Увеличаването на доходите на населението в страните от Централна и източна Европа през последните години и отварянето на пазара доведоха до сериозен ръст на сектора за търговия на дребно.

Строежът на търговски центрове рязко се увеличи и много международни компании насочиха погледите си към региона, който бе значително изостанал в сравнение със Западна Европа.

Развитието на моловете е свързано и с навлизането на хипермаркети и вериги за търговия на дребно и хранителни стоки.

В момента най-голям е броят на моловете в Русия - 727, а проектите, които предстои да бъдат реализирани през следващите няколко години са 123, сочат данни на retailfocus.reidin.com.

По-голямата част от тях са съсредоточени в големите градове и най-вече столицата Москва, където платежоспособността на населението е значително по-голяма в сравнение с останалата част на страната.

След Русия се нарежда Турция, където броят на търговски центрове е 190 и се реализират 93 проекта. Полша се нарежда на трето място със 152 мола и 64 проекта.

Икономическият ръст на прибалтийската република Латвия я нарежда на четвърто място с 65 мола и 4 проекта, следвана от Унгария с 55 мола и 15 проекта.

Една от страните отчели бурно развитие на сектора за търговия на дребно през последните години е северната ни съседка Румъния, където общият брой на моловете достига 49, а този на проектите е 34.

Според същите данни общият брой на моловете в България е по-малък, като в момента те са 12, а проектите, които предстои да бъдат реализирани, са 18.

Въпреки това, търговската площ непрекъснато се увеличава, като през последните няколко години нови молове се появиха не само в София и най-големите градове, а и в по-малки бивши областни и окръжни центрове.