Промени ли се имиджът на България като евтина дестинация за непретенциозни туристи, които обичат чашката и евтиния секс? Експертът по туризма Румен Драганов смята, че тепърва има да се полагат много усилия в тази посока.

По стара българска традиция и тази година екшъни безкрай - стотици български и чуждестранни туристи отново си изпатиха от грешката да се доверят на български туристически агенции.

"Основният проблем, който видяхме да доминира и това лято, беше пълната катастрофа по отношение на редица български и чужди, предимно руски туристи, зарязани от изпаднали в неплатежоспособност български туроператори", казва Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки на риска в туризма.

Инциденти, гафове, че и атентат за капак

Гафовете стартират още през септември 2011 г. с 900 руски туристи, изоставени по летищата на Варна и Бургас. Но този случай нито предизвиква дебати в туристическия бранш, нито води до промени в законодателството, за да не се допускат подобни нелепости в бъдеще.

В резултат - нови инциденти със зарязани български туристи в Мароко, Сърбия, Испания и Турция, а по-късно - и поредните гафове с руски туристи. "Особено неблагонадеждни се оказаха българските туристически агенции, извършващи чартърни полети. А като капак на всичко дойде и атентатът на летище Бургас“, обобщава Румен Драганов.

Според него българските туроператори са се дискредитирали - клиентите им са изгубили вяра, че някой може да защити потребителските им права и интереси. Предлаганите от Министерството на енергетиката, икономиката и туризма решения за случаите на зачестилите туристически фалити са направо смехотворни.

Атентатът в Бургас несъмнено даде отражение върху сезона като цяло

Звучи невероятно, но министерството препоръчва на многострадалните български туристи, преди да тръгнат на екскурзия, задължително да се снабдят с копия от договорите между своите туроператори и техните застрахователи. Така, ако се стигне до нови фалити при пребиваването в чужбина, жертвите на балкантуризма ще могат да си поискат от местните хотелиери да ги пускат да спят безплатно и дори да получават допълнителни туристически услуги на основание „фалит на български туроператор“.

Промяна на имиджа? Някога, но не сега

Българската туристическа индустрия безспорно желае да промени не особено атрактивния имидж на България като туристическа дестинация. За целта е нужно страната да се позиционира като място за културно-исторически, екологичен и селски туризъм с осигурен отличен зимен и летен отдих. Това обаче засега не може да се случи, констатира Румен Драганов пред Дойче Веле.

„Имиджът на една страна се оформя от това, което виждат в нея хората, които я посещават. За голямо съжаление, и през 2010 г., и през 2011 г., и през настоящата година туристите продължават да се дразнят от липсата на ред в зимните и летните курорти.

"Тук няма ред!“, казват гостите от Германия и Великобритания. А за да има, е необходимо да се знаят поне границите и стопаните на туристическите обекти и комплекси в България, както и кой точно се грижи за инфраструктурата и сигурността в тях.

Бетонните чудовища ще останат още поне десетина години

За момента в туристическите зони, чиито формални собственици са държавата и общините, цари пълен хаос, а достъпът и транзитът през тях не подлежат на контрол. Поради това няма никакво намаление в оплакванията на туристите от кражби и други престъпления в комплексите.

"Презастрояването е факт, но до частично разрушаване на бетонните чудовища по крайбрежието (като в Испания) вероятно ще се стигне след не по-малко от 8 -10 години“, прогнозира Румен Драганов. Според него затварянето на много хотели и ресторанти, изникнали като гъби в периода на строителния бум, е фактор за повишаване на качеството на туристическите услуги в България.