Ваня Манова, Mastercard: Google Pay открива редица нови възможности
Какви възможности разкрива разширяването на покритието на Google Pay за България, какви предимства носи партньорството на Mastercard с GooglePay за търговците, какво би мотивирало потребителите да използват услугата и какво се случва като цяло с безконтактните плащания през 2020 година?
Profit.bg разговаря по тези въпроси с Ваня Манова, Мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово:
Mastercard разшири услугите си в мобилните плащания на пазара у нас с Google Pay. Разкажете ни повече за възможностите, които дава това партньорство с Google на българските потребители?
Разширяването на покритието на Google Pay за България открива редица нови възможности пред мобилните разплащания в страната. Това е голямо събитие в сектора, защото Google Pay предлага едно от най-добрите клиентски изживявания, което пък позволява на хиляди потребители да се убедят в удобството на технологията и съответно очакваме голямо увеличение на мобилните плащания в страната.
Това е комплексна услуга, което я прави изключително удобна за потребителите. Веднъж токенизираната карта може да се използва, както за плащане в e-commerce среда, така и за всички услуги на Google през телефона.
Допълнителна сигурност потребителите получават от свързването на карта Mastercard с Google Pay благодарение на технологията на токенизация. Обяснете какво означава това.
Teхнологията на Mastercard и свързването на картата с Google Pay внасят допълнително ниво на сигурност, като защитават чувствителната информацията на картата. Това става чрез заместване на номерата на сметките с „токен“ – уникален алтернативен номер на карта. Когато потребителят използва устройството си (телефон, часовник, гривна и др.) при трансакция, на магазина се предоставя токенът, а не реалният номер на картата. Така, за потребителите всяка покупка, направена с Mastercard през Google Pay, предлага високо ниво на сигурност и защита на трансакцията.
Едно от големите предимства на мобилните плащания е автентикацията чрез биометрия, с която вече хората са свикнали при ежедневната си работа с телефон – използване на пръстов отпечатък или лицево разпознаване при отключване, влизане в приложения и т.н.
Какви предимства носи партньорството на Mastercard с Google Pay за търговците?
В онлайн магазините клиентското изживяване е много по-добро – вече не е необходимо да вкарваме данните от картата всеки път, когато плащаме. Улеснените и бързи плащания са един от водещите фактори за потребителите. При физическите търговци е още една възможност, която потребителите ще припознаят и съответно е важно да им бъде осигурена. От тях не се иска нищо повече освен да приемат безконтактни плащания, а на практика това увеличава броя на клиентите им.
Вече не говорим за иновация - мобилните плащания са новото нормално за все повече българи. Наскоро излезе най-новото проучване на Mastercard за дигиталните банкови технологии и това как се приемат в 12 европейски държави. То показа, че българите имат най-силно положително отношение (62%) към новите технологични решения, които са безопасни и улесняват финансовите им операции.
Какво би могло да мотивира потребителите да използват услугата Google Pay?
Добавената стойност, която Google Pay предлага на потребителите, е в няколко посоки. От една страна, имаме изключително голямото покритие – чрез Android устройство или телефон могат да се разплащат навсякъде, където има безконтактни терминали, а у нас покритието им е почти 100%. Високото ниво на сигурност. Комплексността – всички операции, които могат да бъдат извършени през Google Pay автоматично или само с едно движение. Също така, с приложението, потребителите могат да плащат над предварително зададения лимит за безконтактни трансакции, като отключат телефона си, преди да извършат плащането. Тоест, отново се намира баланс между оптимална сигурност и максимално просто, лесно и удобно решение за потребителя.
Какъв е очакваният ръст на безконтактните плащания през 2020 година?
През тази година има четирикратно увеличение на броя на трансакциите с мобилни портфейли, обемът - изхарчените суми, е пет пъти по-голям. Това е тенденция, която в Mastercard вярваме, не само ще се задържи, но и ще се ускори.
COVID-19 катализира доста процеси и ръстът при безконтактните разплащания, особено предвид ниския хигиенен риск, е един от тези тях. Същото проучване на Mastercard разкри, че за 40% от допитаните българи основно преимущество на онлайн банкирането и мобилните разплащания е именно, че са безконтактни и биха могли да намалят разпространението на вируса.