„Няма да повярвате какво предстои“, гласи заглавието на видеоклип от януари 2023 г. в YouTube канала Inside China Auto.

„Европейските производители на премиум автомобили не са готови за това“, предупреждава друго видео в същия канал, качено през юли.

Продуциран от базирания в Шанхай автомобилен журналист Марк Рейнфорд, бивш изпълнителен директор по комуникациите в Mercedes-Benz, каналът е един от няколкото на западни коментатори, работещи в Китай - и разтревожени от това, което виждат.

Те предупреждават, че високотехнологичните, но по-евтини китайски електрически превозни средства, появили се на вътрешния пазар след края на глобалната пандемия, скоро ще изпреварят своите западни конкуренти.

Ръководителите на автомобилни компании в Европа, САЩ и Япония „не вярваха, че китайските съперници могат да растат толкова бързо“, казва Рейнфорд пред Wired. „Лесно е да направиш такава грешка, ако не живееш тук и не го виждаш със собствените си очи“, добавя той.

Рейнфорд е работил в Mercedes-Benz в продължение на осем години – в Обединеното кралство, Германия и по-късно в Китай, където живее два периода по 5 години.

Той стартира своя YouTube канал, за да отговори на нарастващия интерес от чужбина към китайските автомобили. Най-популярният му видеоклип — „Мислите ли, че познавате китайски коли? Помислите отново. Няма да повярвате какво предстои” – има повече от 800 000 гледания. Това е 84-минутна разходка из 11-те огромни зали на автоизложението в Гуанджоу, представящо близкото бъдеще на автомобилите.

Видеото показва автомобили от 42 марки, почти всички от които са до голяма степен непознати извън Китай. Някои от впечатляващите електромобили биха се смятали за концептуални на западно автомобилно изложение, но всъщност много от тях вече са на пътя в Китай.

Тези „блестящи дигитални“ автомобили, както ги нарича Аде Томас, основател на World EV Day, не са по-нискокачествени опасни имитатори. Някои са със системи за навигация на автопилот (NOA), други - с камери за разпознаване на лица, които следят умората на водача, оборудвани са с генеративен AI и стрийминг на видео, посочва Wired.

Метафората „iPhone на колела“, използвана от Tesla в продължение на години, е почти точна за Xiaomi.

Към момента една от водещите компании за смартфони в Китай е инвестирала милиарди долари в производството на електромобили. Междувременно гигантът за телекомуникационно оборудване Huawei се свърза с държавната Chery Automobile за пускането през ноември на луксозната EV марка Luxeed. „Ще бъде по-добър от Model S на Tesla“, обеща Ричард Ю Ченгдон, ръководител на автомобилния отдел на Huawei.


HUAWEI / CHERY AUTOMOBILE

Да свалиш Tesla от върха

С около 300 компании, произвеждащи електромобили в Китай, конкуренцията е силна, но една местна марка е много по-голяма от останалите. Управлявана от главен изпълнителен директор милиардер, BYD може скоро да засенчи Tesla както по отношение на технологиите, така и по продажби.

Въпреки общия им статут на милиардери, произходът на Мъск е доста по-различен от този на основателя на BYD. Уан Чуанфу е роден в семейство на бедни фермери в източна китайска провинция. Бащата на Мъск е богат строителен предприемач, притежаващ дял в мина за изумруди в Замбия. Докато Илон Мъск управлява няколко различни технологични компании, Чуанфу управлява само една. BYD обаче оперира в няколко сектора – от фотоволтаици до електромобили.

Светът иска евтини електромобили и това е проблем за големите производителиПо отношение на EV разликата между традиционните производители и по-новите конкуренти е огромна

BYD е основният конкурент на Tesla в Китай и скоро ще бъде сериозен съперник и на много от световните автомобилни марки. 28-годишната компания, подкрепяна от Уорън Бъфет, е на второ място след CATL по производството на EV батерии в Китай, сектор, в който страната може би е световен лидер.

„EV индустрията се променя с по-бързи от очакваното темпове“, каза Уан пред Forbes China през 2021 г., добавяйки, че очаква продажбите на нови EV да представляват 70% от китайския пазар до 2030 г.

Брандът BYD, който идва от китайското име на компанията Biyadi, сега е оформен в приятелско звучащия за Запада слоган "Build Your Dream" („Изгради своята мечта“). Компанията навлиза в автомобилния бизнес през 2003 г., започвайки с батерии за превозни средства с двигатели с вътрешно горене, предлагайки plug-in хибридна кола още през 2008 г. BYD прекрати производството и продажбите на превозни средства с ДВГ през март миналата година.

