Иван Хаджов, Mastercard: Българите не са скептични към дигиталните плащания

4252
Иван Хаджов, Mastercard: Българите не са скептични към дигиталните плащания

© Иван Хаджов

През последната година се наблюдава сериозен ръст в картовите плащания - както при онлайн търговията, така и във физическите магазини.

Пандемията ускори значително дигитализацията в тази сфера. Това коментира Иван Хаджов, мениджър бизнес развитие в Mastercard, който взе участие в 12-ото издание на финансовия форум Шумът на парите.

"Онлайн разплащанията са сигурни от много години. Всеки човек, който пазарува онлайн, се е убедил в това. В момента дори приоритетите не са насочени толкова към сигурността, колкото към подобряване на клиентското изживяване", коментира Хаджов.

По думите му причините за високото ниво на сигурност са няколко - технологиите, изискванията на регулаторите и заложените в екосистемата механизми за обезпечаване на всички възможни случаи на грешки или измами. Всичко това дава допълнително спокойствие на крайния потребител.


"Едно от основните предизвикателства в електронната търговия е балансът между сигурността, удобството за клиентите и удовлетворяването на регулаторните изисквания. В последната година във фокуса на вниманието е европейската директива за т. нар. Strong Customer Authentication, или на български - задълбочено установяване на самоличността.

Тя изисква всеки един клиент, който осъществява покупка, да оторизира транзакцията си с поне два от три фактора - нещо, което знам (парола или ПИН код); нещо, което имам (телефон или друго устройство) и нещо, което съм (пръстов отпечатък, сканиране на лицето или други биометрични данни). Всичко това прави всяка трансакция изключително сигурна и намалява измамите почти до минимум", обясни Хаджов.

В същото време обаче, според него, трябва да се гарантира удобството и положителното клиентско изживяване. Един от проблемите е, че Европейският банков орган не признава данните от картата за такъв фактор и по тази причина е необходимо потвърждението и с SMS, и със статичен ПИН код. Доскоро това беше възможно само с изпращане на SMS код.

Според Хаджов това понякога води до известно объркване у потребителите, тъй като процесът вече е малко по-сложен. 

"Затова Mastercard въведе като стандарт при картовите издатели да поддържат и по-сигурния метод за автентикация - биометричния фактор. Щастливи сме да кажем, че повечето банки вече поддържат тази функционалност и тя навлиза на пазара. Биометрията е най-лесният метод за потвърждение на трансакциите", коментира Хаджов.

Според него българите не са скептично настроени към картовите разплащания и тенденцията показва, че в тази сфера се наблюдава огромен ръст. Хората, които веднъж са започнали да търгуват онлайн и да плащат с карта, разбират, че няма никакви проблеми, сигурността е на високо ниво, а удобството е далеч по-голямо за тях.

Хаджов каза още, че все по-популярни стават и дигиталните портфейли.

"Ние пуснахме първия дигитален портфейл в края на 2018 година и в момента стотици хиляди българи използват мобилните си устройства за плащане както онлайн, така и във физическите магазини. Вместо пластиката, те допират телефона си до ПОС терминала и правят успешни плащания. Предимствата са много, като първото от тях е удобството - телефонът е винаги с нас", каза още той.

Освен това трансакциите през мобилните устройства са и по-сигурни, тъй като, за разлика от плащанията в брой, няма риск парите да бъдат откраднати, загубени и т.н. Дигиталните портфейли предлагат и различни продукти с добавена стойност.

Клиентите могат да проследяват как управляват личните си финанси, виждат за какво харчат повече пари, участват в програми за лоялност, могат да инвестират, да плащат битовите си сметки и т.н. 

Българският бизнес

Всичко по темата Шумът на парите 2021

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg