Състоянието на пазара на автомобилните превози дава всички основания да бъде обявена официално криза с всички произтичащи от това последици. Това становище изразиха на
пресконференция в БТА днес от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи (БКТВП), Федерацията на автобусните превозвачи и Съюза за стопанска инициатива (ССИ).

"При цялата ни солидарност, колегиалност и симпатия към колегите ни, които от няколко дни протестират, по един или друг начин трябва да отбележим, че те не проявиха далновидност и не подкрепиха нашите критики към увеличаването на косвените данъци в бюджет 2008 г." , каза Теодор Дечев, зам.-председател на ССИ. Като неспокосан той определи опита на колегите си да привлекат към протеста и таксиметровите превозвачи.

В отворено писмо до премиера Сергей Станишев, министрите на транспорта, на икономиката, на финансите и браншовите организации в отрасъл "Транспорт" в България
превозвачите настояват още за премахване на винетните такси. Мярката, според тях, се оправдава със сегашния ръст на цените на горивата и нарастването на приходите в хазната за сметка на увеличените приходи от ДДС.

Браншовиците настояват още правителството и Народното събрание да дадат незабавни гаранции, че след достигането на изискуемите от ЕС нива на акциза на бензина и дизеловото гориво през 2011 г. ще последва поне петгодишен период, през който размерът на акцизите на горивата ще бъде "замразен".

Като изхождат от факта, че таксиметровият транспорт в големите градове в България "не е лукс, а средство за придвижване", организациите настояват да се проведат добронамерени консултации между заинтересуваните страни за намаляване на акциза на газ пропан - бутан с не по-малко от 40 лева/1000 кг или ориентировъчно с 40 на сто от надвишението над
минимално изискуемата ставка, според европейските директиви.

Да се направи добросъвестен преглед на съществуващата нормативна база при широко участие на браншовите организации на превозвачите, настояват още превозвачите. Този преглед трябва да доведе до премахване на опасните вътрешни противоречия в нея и да я направи по-приложима и адекватна, посочи Теодор Дечев.

Представените днес браншови организации отправиха апел преди да се премине към масови протестни действия, които ще създадат сериозни проблеми на напълно невинни граждани, да
бъдат изчерпани всички възможности за преговори. Те настояват за разглеждане на
проблемите на транспорта в тяхната цялост вместо да се работи "на парче".

Превозвачите в България са много силно зависими от изпълнителната власт, призна Дечев, цитиран от БТА. Според него обаче превозвачите, които сега протестират, са закъснели, защото остават броени дни до началото на първите консултации по бюджета за 2009 г. от финансовото министерство. Дечев каза, че подкрепят всички обосновани и адекватни искания на протестиращите до този момент браншови организации. Той обаче обяви, че представените в днешния форум браншови организации, които обединяват над 180 превозвачески фирми, няма да подкрепят ефективен протест.

Това не означава, че ще бъдем безучастни и няма да се борим, каза Дечев. Той добави, че изброените организации няма да допуснат да бъдат "яхнати" или употребени от
политическите сили и в дейността си ще останат на терена на "индустриалната демокрация" - в "рамките на корпоративния модел на посредничество между интересите".

Снимка: БГНЕС