Успехът е дошъл и вие си мислите, че работата ви е добре свършена. Това, че сте се установили на пазара обаче е само началото. Въпросът е колко време ще се задържите. Компанията ще се разраства, а с това идват по-големи предизвикателства.

Списание „Форбс" обобщава десет въпроса, които една фирма винаги трябва да си задава:

Защо съществуваме?

В момента на стартирането си всяка фирма има определена цел, но в течение на времето нейният продукт се променя, променя се и пазарът като цяло. Няколко години след започването на бизнеса, може да се окаже, че ситуацията във вашата фирма не е такава, каквато сте имало като идея в началото и вие трябва да се замислите каква ще е целта ви от тук нататък

Какви клиенти таргетираме?

На този въпрос трябва да си отговорите конкретно, като посочите задължително точна възрастова група и доход.

Много по-лесно е да се измислят и чудесни идеи, когато знаете точно какви хора ще купуват вашите продукти и за какво ще ги ползват.

Защо хората имат нужда от нашите продукти?

„За своята 25-годишна практика," казва Марк Креймър, редактор на списание, пред „Форбс", „аз не съм виждал бизнес да се проваля, ако ръководството му говори директно с хората. В нашия случай на издатели, ние трябваше да питаме читателите си за какво искат да четат и да се съсредоточим върху тези теми, не беше достатъчно просто да правим списанието такова, каквато на нас ни харесва и това важи за всички сфери на бизнеса," допълва редакторът.

Има търсене на даден продукт (услуга). ОК, но достатъчно ли е това търсене, за да поддържа печеливш бизнес?

Открили сте някаква ниша в пазара. Чудесно, но възможностите за печалба може да не са толкова големи.

Отново пример със списанието. „Нашето списание беше за културен живот - пишехме за джаз, балет и театър във Филаделфия," казва Креймър. „Когато се комбинирахме с местно радио обаче разбрахме, че нуждата на хората във Филаделфия да четат за джаз, балет и театър не беше толкова голяма, колкото си мислехме и трудно намирахме рекламодатели."

Извод: Трябва да си отговорите на въпроса, до колко това, което предлагате е от значение за хората и за какъв процент от тях. Така някои продукти или услуги ще ви станат приоритетни, а други (дори да сте по-добри в тях) ще останат на заден план.

Към какво се стремят нашите конкуренти?

Независимо с какво се занимавате, вие трябва непрекъснато да се подобрявате. Ако вие не го направите, конкуренцията ще го направи. Никой не може да си позволи да стои на едно място.

Намаляването на разходите, ще навреди ли на качеството на продукта?

Разходите могат да се намалят, понякога от странни места. Трябва да сте наясно обаче, че докато печелите едно, губите друго. Възможно е високото качество на вашия продукт да е по-ценно, отколкото спестените пари.

Имаме ли правилният мениджмънт?

Когато един бизнес се разрасне може да възникне следният проблем - вашият мениджър може да е бил брилянтен в създаването на един нов бизнес, но да не може да се справя с ръководенето на голяма компания. С разрастването ще се разшири и дейността на фирмата и може да се наложи да се привлекат специалисти от други области, като същевременно се окаже, че досегашното ръководство не е достатъчно компетентно в новите условия.

Имаме ли подходящите служители?

Същото важи и за служителите. С течение на времето ще се наложат преустройства.

Как ще продължим да правим приходи?

Има бързо-развиващи се сектори, в които един бизнес модел работи днес, но няма да работи утре. Бизнес планът ви трябва да е дългосрочен и да имате идеи с какво ще привличате хората и след няколко години.

Как се чувстват служителите?

В днешната криза много мениджъри са толкова угрижени в спасяването на бизнеса, че почти не забелязват служителите си и се държат с тях все едно са част от мебелировката. Това как се чувстват служителите обаче, е важен индикатор за състоянието на една компания.