Чугунени ретроколчета или метални габъри ще сменят „перките“ по столичната улица „Граф Игнатиев“? Този въпрос вчера беше решен. Първо беше проведен тест в реална обстановка на двата вида ограничители. Служители на общината премахнаха каменните тригълници, станали известни като „перки на акула“.

На тяхно място бяха поставени няколко бройки от новите варианти. В крайна сметка, експертният съвет по устройство на територията, свикан от главния архитект Здравко Здравков, реши да се поставят високите чугунени колчета тип „Болард“, които приличат на шахматни пешки.

"След проведената дискусия и изслушване становищата на присъстващите общински съветници, представители на професионалните организации, СДВР – отдел „Пътна полиция“, Съюз на слепите в България и НПО експертният съвет се спря на класическо решение за ограничителните елементи, изработени от лят чугун, съобщиха от общинската дирекция по градоустройство.

Предстои да се обсъди допълнително конкретният дизайн на ограничителите, като същият ще бъде съобразен да кореспондира с характерния градски дизайн, като се имплементира и отличителен символ на София", гласи съобщението от експертния съвет.

А по-рано през деня главният архитект Здравко Здравков, зам.-кметът Дончо Барбалов, общински съветници и експерти проследиха теста на новите два вида ограничители. Той беше проведен в участъка до градинката на църквата „Свети Седмочисленици“.

Габърите са най-незабележими и отговарят на идеята за споделено пространство, коментираха експерти. Те обаче трудно се забелязват и за незрящите практически не ограничават трамвайното трасе. При дъжд ще станат хлъзгави, а снегът ще ги засипва и реално ще са невидими, коментираха експерти.

Чугунените колчета пък са достатъчно високи, за да разделят релсите от пешеходното пространство. Тяхната ретровизия обаче, според някои архитекти, не отговаря на духа на тази част от центъра на София. Подобни колчета има на Лъвов мост със същата цел – ограничаване на релсовото трасе от пешеходното. Там обаче решението е изцяло ретро с уличните фенери на моста.

"Задачата на днешния оглед беше да видим как стоят в градска среда. Поканили сме хора от Съюза на слепите, колеги, които се занимават с градски дизайн, колеги от Университета по архитектура строителство и геодезия, неправителствени организации", обясни главният архитект Здравко Здравков след теста.

Експертният съвет по устройство на територията всъщност не взема най-крайното решение, защото след като експертите се произнесат, Столичният общински съвет гласува средствата, с които ще се изработят и монтират новите ограничители.