Само за година: Колите втора ръка у нас са поскъпнали с една трета
Само за година колите втора ръка са поскъпнали с една трета.
Старите автомобили изчезнаха от автокъщите, а пазарът на употребявани автомобили е замрял, коментираха търговци пред „Монитор“.
Няма нов внос, няма предлагане от чужбина. Така заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев описва пазара на употребявани автомобили.
Пандемията и забавянето на поръчките доведоха и до по-малко сделки на вторичния пазар. Повечето големи търговци вече са изчерпали наличните автомобили и вече работят по поръчка след плащане на капаро. Бърза разходка из столичните автокъщи показва, че автомобили втора употреба почти липсват. И българинът не е особено готов да забрави дизела.
„Хората купуват каквото им е изгодно, а дизелът няма да умре“ е равносметката на Доросиев. По думите му евтините коли на ниски цени, които се внасяха основно от Италия, остават в миналото. Повечето вече са по моргите, защото държавата плаща да отидат за рециклиране. Стар автомобил Евро 2 или 3 може да се намери от Швейцария.
Едни от най-търсените класове автомобили в България - това са между 5 000 лв. и 15 000 лв., дори между 5 000 лв. и 10 000 лв. Цената се определя от това, което купуваме отвън, и от това, което е транспортни разходи, и ние си слагаме печалбата вътре и съответно препродаваме с печалба не много голяма.
На такъв автомобил до 20 хиляди лева ние слагаме печалба обикновено максимум около 1000 лева, каза Доросиев.
Докато изцяло електрическите превозни средства и хибридните автомобили продължават да изтласкват конвенционалните коли от европейския пазар през 2021 г., дизеловите автомобили продължават да доминират при регистрациите в България.
Така на практика сме единствената страна в блока, която отчита ръст на продажбите за този сегмент през миналата година, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). През 2021 г. продажбите на бензинови автомобили се свиват в ЕС със 17,8% до 3 885 432 броя спрямо 4 724 417 броя година по-рано.
В България регистрациите в този сегмент се увеличават с 9.7 на сто до 20 786 броя спрямо 18 954 броя за 2020 г. „Това не е дългосрочен ръст. Свързано е с разполагаемост в производството. Тъй като голяма част от бензиновите автомобили вече са хибриди и някои затруднят при доставката на компонентите. Друга причина са флотилиите, които все още предпочитат дизеловите двигатели, защото са по-икономични“, казва председателят на УС на Асоциацията на автомобилните производители.
Трета причина дизелът да има място и в бъдеще по пътищата е, защото е най-ефективната концепция в сферата на двигатели с вътрешно горене. Най-модерните дизели имат много висока степен на пречистване на изгорелите газове. „ А пък и един дизелов автомобил има относително по-нисък разход на CO2 eмисии заради по-ниския разход на горива“, допълва Миланов.
Вносители на нови автомобили не очакват сериозен ръст на цените. Напротив, през последната година повишението е в рамките на един, два процента.
Делът на хибридните превозни средства на европейския пазар нараства до 19.6% през 2021 г. спрямо 11.9 на сто година по-рано, докато електромобилите с батерии достигат 18% от общите продажби, в сравнение с 10.5 през 2020 г. Въпреки това делът на конвенционалните автомобили, които са оборудвани с двигател с вътрешно горене, остава най-голям – 59.6% от всички нови регистрации в ЕС.
Продажбите на изцяло електрическите превозни средства (BEV) в ЕС за 2021 г. се увеличават с 63.1% до 878 432 автомобила спрямо 538 734 броя през 2020 г. В България регистрациите в сегмента нарастват със 130.9 на сто до 321 броя спрямо 139 броя година по-рано. Страната ни се нарежда на пето място по ръст в блока след Гърция (+220.5%), Хърватия (+176.7%), Литва (155%) и Финландия (+139.2%).
Високата цена на електрическите автомобили все още е спирачка за масово навлизане. Но разликата в цената се компенсира от разходите за поддръжка и енергия, въпреки че цените на електричество растат, но това не е дългосрочен тренд, смята Миланов. По думите му експлоатацията на един електрически автомобил спрямо конвенционалната кола в дългосрочен план ще е по-евтина.