Негативните икономически тенденции, съпътстващи 2009 в национален и световен мащаб, оставят своите отпечатъци и върху сегмента на търговските площи, се казва в доклад на GVA Sollers Solutions.

Наемните стойности на търговските площи в шопинг центровете през периода бележат значително понижение. При предоговаряне на цените от страна на настоящи наематели, пониженията са в размер до 30%, докато за период от 1 година офертните стойности са намалели с 25 и дори до 50% в зависимост от конкретния обект.

Характерна за периода е и по-голямата гъвкавост от страна на инвеститорите, които за да задържат и повишат заетостта на своите обекти предлагат различни схеми на заплащане и други допълнителни отстъпки, сред които възможност за заплащане на наема през първата година като процент от оборота, отстъпки по довършителните работи и др.

Подобна е ситуацията и с наемните стойности на търговските обекти, разположени на т. нар. high streets. Средно за големите градове на страната те са се понижили с 29.5%. В София понижението е в размер на 27%, а във Варна - 30%. Измененията са изчислени на годишна база при офертни цени.

Тъй като наемните цени на търговските площи се понижават със значително по-големи темпове от продажбените, доходността на имотите в сегмента също намалява. Към декември 2009 средната доходност на търговските площи на главни улици в София е 6.4% (-1.1 пр.п. ) спрямо декември 2008), а във Варна - 7% (-1.0 пр.п. спрямо декември 2008).