Инвестиционното и търговското банкиране са два от основните предмети на дейност в глобалната банкова индустрия. Каква обаче е разликата между тях?

Инвестиционните банки се занимават с покупко-продажба на ценни книжа, финансово посредничество и организиране на първични публични предлагания (IPO), когато компаниите за първи път емитират акции или облигации на капиталовите пазари.

Търговските банки пък управляват средствата на своите вложители и акционери. Те приемат депозити и отпускат креити, като основната им печалба идва от разликата в лихвените проценти, както и от таксите и комисионните, които събират от своите клиенти, пише платформата за сравнение на кредитни продукти Kredit.bg.

Някои от най-големите финансови институции в света съчетават инвестиционното с търговското банкиране, като предлагат широка гама от услуги. В годините след финансовата криза от 2008 и 2009 г. обаче, трезорите, които комбинират конвенционалната си банкова дейност със своите инвестиционни поделения, станаха обект на много по-строги регулации, тъй като инвестионното банкиране по правило е съпътствано от по-висок риск.

Към момента икономистите и банкерите все още не могат да дадат ясен отговор на въпроса дали е по-добре двете основни дивизии на банковата дейност да оперират по отделно или има полза от управлението им “под един покрив”.

Инвестиционните банки винаги са били възприемани по-скоро като “финансови посредници”. Те помагат на компаниите да набират финансиране от капиталовите пазари, да осъществяват сливания и придобивания, както и да организират мащабни вътрешни преустройства.

В същото време те извършват дейност и като финансови консултанти за своите институционални клиенти.

Основната дейност на търговските банки e свързана с набирането на депозити, предлагането на разплащателни и други банкови сметки. Средствата на вложителите съставят основната част от пасивите на банковите институции.

Активите им пък се състоят най-вече от кредитите, които отпускат за бизнеса и домакинствата. Трезорите предлагат и други класически банкови продукти, като депозитни гаранции, кредитни карти и т. н.

Тяхната клиентска база е много по-широка от тази на инвестиционните банки. Почти всеки има банкова сметка или дебитна карта, повечето фирми също извършват разплащанията си основно по банков път.

Повече по темата можете да прочетете в материала на Kredit.bg