Най-новото проучване на Mastercard в 10 европейски държави, включително България, показва отношението на картодържателите към информацията за трансакциите, която получават. 77% от участниците в проучването отбелязват, че понякога не могат да разпознаят покупки от историята на трансакциите си, като за почти 1 от всеки 5 това се случва често.

При установяване на неясна трансакция, почти 6 от всеки 10 потребители в Европа успяват след време да си припомнят покупката си, 6% не предприемат нищо, а останалите търсят разяснение от търговеца (6%) или от банката (35%).



Най-голяма част от българите – 57%, търсят първо съдействие от страна на банката, с след това се опитват да си припомнят дали са извършили плащането. Тази тенденция се наблюдава и в Гърция, Румъния и Украйна.

„Липсата на прозрачна и детайлна информация за извършените трансакции поставя предизвикателства пред всички участници в плащането – води до объркване и несигурност на потребителите и повдига често неоснователни искове към банките и търговците. С безпрецедентния ръст на онлайн и мобилните плащания, това неудобство ускори необходимостта да намерим решение и Mastercard го намери – в партньорство с технологичната компания Ethoca. Разработихме лесна и удобна иновация за предоставяне на обогатена и разпознаваема информация за трансакциите, която да спомогне за по-доброто потребителско изживяване, да повиши прозрачността при плащанията, да представя по-добре самите търговци и да улесни банките.“, каза Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

При неразпознаване на трансакция, картодържателите най-често се чувстват неспокойни (42%), или дори безпомощни (12%), като българите посочват най-високо ниво на негативни преживявания в Централна и Източна Европа – 47%.



Прозрачната и детайлна информация може лесно да бъде предоставена

В резултат на безпокойството от потенциална измама, картодържателите често изпращат запитвания или подават чарджбек заявки към издателя, в случай на трансакция, която не разпознават. В една трета от случаите, картодържателите споделят, че в крайна сметка си припомнят, че са извършили трансакцията, но са забравили за нея. При още 1 на всеки 10 случая, друг член на семейството е използвал картата за трансакция, неразпозната от картодържателя.



Участниците в проучването посочват, че искат да виждат повече детайли за трансакциите в историята на покупките си, за да ги разпознават по-бързо. Като най-полезна информация на първо място посочват името (67%) и логото (31%) на търговеца и място на покупката (44%). Така обогатена, историята на трансакциите би дала на потребителите увереността, че държат под контрол разплащанията си, според 4 от 10 участници в проучването.



Решението на Mastercard и Ethoca внася необходимата яснота в информацията от мобилното банкиране, като предоставя на потребителите допълнителни детайли за трансакциите, като името и логото на търговеца и място на покупката. В допълнение към пускането на продуктовото решение, Mastercard се ангажира да работи с издатели и търговци и по банков стандарт, който да подобри потребителското изживяване, така че обогатената история на трансакциите да бъде достъпна до 2022 г.



Информация за проучването:

Независимото проучване е проведено през ноември 2020 г. от Kantar TNS за Mastercard, чрез методологията CAWI, сред 3 300 банкови клиенти на възраст между 18 и 60 години притежатели на разплащателни карти в държавите от Централна и Източна Европа Полша, Украйна, Чехия, Унгария, Румъния, Гърция, Словакия, Австрия, България и Сърбия.