Това е доминиращият производител на автомобили в Китай, който представлява 37% от огромния вътрешен пазар с амбиция да покрие половината от него до 2026 г.

През 2020 г. пусна на пазара литиево-железно-фосфатната (LFP) батерия Blade, при която рискът за спонтанно запалване е далеч по-малък в сравнение с други EV батерии. През 2022 г. BYD създаде четири от 10-те най-продавани електромобила в света. В момента е на първо място в Китай за патентовани технологии.

Базираният в САЩ изпълнителен вицепрезидент на BYD Стела Ли каза пред Bloomberg по-рано тази година, че компанията иска да се разшири, като произвежда автомобили в Европа, вероятно във Франция.

Дори Мъск наскоро призна, че BYD вече е важен играч, след като през 2011 г. се подигра с едно от първите превозни средства на компанията в интервю за Bloomberg.

В гонитба с Tesla: BMW и Mercedes с мощна експанзия при електромобилите Двата автомобилни гиганта представиха съвсем нови концепции за електрически автомобили

Според съобщение на Хонконгската фондова борса от 2 октомври BYD е продала повече от 2 милиона електромобила, захранвани с батерии, и plug-in хибриди между януари и септември. Продажбите през септември са се увеличили с 43% на годишна база. Компанията може да продаде 3,6 милиона електромобила с батерии и plug-in хибриди за цялата година, включително електрически автобуси и камиони.

През септември тя е продала 28 039 електрически или частично електрически превозни средства на задграничните пазари, което е 12% увеличение спрямо август, и се стреми да увеличи значително продажбите в Азия, Австралия, Нова Зеландия, Южна Америка и Европа. (Митото от 27,5% от времето на администрацията на Тръмп все още се прилага за вноса на китайски електромобили в САЩ, те са изключени и от освобождаването от федерален данък от $7500.)

Tesla остава глобален лидер на пазара на чисто батерийни превозни средства, но със съвсем малка преднина; BYD вероятно ще грабне короната преди края на тази година. След това бумът на износа може да доведе до това BYD скоро да се превърне в автомобилна марка номер едно в света по брой, коментира Wired.

За разлика от Tesla, BYD продава задвижван от батерии EV в Китай за $26 000, като произвежда свои собствени батерии, полупроводници и дори тапицерия за седалки. Други китайски EV производители, сред които Nio, Li Auto, Xpeng и Hi Phi – също трупат продажби.

Водещите автомобилни производители губят надпреварата за китайския пазар За първи път китайските марки са лидери на местния пазар, като заемат 53% дял през първата половина на 2023 г.

Автоматично повтаряне на историята

Накратко, китайските компании заплашват 100-годишната хегемония на General Motors, Ford, Volkswagen и други традиционни автомобилни марки.

Анализаторите на автомобилната индустрия, запознати с Китай, прогнозират постепенна, а след това внезапна доминация на BYD и другите китайски производители, като някои от традиционните марки вървят по същия път - като Volvo (купена от китайската Geely през 2010 г.) и MG (купена от Nanjing Automobile през 2005 г. и впоследствие придобита от държавната SAIC Motor през 2007 г.).

Ту Ле, основател на базираната в САЩ консултантска компания Sino Auto Insights, е силно критичен към главните изпълнителни директори на някои от традиционните автомобилни производители, които според него е трябвало да реагират много по-рано на EV заплахата от Китай.

„На тези хора им се плащат по 20, 30, 40, 50 милиона евро“, казва той пред Wired. „Тяхна работа е да знаят тези неща, нали? Не може просто да кажат: „О, човече, Китай се движи толкова бързо, че не успяхме да видим как идва“, добавя Ле.

За бившия изпълнителен директор на Chrysler Бил Русо, неуспехът на традиционната автомобилна индустрия да види какво се задава е повтарящо се самонараняване. През 80-те години на миналия век много марки не приемаха сериозно заплахата от Toyota, Nissan и други източноазиатски производители, докато не стана твърде късно, казва Русо, който ръководи базираната в Шанхай Automobility - консултантска компания за стратегии и инвестиции.

Същото се случи и с Tesla, а сега историята се повтаря с възхода на Китай като електроцентралата в автомобилната индустрия.

