Базираната в Хамбург 220-годишна банка M.M.Warburg & CO, която в момента използва онлайн управление на активи, за да привлича частни клиенти с по-малки портфейли, може да разшири тази услуга и до полуинституционални клиенти до края на годината, според инвестиционния й директор Кристиян Яспернайте.

Услугата Warburg Navigator, която стартира миналата година, приема частни клиенти с минимална инвестиция от 20 000 евро. Срещу такса от 1.2% банката управлява активите като инвестиции в борсово търгувани фондове и активно управлявани фондове. Във финансовата индустрия понятието робо-консултант преобладава за подобни оферти, но от Warburg твърдят, че разчитат не само на алгоритми, но и на собствени пазарни прогнози.

"Това може да е интересно и за полуинституционални клиенти, а ние виждаме пазарна ниша тук," казва Яспернайте в интервю за Bloomberg. Той посочва като пример фондации, които биха искали да инвестират по-малки шестцифрени суми в евро, като в същото време се съобразяват със строгите правила за инвестиране. "С нашето дигитално управление на активи, подобни клиенти могат да си гарантират качеството на техните инвестиции без да им се налага да наемат човек, който да следи ежедневно дали портфейлът им отговаря на инвестиционните насоки."

Като друг пример за полуинституционален клиент той посочва компания с най-малко 500 000 евро в брой, която трябва да плаща наказателна лихва в банката си и по тази причина търси алтернатива. Вече сме получавали подобни запитвания, казва той.

Матиас Хюбнер, партньор в консултантската компания Oliver Wyman LLC, вижда "потенциал за интегрирането на роботи при полуинституционалните инвеститори, но според него на пазара почти няма убедителни решения". "Повечето компании първоначално се концентрират върху частните инвеститори."

В Германия в момента около 40 компании предлагат подобни роботи. Гиганти в индустрията като Deutsche Bank AG също са активни на пазара. Дигиталните услуги за управление на активи изглежда получават много пари. "Активите под управление са надхвърлили 1.5 млрд. евро и вече доближават прага от 2 млрд. евро," казва Хюбнер за германския пазар.

От Warburg не разкриват данни за своето дигитално управление на активи. Банката е доволна, а много клиенти инвестират по повече от 20 000 евро, казва Яспернайте. "Освен това, в момента достигаме до клиенти, до които преди не достигахме."

Освен полуинституционалните инвеститори, той също така се цели и в оригиналната група за потенциален растеж при робо-съветника на Warburg. "Германците имат милиарди в разплащателните и спестовните си сметки," казва Яспернайте. "Тези пари не им носят още пари, особено във времена, когато лихвите са близки до нулата."

Яспернайте не смята, че Warburg размива собствената си марка, като приема клиенти с по-малко активи. "Точно обратното," казва той. "Обратната връзка от настоящите клиенти по отношение на дигиталното управление на активи е постоянно положителна."