Лукс в медицината? Колко етична е рекламата на ЯМР от инфлуенсъри
През януари тази година телевизионната водеща Мария Менунос научава една от най-лошите новини в живота си.
Сканиращ преглед на цялото й тяло показа, че е развила рак на панкреаса във втори стадий.
Въпреки че диагнозата е съкрушителна, откриването й се дължи на модерна технология, използвана от Prenuvo – компания предлагаща изследване с ядрено-магнитен резонанс (ЯМР) на цялото тяло, съобщава Fastcompany.
Prenuvo открива повече от 500 медицински състояния - от животозастрашаващи проблеми (рак и аневризми) до по-бавно протичащи симптоми, които могат да бъдат смекчени с промени в начина на живот.
Изследването на цялото тяло, което по същество извършва няколко ядрено-магнитни резонанса едновременно, струва приблизително 2500 долара и не се покрива от повечето застраховки.
За да се популяризира, компанията предприема агресивна кампания в социалните медии, като се стреми да привлече инфлуенсъри и да превърне услугата в символ на лукс.
През последните няколко месеца все повече знаменитости – от Ким Кардашиян до Тори Спелинг, публикуват снимки в сиви престилки, седнали до цилиндричната машина.
Когато известна личност като Менунос получи шокираща диагноза – новина за здравословен проблем, който може да бъде пропуснат при обичайното сканиране с компютърна томография или ядрено-магнитен резонанс, това може да убеди обикновените потребители, че Prenuvo е не лукс, а животоспасяваща услуга.
Прегледайте определен брой инфлуенсъри и със сигурност ще откриете заболяване при някой от тях. Намерете достатъчно тежка диагноза, която могат да популяризират и стратегията на Prenuvo започва да печели пари на секундата.
Известните личности отдавна подкрепят лекарства и медицински изделия. Звездата от "Белият лотос" Меган Фахи и певицата Джесика Симпсън са рекламирали спрей за нос Flonase. Clearblue е спонсорирала безброй новини за бременност. Новата стройна фигура на много знаменитости до голяма степен е причина за драматичното нарастване на популярността на Ozempic.
Макар че в повечето случаи компанията може да се свърже с дадена знаменитост, за да сключи партньорство, Prenuvo твърди, че звездите и инфлуенсърите често се свързват с нея, за да получат сканиране в замяна на публикации в техния канал.
"По-голямата част от високопоставените личности, които ни споменават публично, се свързват с нас проактивно от личен интерес да изпитат сканирането", твърди Алина Йоани, ръководител на отдела за стратегически партньорства на Prenuvo.
Въпреки това New York Times съобщава, че компанията е ухажвала известни личности, включително модела Лили Олдридж и дизайнера Зак Позен по време на седмицата на модата в Ню Йорк.
Стратегията изглежда работи. През 2022 г. компанията набра 70 млн. долара от личности като главния изпълнителен директор на 23andMe Ан Войчицки, супермодела Синди Крауфорд и създателя на iPod и съосновател на Nest Тони Фадел. Понастоящем в САЩ и Канада има девет обекта на Prenuvo, но компанията планира да открие още 11 през следващите месеци.
Въпреки че знаменитости като Кардашиян са представени на страницата на Prenuvo в Instagram, на въпроса кои инфлуенсъри са дали най-голям тласък на продукта, Йоани казва, че не може да споделя лична информация за пациентите и не може да разкрие никакви подробности.
"Това, което правим в Prenuvo, изисква системна промяна на начина на мислене в подхода към здравеопазването", казва Йоани, като има предвид факта, че когато пациентите получат ЯМР, те могат да лекуват активно възникналите проблеми, вместо да чакат и да търсят помощ едва когато се разболеят.
Инвестицията в инструменти за скрининг може да намали медицинските разходи и да спести много болка по пътя на някои хора.
И все пак, позиционирането на Prenuvo като луксозна услуга и като животоспасяваща необходимост е объркващо. Подходът със сигурност е интелигентен начин за предлагане на услуга, която не се покрива от застрахователните компании.
Представянето на истории като тази на Менунос е начин да се направи така, че профилактичните прегледи на цялото тяло да изглеждат важни.
Няколко лекари изтъкват, че макар сканирането да открива ранни заболявания, то редовно генерира и фалшиви положителни резултати, което води до голямо безпокойство и повече изследвания за някои пациенти.
Освен това организациите, включително FDA и Американският колеж по превантивна медицина, не препоръчват тези прегледи за всеки пациент.
Но за някои облекчението, което изпитват, след като получат медицинско потвърждение, че са в отлично здраве, си заслужава. В края на краищата, можете ли наистина да определите цената на спокойствието си?