Въпреки рекордните резултати: Местен конкурент измести Tesla в Китай През юни BYD е продала общо 253 046 нови електрически превозни средства, което ръст от 89% на годишна база

Традиционните автомобилни компании „са склонни да не приемат сериозно възникваща заплаха“, добавя Русо, цитиран от Wired. „Те смятаха, че понеже математиката не работи за тях, не може да работи и за другите. Идеята за изграждане на печеливши малки коли беше проблем, чието решаване те оставиха на другите. Изграждането на печеливши електрически превозни средства беше разрешим проблем, който те оставиха на Tesla. Автомобилната индустрия се съпротивлява на промяната.”

Ту е съгласен. Ръководителите в индустрията „знаят за електромобилите от много дълго време – Tesla съществува от 20 години, нали? Те просто си помислиха, че това е някакво чудо за три дни“, казва той. „Те не бяха запознати със захранването на батериите и до голяма степен пренебрегнаха какво правят стартиращите компании в САЩ и компаниите за батерии в Китай.

Друг ветеран от индустрията, който идентифицира заплахата от Китай рано, е Анди Палмър, понякога описван като „дядото на електрическата кола“. През 2005 г. той започва разработката на Nissan – Leaf – първото масово електрическо превозно средство в света. След като стана глобален главен оперативен директор на Nissan, по-късно Палмър пое поста главен изпълнителен директор на Aston Martin, напускайки през 2020 г., за да оглави производителя на електрически автобуси Optare. Днес той изпълнява временно длъжността главен изпълнителен директор на PodPoint, британски доставчик на станции за зареждане на електромобили.

Пред Wired Палмър твърди, че е предупреждавал всеки, който би го послушал, че Китай ще се превърне в заплаха за западните и азиатските автомобилни интереси.

Победители и губещи в битката за зелени субсидииГигантските субсидии и нарастващият протекционизъм променят световната търговия

Защо са важни такива предупреждения?

„Само в Обединеното кралство автомобилната индустрия поддържа 800 000 работни места“, казва Палмър (числото в САЩ е 4,3 милиона).

„Когато загубите своята автомобилна индустрия, това се отразява върху други части на икономиката. Губите инженерна експертиза, специализирано образование, научни способности. Правителствата по света трябва да подкрепят своите автомобилни индустрии, защото те са фундаментални за БВП на всяка страна.“

Като не успя да подкрепи своята автомобилна индустрия с достатъчно субсидии и друг вид стимули, правителството на Обединеното кралство „заспа зад волана“, казва още Палмър.

BYD призова китайските автомобилни марки да „разрушат старите легенди“1,4 милиарда китайци имат емоционалната нужда да видят как една китайска марка става глобална, казва председателят на BYD

BYD не е държавна собственост, но работи в планова икономика, която дава приоритет на определени сектори, сред които е и автомобилната индустрия. „Китай има огромен пазар, субсидии и подкрепа от централното правителство, както и международна стратегия, която търси господство на задграничните пазари с продукт – достъпни EV – който западните производители не са в състояние да направят“, казва още Палмър. Той oпознава от първа ръка дългосрочния план на Китай, когато през 2005 г. е член на борда на съвместно предприятие между Nissan и китайската Dongfeng Motor Corporation.

„Още тогава беше очевидно, че Китай е стигнал до заключението, че не може да се конкурира със Запада в ДВГ автомобилите. Тяхното рисковано, но иновативно решение беше да го надскочат с „нови енергийни превозни средства“ – или NEV, както ги наричаха.

Електрическата държава

Китай планира прехода към електрическа енергия в транспорта от десетилетия с държавна подкрепа, прокарана от Уан Ган, бивш министър на науката и технологиите, който преди това е бил инженер по горивни клетки във Volkswagen-Audi в Германия.

Преди повече от 20 години той убеждава китайските лидери да заложат на това, което се превръща в NEV, продавайки това предложение като начин за стимулиране на икономическия растеж, справяне със замърсяването на китайския въздух и намаляване на зависимостта от внос на петрол.

„Основната мотивация на Китай да настоява за производство на електромобили беше енергийната сигурност“, казва Русо. „На второ място беше индустриалната конкурентоспособност и чак на трето - устойчивостта.“

Стратегията на Уан е да използва правителствени стимули, за да привлече първо производителите, а след това потребителите да дадат тласък на доминацията на Китай в електромобилите.

