Една от най-неприятните задачи на собственик на бизнес или мениджър, пред която може да се изправи, е да съкрати един или повече работници. Без значение на причината, съобщаването на служител, че неговите услуги вече не са нужни, е трудно.

Можете да омекотите удара с възхвали, може да оправдаете с числа или може да посочите бедното представяне на работника като причина, но без значение какво кажете, крайният резултат може да е крайно неприятен и за двете страни.

За работника това означава край на постоянния доход и други облаги. За собственика, директора или който съобщава освобождаването, може да значи уволнение на доверен, добре представящ се работник в отчаян опит да се съкратят разходи. Няма да е лесно, но има добри практики в това отношение, пишат специалистите от investopedia.

Това, което повечето успешни директори, мениджъри човешки ресурси съветват относно освобождаването на служители е просто - бъдете честни, състрадателни и бързи.

Дори причината за освобождаването да е слабо представяне на служителя, уволнението на човешко същество, съобщаването, че вече не ги цените, е психологически и личен удар, както може да бъде психологическа травма и за този, държащ брадвата. Има начини обаче, това да стане по-лесно за всички. Следвайки тези основни критерии за това кого да уволните, как да го направите и какво да осигурите на освободеният, ще улеснят процеса.

При положение че икономиката е в добро състояние, компанията е печеливша, могат да съществуват няколко причини да се прекрати договор със служител:

Лошо представяне, включващо липса на точност, често отсъствие, несправяне със задачите и слаби резултати

-Противопоставяне на промени

-Негативизъм

-Неподчинение

-Неуважение на ценностите на компанията

-Съмнителен характер и липса на етика

-Криминални действия

В същото време при лошо състояние на икономиката, решението кой да бъде освободен се взема при други критерии.

-Служители с по-високо заплащане

-Новонаети

-Най-лошо представящите се

-Служители близо до пенсия и по-възрастни. В този случай обаче работодателите могат да бъдат заплашени от съдебни дела за дискриманация.

Най-добри практики при освобождаване на служителите

Трите правила е най-добрия път при терминационния процес, когато дойде време да съобщите на служителя.

- Бъдете честни:

Кажете на служителя защо е освобождаване, дори и ако е за лоши резултати. Не правите услуга нито на себе си, нито на него, като прикривате причината. Може да омекотите думите си, но в крайна сметка истината трябва да бъде изречена.

- Бъдете състрадателни:

Да бъдеш освободен от работа е болезнено. Покажете на служителя малко състрадание и разбиране. Имайте предвид егото на човека, може да има нужда от подкрепа в такъв момент, която може да осигурите с възхваляване на негови постижения.

-Бъдете бързи:

Бързо и хирургическо освобождаване, докато не забравяте горните два съвета, е най-човешкият начин да справите със ситуацията. Може да поискате служителя да освободи бюрото си същия ден, може и да е добра идея да бъде изпратен от охраната. Твърде много уволнени служители изливат чувствата си чрез повреждане на компютрите си или дори нараняване на колеги и мениджъри. Ескортирането до вратата може да е унизително, но може да предпази от израз на гняв. Освобождаването на служител в петък следобед също е ефективен начин.

Какво да не правите

Мениджърът, извършващ уволнението, не трябва никога до показва гняв, твърде много разочарование или категоричност, че служителят си отива завинаги. В зависимост от обстоятелствата, може да кажете на освободения служител, че е възможно да работи като външен консултант на непълен работен ден или че може да бъде назначен отново след време, когато икономическите и финансови условия го позволят. Така казано работодателите се ангажират с обещания или изявления, които да бъдат разбрани като такива.

В заключение

Освобождаването на персонал може да бъде болезнено и за двете страни. Освен загубата на доходи на служителя, също често чувства загуба на самочувствие. За работодателя това действие може да бъде равностойно неудобно, макар и по различен начин. И двете неприятни последствия са неизбежни, но могат да бъдат омекотени.

Четете още:

Причини за вашето уволнение