Изложение на основните факти при всички прилагани стандартни финансови продукти; подобряване на деловите практики на финансовите институции по отношение на потребителите, включително чрез разработване на правила за поведение и привличане на асоциациите на потребителите за участие в контрола на тяхното спазване; оптимизиране на разглеждане на жалби на потребителите и разрешаване на спорове; разширяване достъпа на потребителите до полезна и навременна финансова информация, включително чрез повишаване компетентността им чрез формално финансово образование, по-добра информираност и предоставяне на безпристрастни финансови съвети.

Банките трябва да станат по-прозрачни за потребителите по отношение на услугите и цената им които предлагат. Първата стъпка в тази насока е направена с приемане на кодекс на асоциацията на европейските банки, който е одобрен единодушно и влиза в сила от ноември тази година, коментира Кунева.

Снимка:БГНЕС