Дейвид Тайфийлд, професор по политическа икономия в университета Ланкастър и автор на книгата от 2019 г. Liberalism 2.0 and the Rise of China, казва, че „няма бъдеще за EV, което не включва значително, ако не и непропорционално, китайско присъствие“. По думите му китайските компании са твърди водачи по цялата верига на доставки, свързани с електрическите превозни средства: от минералите през батериите до производството на колите.“

Политиците по целия свят се притесняват от амбицията на Китай да контролира цели вериги за доставки - например минералите, необходими за батериите за електромобили. Твърди се, че такова господство на Китай заплашва отделните икономики и (водената от Запада) глобална иновационна система.

Високо напрежение: Електромобилите сблъскват челно Китай и ЕС Анализатори очакват контрамерки на разследването, насочено към субсидиите за китайските производители

„Сега световните пазари са наводнени с по-евтини електрически автомобили. А цената им се поддържа изкуствено ниска чрез огромни държавни субсидии“, оплака се председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен по-рано тази година, притисната от Франция.

Говорейки в Пекин миналия месец, малко след като ЕС започна антидъмпингово разследване срещу Китай, Валдис Домбровскис, комисарят по търговията на ЕС, каза, че блокът е „отворен за конкуренция“ в сектора на електромобилите, но „конкуренцията трябва да бъде справедлива. ”

В отговор на разследването за вноса, Куи Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация на пътническите автомобили, призова ЕС да спре икономическото дрънкане на оръжие. В личния си блог той редовно публикува данни за продажбите, като на 24 септември съобщи, че от януари до август 2023 г. кумулативният китайски износ на автомобили - EV и ДВГ, включително и камиони - достига 3,22 милиона единици, като се увеличава с темп от 65%, изхвърляйки Япония от позицията на световен лидер по износ на автомобили.

Що се отнася само до EV, oт януари до август 2023 г. са изнесени 1,08 милиона нови единици, което е увеличение от 82% на годишна база, посочи Куи. Почти всички от тях, около 1,04 милиона, са пътнически превозни средства, което е 90% увеличение на годишна база.

Франция ограничава инвазията на китайските електромобили с нови правила Страната променя правилата за бонуси за закупуване на електрически автомобили

Първо ЕС, по-късно САЩ

Сега BYD доставя автомобили до Тайланд, ОАЕ, Япония, Австралия, Норвегия, Обединеното кралство, Германия, Бразилия, Коста Рика и Мексико. Вече е най-продаваната EV марка в Сингапур. Компанията има подразделение за електрически автобуси в САЩ, но няма официален канал за продажба на своите електромобили.

Atto 3 е първото предложение на BYD в Европа и се продава за $38 000, като е само $20 000 в Китай.


Atto 3 / BYD

Към него скоро ще се присъедини седанът Seal, който ще бъде по-евтин премиум конкурент на BMW i4, Hyundai Ioniq 6 и Model 3 на Tesla.

И двата електромобила на BYD изглеждат традиционно, отвътре и отвън – което не е изненадващо, тъй като са създадени от екип, ръководен от немския автомобилен дизайнер Волфганг Егер, бивш шеф на дизайна в Alfa Romeo и водещ дизайнер на BYD от 2017 г.

На европейския пазар се промъкват и електромобили на по-малки марки, сред които HiPhi Z на базирания в Шанхай стартъп Human Horizons, основан през 2017 г. Този електромобил на стойност $119 000 ускорява от 0 до 60 за 3,8 секунди и разполага и програмируеми LED екрани на фаровете и страничните панели, които показват емотикони и персонализирани съобщения на хората отвън.


HiPhi Z

Китайски шик

Подобни технологични характеристики се представят добре в Китай, където купувачите са по-млади, отколкото на Запад.

Tesla остава престижна, макар и скъпа, покупка в Китай, но местните марки се възползват от феномена „китайски шик“ - потребителското предпочитание към местни продукти и услуги. При автомобилите това доведе до оборудвани с технологии модели, които се харесват на новото поколение купувачи, желаещи множество екрани, интернет свързаност, функции за самостоятелно шофиране, чатботове, масажни седалки, екстериорни проектори и други опции за забавление в автомобила.

Интересното е, че някои западни автомобилни марки изглежда си проправят път към този по-млад китайски потребител чрез инвестиции в китайския EV сектор. Наскоро се появи информация, че Mercedes-Benz е водил разговори с Nio, свързан с инвестиции от страна на германския производител, които биха му дали достъп до научноизследователската и развойна дейност на китайската компания. Сред последните германско-китайски автомобилни сделки е инвестицията на VW в XPeng за сътрудничество в областта на електромобилите.

Дали този подход - „Ако не можете да ги победите, присъединете се към тях“ - ще се разшири още повече, предстои да видим съвсем скоро.