Ефектите от световната финансово-икономическа криза се открояват отчетливо в тазгодишното изследване на БСК, проведено сред 500 мениджъри в периода 20 ноември – 7 декември 2011 г. За 53% от фирмите годината е била по-неуспешна от предходната, 71% очакват задълбочаване на кризата през 2012 г., а оптимистите са едва 13%.

Според 70% от запитаните условията за бизнес в страната са се влошили, а според 22% са останали без промяна. 7% виждат положителна промяна в бизнес средата, а 1% не могат да преценят. В същото време, анкетираните оценяват антикризисните действия на управляващите като „по-скоро неуспешни” (73%), положителна оценка дават 12% от запитаните, а 15 % се затрудняват да преценят. На този фон, 53% от участниците в проучването отчитат влошаване на фирмените си показатели, за 32% няма промяна, а едва 10% отчитат положителна тенденция за дейността на фирмата си.

Икономическата криза се е отразила най-съществено върху обема на продажбите на фирмите – 70% от запитаните посочват, че продажбите им са намалели, други 17% декларират запазване на нивата от предходната година и едва в 13% от случаите има нарастване на продажбите. Аналогични са резултатите и по отношение обемите на производство – в 66% от случаите те намаляват, 26% от запитаните са запазили производствените обеми, а едва 8% от фирмите са увеличили производството си.

Почти същата е и пропорцията при работните места – 56% от анкетираните фирми са предприели редукция на персонала си, 37% са предпочели да запазят нивото на заетост, а едва 6% са наели нови работници. По отношение на инвестициите в нови мощности, продукти и човешки ресурси през 2011 г. спрямо 2010 г. 57 на сто от анкетираните отчитат спад, 32 на сто са запазили нивото от предходната година, а едва 11 на сто декларират ръст на вложенията.

Кризисните условия за правене на бизнес са се отразили сериозно и върху финансовата стабилност на фирмите. На въпрос „Имате ли проблеми при изплащане на банковите си кредити?” 25 на сто от запитаните отговарят, че им се е наложило да преструктурират кредитите си, 11 % признават, че имат просрочени плащания, но 27% твърдят, че успяват да обслужват безпроблемно кредитите си. Всеки трети запитан (37%) твърди, че няма кредити.

83% от анкетираните отговорят положително на въпроса дали имат ли просрочени несъбрани вземания от контрагенти, като 56 на сто от участниците в анкетата декларират, че през 2011 г. задълженията към тях са нараснали спрямо предходната година, а други 34% твърдят, че нивото на задълженията не се е променило. Едва при 10% е налице намаление на дълговете. В 40% от случаите просрочията са повече от една година, а около 30% са за период от 1-3 месеца. При останалите 30% има забавяне на плащанията за 6-12 месеца.

Въпреки сериозното отражение на икономическата криза върху бизнес средата у нас, вкл. върху пазара на труда, голяма част от работодателите декларират, че се нуждаят от квалифицирана работна ръка, в т.ч.: тесни специалисти (46%), изпълнителски състав (24%), ръководен персонал (22%), административен персонал (8%) и общи работници (7%). Основният извод, който може да се направи е, че интересът на работодателите е насочен главно към висококвалифицираната работна ръка.

При търсенето/наемането на персонал работодателите най-често установяват у работната сила липса на: професионални компетенции и умения (63%), дисциплина (58%), технически/технологични компетенции (42%), иновативност/креативност (също 42%), езикови компетенции (38%), умения за работа в екип (37%), комуникативни умения (32%), мениджърски/лидерски умения (25%), желание за кариерно/професионално развитие (24%) и адаптивност (12%).

По отношение прогнозата на предприемачите за развитието на икономическата криза през следващата година надделява песимизмът – 71% очакват през 2012 г. задълбочаване на кризата, а оптимистите, които очакват успокояване на тенденциите, са едва 13 на сто. Запазване на състоянието от 2011 г. очакват 8%, а 7% се затрудняват да преценят.

Това в голяма степен предопределя и бизнес намеренията на фирмите за 2012 г., като всеки пети планира да преразгледа инвестиционната си програма, а между 30 и 50 на сто от участниците в анкетата все още нямат яснота за бъдещите си планове.

Прави впечатление, че в условия на криза бизнесът насочва най-сериозно вниманието си към създаването на нови продукти/услуги (35%) и търсенето на нови пазари (34%). Относително по-малко са мениджърите, които залагат на инвестиции и усилия за увеличение на обема на производството (25%), въвеждане на нови производствени мощности (20%), защита на марки и патенти (20%) и обучение на персонала (18%). Най-малък процент анкетирани включват в бизнес плановете си за следващата година увеличение на кредитите (6%), работните места (8%) и трудовите възнаграждения (9%).

Запазва се миналогодишната тенденция по отношение намеренията за редуциране броя на работните места – почти всеки трети (29%) от отговорилите имат подобни планове. Едва 8% от анкетираните планират да увеличат броя на работните места във фирмите си, а 17% все още не са взели решение по този въпрос. 46% не смятат да променят броя на работните места спрямо тази година.

Приблизително същата е пропорцията и по отношение нивото на трудовите възнаграждения, като едва 9% от анкетираните проявяват готовност за увеличение на заплатите в техните компании, половината работодатели (51%) възнамеряват да запазят нивото на заплащане, всеки пети (22%) обмисля намаление на заплатите, а 18% все още не са решили. Очевидно, икономическата криза рефлектира и върху намеренията на работодателите по отношение нивото на трудовите възнаграждения, като ги кара да бъдат пестеливи.

И тази година оценката на бизнеса за нивото на престъпност, корупция и сива икономика в страната е по-скоро негативна. Всеки втори (51-57%) участник в анкетата смята, че тези три обществено-икономически явления са увеличили своя обхват, всеки втори-трети анкетиран (21-30%) пък смята, че не е настъпила промяна спрямо предходната година, а едва 10-12 на сто смятат, че има намаление спрямо 2010 г.