На 5 юни 2015 г. в София, в Интер Експо Център, се проведе седмото издание на Младежкия бизнес форум „Изгряващи звезди”, организиран от Джуниър Ачийвмънт България. Близо 450 ученици и студенти от 52 учебни компании от цялата страна представиха проектите си.

Младежките екипи показаха своите реализирани бизнес идеи в реални продукти и услуги, разработени като част от целогодишната програма „Учебна компания” на Джуниър Ачийвмънт България. Съревнованието включваше няколко етапа – презентация на сцена, панелни интервюта и продажби на щанд.

В рамките на откриващата церемония заместник-кметът на Столична община по култура, образование, спорт и превенция на зависимости Тодор Чобанов връчи ежегодната награда за най-добре работещо по предприемачески програми столично училище – 19 СОУ „Елин Пелин”.

Заместник-министърът на образованието и науката Ваня Кастрева отличи с приза „Учител на годината“ по програмите на Джуниър Ачийвмънт Славка Проданова от Професионална гимназия по туризъм „Д-р Васил Берон”, Велико Търново. Призът за „Ментор иноватор на годината“ заслужено бе присъден на Йоана Колева, участник в доброволческата програма на Джуниър Ачийвмънт България от 2012 г.

Вечерната церемония по награждаването в Интер Експо Център откри евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Ева Паунова, която след разговор част от екипите и обиколка на щандовете, поздрави младите предприемачи от сцената: „Ходя на много младежки събития. Но толкова впечатлена и енергизирана, колкото тук и сега, не съм се чувствала“, сподели г-жа Паунова и допълни „Предприемаческият потенциал в Европа трябва да бъде доразвит и подкрепян. Затова е нужно да имаме подходящото образование, което развива бизнес умения от най-ранна възраст.“

„Най-добра студентска компания на България 2015“

Победителят в състезанието за студентски стартъпи тази година е компанията „Верде Дизайн“ от Лесотехническия университет в София. Разработката им е проектиране и изграждане на зелени пространства – паркове и градини, системи за вертикално и покривно озеленяване. Усилията на учебната студентска компания са насочени и към благоустрояване на градовете. Вертикалното и покривното озеленяване са сравнително нови за нашата страна.

Прилагането им в големите градове тепърва набира скорост и стартъпът на Джуниър Ачийвмънт ще се бори за една от челните позиции в този бранш. Целта на фирмата е да наложи нов вид продукт в градската среда – автобусна спирка „Виритас“. Това беше и идеята, която впечатли най-много медийното жури на форума, съставено от журналисти от водещи медии.

От името на медийното жури Венелин Петков от бТВ връчи на екипа на „Верде Дизайн“ плакета „Малки стъпки към успеха“. Компанията се окичи и със специалната награда на „Кока-Кола ХБК“ България „Моята първа компания”.

Дизайнът на спирката, разработен от победителите от „Верде Дизайн“ комбинира практична конструкция, която да задоволи потребностите на чакащите, без да създава затруднения, с озеленен покрив, подобряващ местните условия. Покривната растителност ще участва в усвояването на въглеродния диоксид, охлаждането на околния въздух и увеличаване на прахозадържащата повърхност. Освен това ще удължи живота на хидроизолацията и ще предпази конструкцията от външно въздействие.

Спирката предоставя места за сядане и осигурява защита от ветрове и дъждове. Снабдена е с апарат за билети, който има и информационна роля. Изделието разполага със собствено осветление, съобразено с формата и комфорта.

„Най-добра учебна компания на България 2015“

Титлата при учениците – „Най-добра учебна компания на България 2015“ в състезанието на Джуниър Ачийвмънт България грабна учебната компания METALPRIZ от Национална гимназия по приложни изкуства „Свети Лука“ в София. Екипът създава и произвежда предмети на изкуството и дизайна от метал, като сред техните предложения влизат класически накит за дами и господа, брошки и обеци, разработени в две гами – със стъклен емайл и с традиционно изковаване.

С печалбите от продажбите досега, компанията рефинансира своя бизнес и разработи иновативните СМАРТ брошки „МИСИЯ-ЕКО“, с които демонстрира революция в ежедневието – в подкрепа на зелената енергия, брошките изпълняват функция на зарядни устройства за съвременните смартфони.

Награда „Hyundai Brilliant Young Entrepreneur” – 15 000 евро директна инвестиция

Наградата за най-добре развит, вече действащ бизнес „Hyundai Brilliant Young Entrepreneur“, спечели студентската компания на Джуниър Ачийвмънт LeadersPlay – социално отговорна компания, която има за цел да промени тревожната статистика за образователните резултати на децата в България, вярвайки, че промяната трябва да започне от ранна детска възраст, преди стъпването в първи клас.

Младият екип ще получи 15 000 евро инвестиция, с която ще може да доразвие своя бизнес! LeadersPlay предлагат иновативни и диференцирани обучителни курсове на българския пазар, които имат за цел да изградят в децата и учениците от предучилищна възраст до четвърти клас умения, които ще спомогнат за бъдещото им развитие и личностното им усъвършенстване.

Екипът счита, че за да бъдат изградени подобни умения, е необходимо да се използват методи на обучение отвъд тези, залегнали в българското ежедневие и съзнание. Методите, които те използват, често са наричани активни методи за обучение и/или игровизация (от англ. – gamification) в обучението. Обучението чрез действие стимулира креативността и самостоятелното мислене, възможността за аргументиране и постигане на резултати от децата.

Награди в специални категории

В рамките на Младежкия бизнес форум „Изгряващи звезди“ специални журита на бизнеса оценяваха проектите на младежите в различни категории – от Самсунг България връчиха награда „Образование на бъдещето“ (Smart Education) и подариха таблети на отбора победител ArtPrims от Златица и тяхната учителка. Амджен България връчи награда в категория „Социален бизнес“, София Тех Парк награди един студентски и един ученически отбор с приза „Предприемачески дух“, а Съветът на жените в бизнеса отличи най-перспективния дамски отбор на форума с наградата „Тайфуни с нежни имена“.

Центърът за развитие на човешките ресурси връчи наградата за „Най-добра презентация“ на учебна компания, а призът на Нестле България „Най-добра маркетингова стратегия“ отиде при амбициозен млад екип, който е разработил идея за рекламни кампании с помощта на дрони.

„Много сме щастливи от всички показани идеи и искаме това настроение и това поведение да станат част от образованието в България. А това може да се случи само ако нашата среда и общество подкрепят практическото образование по предприемачество на всички нива – държавните институции, частния сектор, гражданските организации и гражданите“, каза след церемонията по награждаването Милена Стойчева, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България.