Европейските павета обявиха война на електрическите тротинетки
Компаниите за отдаване под наем на електрически тротинетки се изправиха пред неочакван проблем – павираните улици в европейските градове.
Компаниите за електрически скутери никнат като гъби на Стария континент, целейки се в туристически центрове, като Париж и Лисабон. Това се случва благодарение на инвестици в размер на стотици милиони долари от страна на всевъзможни рискови инвеститори.
Но докато улиците в щата Калифорния, например, са напълно асфалтирани, то в Европа е пълно с калдъръмени улици, изградени преди стотици години.
Така водачите на електрически тротинетки често получават не особено комфортно пътуване, а самите скутери понасят тежки поражения от неравните настилки.
„Лисабон, в частност, е доста труден”, казва изпълнителният директор на Wind Mobility Ерик Уанг. „Има само една равна крайбрежна алея, а всичко останало е хълмисто и калдаръмено”, добавя той, цитиран от Bloomberg.
Джо Краус - президент на Lime, посочва, че е виждал как потребителите на скутерите се нагаждат към неравните настилки, като най-често карат тротинетките на пръсти. „Удивително е, но по този начин не чувствате камъните толкова много”, казва той.
Много от старите градове в Европа са изпълнени от малки, криви улички, които са чудесен вариант за водачите на скутери, които искат да минат напряко, но са истинско предизвикателство за камионите на компаниите, които обслужват тротинетките, оставени из градското пространство.
„Ако засечем превозно средство, което се нуждае от обновяване или ремонт, то трябва да закараме техник до точката”, казва Карлос Бола, съосновател на Circ.
„Понякога се налага да използваме метрото, за да стигнем до превозните средства и да ги приберем”, добавя той.
В популярни региони един-единствен скутер може да бъде използван за около десет различни пътувания на ден. Така неизбежната повреда на колелата или кормилото прави някои тротинетки нефункционални, което кара потребителите да ги зарязват на всевъзможни места, като тротоари, реки или канали.
За да решат тези проблеми, компаниите за скутери създават собствени модели.
Последното изобретение на Lime разполага с по-големи колела и модификации в окачването – подход, предприет и от конкурентите в тази ниша. Тротинетки от компании, като Bird Rides Inc., понастоящем изпъкват с доста високо тегло, правещо доста трудно носенето им на ръка, което, освен всичко друго, ги прави трудни за кражба.
Някои фирми монтират тежки спирачки към моделите си. Tier Mobility - една от най-големите европейски компании за скутери, добавя две спирачни накладки към колелата, в допълнение на електрическите системи за спиране.
Новите дизайни разчитат на колкото се може по-малко компоненти с цел максимално удължаване на живота на скутерите и намаляване на обема резервни части, които трябва да се държат в наличност.
Разходите за новите модели ще са сходни с настоящите, но с оглед това, че ще издържат по-дълго на натоварвания, което ги прави по-изгодни от икономическа гледна точка.
„Тестовете показват, че новите модели ще издържат една или две години”, казва Патрик Студенър, ръководител на европейския и азиатския бизнес на Bird.
Други компании, включително Wind, се опитват да удължат живота на тротинетките си до 1 или 2 години, като всичко под една година се счита за неприемливо, споделят представителите на индустрията.
Еволюция
Ситуацията в Европа демонстрира как компаниите за скутери еволюират, принудени от обстоятелствата. Докато преди се залагаше на бързи и леки модели, сега бизнесът върви към по-здрави тротинетки, които да ограничат загубите.
През юли изданието The Information публикува информация, че Bird - един от най-големите играчи в индустрията, излиза на загуба в размер на близо 100 млн. долара през първото тримесечие на тази година, като приходите намаляха с до 15 млн. долара през този период.
Засега няма компания за отдаване под наем на тротинетки, която да е обявила, че е печеливша.
Между 2017 и 2018 г. стартъпите използваха първоначално набраните инвестиции за закупуване на скутери на цена от средно 400 долара за базов модел. В наши дни скутерите могат да струват наполовина, тъй като търсенето през последните 18 месеца помогна за свиване на разходите на производителите.
Но моделите с по-големи батерии и колела могат да достигнат цена от 500 долара или повече.
„Те бяха повече като играчки, а не създадени за споделяне”, казва Фредрик Хелм, съосновател и изпълнителен директор на шведската компания Voi Technology AB.
„Тези модели бяха най-добрите към онзи момент, но осъзнахме, че трябва да засилим усилията за сосбтвени разработки”, добавя той.
Друг основен проблем е това, че скутерите са изключително предразположени към кражба.
Има случаи в Париж, където крадци задигат десетки тротинетки през нощта, използвайки верига от ванове. Крадците имат начин да премахват проследяващите устройства, като след това препродават тротинетките.
Не е необичайно явление по двадесет скутера на ден да изчезват от улиците на Париж, споделя неназован източник.
Здрави скутери
Някои нови модели по-здрави скутери вече се предлагат с опция за смяна на батериите. Това е новост, тъй като масовите скутери са с вградени батерии, без опция за премахване.
В резултат на това, единственият начин да се зареждат е наведнъж и през нощта – нещо, което прави Tier чрез набор от служители, които кръстосват улиците, подобно на модела на Bird.
„Батериите, които могат да се заменят, свиват разходите и би трябвало да намалят амортизацията на активите”, казва Пол Мърфи, партньор в VC firm Northzone, която инвестира в Tier.
“Потребителите ще се ползват от повече напълно заредени превозни средства, а операторите ще спечелят от по-добра икономия”, добавя той.
По думите на Мърфи, хардуерът ще продължи да еволюира с бързи темпове.
Способността да сменяш батерии на улицата, така че скутерите бързо да са отново на разположение е повратен момент в бизнеса, казва Лаурънс Лойшнър, изпълнителен директор и съосновател на Tier. „Оперативните разходи ще бъдат доста по-ниски, когато можете да подменяте на място”, добавя той.
Но дори хардуерната еволюция да обещава светло бъдеще, индустрията е изправена пред други препятствия. Във Великобритания, например, въпреки че електрическите тротинетки са нещо масово, все още е забранено те да се движат по обществените пътища.
Освен това, редица градове в Европа разглеждат скутерите като напаст, която задръства улиците и създава хаос.
Поради това може да се очаква в скоро време страните от Европа да преразглеждат регулацията си относно тази нова форма на градско придвижване.
Този процес засяга включително и България. Държавната агенция „Безопасност на движение по пътищата” стартира дебат за създаване на регулаторна среда за скутерите у нас.
Първоначалните предложения включват ограничения на скоростта, регистрация и задължителна застраховка.