Днес, 3 юли 2007 г., на заключителна пресконференция бяха представени резултатите от националната информационната кампания „Бъдете активни". Изводите от социологическото проучване на MBMD, проведено сред бенефициенти и журналисти в периода май - юни 2007 г. в цялата страна показват, че кампанията на Министерството на финансите е постигнала високи резултати и е крайно необходима за потенциалните бенефициенти на европейските Структурни и Кохезионен фондове.

Министър Орешарски заяви, че предварителните очаквания за полза от кампанията са се оправдали, но предстои много работа и за напред, което се потвърждава и от опита на старите страни членки на ЕС. „Правителството постигна изключително сериозен напредък по отношение на периода за изпълнение на проекти през първите две години. От 2007 г. до 2009 г. проектите трябва да бъдат завършени за срок от 3 години (т.нар. правило N+3)", припомни министърът на финансите. Той подчерта, че е важно бизнесът, местните власти, институциите и неправителствените организации добре да познават тези условия, за да извлекат максимална полза от тях. „Както многократно подчертавахме по време на тази кампания, най-важното условие, необходимо за ефективното усвояване на европейските средства, е про-активната позиция на бенефициентите. Европейските пари ще бъдат отпуснати на добре подготвените кандидати", подчерта министър Орешарски.

„Бъдете активни" имаше за цел да запознае потенциалните бенефициенти с ползата, същността и механизмите за кандидатстване с проекти за средства от европейските фондове с обем близо 7 млрд. евро, които страната ни има възможност да усвои за периода 2007 - 2013 г. Чрез Националната стратегическа рефернта рамка на България, която е 11-ата, одобрена от Европейската комисия, страната ни има достъп до тези близо 7 млд. евро от ЕС и над 1,128 млд. евро национално съфинансиране. За периода от 2007 г. до 2015 г. България има възможност да усвои средствата от европейските Структурни и Кохезионен фондове и проектите да бъдат завършени за същия период.

Според социологическо проучване, направено преди старта на информационната кампания „Бъдете активни", групите бенефициенти почти единодушно посочват предпочитания за кандидатстване само в няколко сфери - „Земеделие", „Регионално развитие" и „Образование". През юни в отделните групи се отчита повишен интерес към повече сектори. Бизнесът посочва също за приоритетни сфери „Регионално развитие" и „Промишленост", неправителствените организации включват „Социални дейности" и „Екология", а местните власти предпочитат „Регионално развитие" и „Екология". След приключването на кампанията 69% от представителите на бизнеса са заявили намерение да кандидатстват за европейските финансови средства чрез разработване на собствен проект, като в нейното начало този процент е бил едва 39%.

Сред бенефициентите най-предпочитаната оперативна програма е „Развитие на човешките ресурси" (57%). Следват „Регионално развитие" (45%), „Конкурентоспособност" (41%), „Околна среда" (33%), „Техническа помощ" (32%) и „Транспорт" (10%). Един от основните изводи е, че бенефициентите изявяват желание за повече обучения и семинари по темата с еврофондовете.