2008 година ще е на отчуждаването, проектирането, строителството на метрото и на публично-частното партньорство. Това каза при представянето на проектите за тази година пред общинските съветници главният архитект на София Петър Диков, цитиран от БТА.

Три пъти повече са парите за отчуждаване на имоти, свързани със строителството на инфраструктура, каза Диков и посочи, че сумата е 40 милиона. Два пъти са увеличени сумите за инвестиционно проектиране и с 20 процента по-високи са сумите за градоустройствено проектиране. "Въпреки желанието ни още през тази година да започнем строителството, тази година ще проектираме, а в следващите ще отчуждаваме и ще строим", посочи Диков.

Очаква се от проектираната инфрастрктура сега през следващата година да се търсят 400 милиона лева за осигуряването на строителството й. Към края на февруари ще приключи процедурата за избор на изпълнител на строителство на втори метродиаметър - от надлез "Надежда" до бул. "Черни връх".

До края на мандата се очаква тази отсечка да бъде завършена. Тази година може да започне да се строи и отсечката между бул. "Андрей Сахаров" до бизнеспарк "София". Наложително, поради необходимата връзка между депото за метромотриси и втори
метродиаметър ще се строи и връзката "Обеля"- надлез "Надежда".

Очакванията са до края на годината да започне процедурата по избор на изпълнител на обекта. Може да започне работа на база проектиране и по отсечката между "Младост" и летище София.

Предвижда се връзка с втори метродиаметър и бул. "Тодор Каблешков", изграждането на участъка от 1.7 км от бул. "Черни връх" до "Тодор Каблешков". В тези райони или няма транспорт, или транспортното обслужване е много лошо, посочи Диков. Тази година ще се проектира и строителството на кръстовище на две нива между бул. "Драган Цанков" и бул. "П.К.Яворов", както и при Семинарията.

Първите 9 отсечки, които се очаква да облекчат софийския трафик, са осигурени с 3 милиона лева за проектирането им. Столична община започва с 1 милион лева и строителството на велоалеи. Първите квартали, където ще бъдат те, са "Люлин" и "Младост". Идеята е да довеждат велосипедното движение до метростанциите.

Велосипедни алеи ще се изградат и по бул. "Цар Борис Трети", а паркинг за велосипеди ще бъде разположен между "Руски паметник" и пл. "Македония".

Столичният главен архитект посочи, че се търсят варианти за скъсяване на процедурата от пътя между изработването на проекта до обявяването на процедура за изграждането им. Изграждането на нова сграда на Столична община също ще е приоритет през тази година.

Идеята ни е сградата да бъде не толкова обслужваща администрацията, а облекчаваща населението, което я търси. Опит може да бъде заимстван и от построената преди 5 години сграда на общината в Хага, каза Диков.

500 хиляди лева ще се осигурят за конкурсната процедура за сградата. Намеренията са тя да бъде строена на основата на публично-частно партньорство. Мотивите за търсенето на нова сграда главният архитект на София обоснова с това, че сградният
фонд на Столична община в момента поради разположението си е в много висока стойност, но не и като приложимост за гражданите.

186 милиона евро ще са за строителството на втори метродиаметър, които София ще получи като европейско финансиране. Строителството ще продължи 3 години. През януари ще бъде обявена обществена поръчка за поддръжката на уличното осветление.

Приетите проекти за реконструкцията на "Ломско шосе" ще дадат възможност строителството там да започне още тази година. Идеята ни за там е трамвайната линия да бъде изместена в жилищните квартали, югозападното платно на булеварда да бъде построено, за да може по сегашното да бъде започнато строителството по открит способ на връзката депо"Обеля"- надлез "Надежда".

Като тежко за администрацията на дирекция "Архитектура и градоустройство" беше определено искането за 12-процентно съкращаване на персонала.

Паркингите в София, които ще се строят оттук нататък ще се изграждат на принципа на публично-частното патньорство, заяви Диков.

Столичният кмет Бойко Борисов припомни, че най-тежки и бавни са делата по отчуждителните процедури на обекти, свързани с изграждането на инфраструктурата. Трябва да се търси законово решение на този проблем.