Най-масовите съкращения в технологичния сектор през 2023
Миналата година технологичната индустрия беше сериозно разклатена от съчетанието на тежката икономическа ситуация, пандемията от COVID-19 и някои очевидно грешни бизнес решения. Но ако някой си е мислил, че всичко ще остане в рамките на миналата година, то той ще бъде неприятно изненадан, тъй като през 2023 г. съкращенията на персонал на само продължават, но и се увеличават.
Последният пример за тази негативна за сектора тенденция идва от Meta. В сряда компанията-майка на Facebook съкрати множество позиции в своите бизнес и оперативни звена, които засегнаха десетки служители, работещи в екипи като маркетинг, сигурност, корпоративно инженерство, управление на програми, стратегия за съдържание и корпоративни комуникации.
Но уволненията далеч не засягат само технологичните гиганти. Engadget събира на едно място най-значителните вълни на съкращения в индустрията по месеци.
Май
Shopify
Платформата за електронна търговия на Shopify изигра важна роля в разгара на пандемията, но сега канадската компания намалява броя на служителите след отминаването на пика. През май компанията съкрати 20% от работната си сила и продаде логистичния си бизнес на Flexport. Основателят Тоби Лютке характеризира съкращенията на работни места като необходими, за да се "обърне внимание" на основната мисия на Shopify, и като признание, че компанията трябва да бъде по-ефективна сега, когато "времената на стабилен икономически бум" са отминали.
Polestar
През май Polestar забавя производството на своя първи електрически SUV - Polestar 3, и това се отразява на работната сила. Марката, която се отдели от Volvo, обяви през май, че ще съкрати 10% от работната си сила, за да намали разходите си, тъй като е изправена пред намалени производствени очаквания и нестабилна икономика.
SoundCloud
SoundCloud „надгради“ миналогодишните мащабни съкращения с нови през май тази година. Услугата за аудиострийминг предупреди, че ще съкрати 8% от персонала си в опит да стане печеливша през 2023 г. Източници на Billboard твърдят, че компанията се надява да излезе на печалба през четвъртото тримесечие на годината.
Април
Lyft
Lyft съкрати 13% от персонала си през ноември 2022 г., но предприе допълнителни стъпки и през април тази година. Компанията за споделени пътувания заяви, че съкращава 1072 работници, или около 26% от хората си. Това се случва само няколко седмици след промени по върховете, при които главният изпълнителен директор Логан Грийн е заменен от бившия изпълнителен директор на Amazon Дейвид Ришър.
Dropbox
Компаниите за съхранение на данни в облака също не са имунизирани срещу насрещните ветрове при настоящия финансов климат. През април Dropbox заяви, че ще съкрати 500 служители, или около 16% от екипа си. Съоснователят ѝ Дрю Хюстън обясни съкращенията с комбинацията от трудна икономика, зрял бизнес и "спешна нужда" да се използва нарастващият интерес към изкуствения интелект.
Март
Roku
Roku съкрати 200 работни места в края на 2022 г., но уволненията далеч не приключват с това, след като през март стрийминг платформата уволни още 200 служители. Както и преди, тя се аргументира с това, че трябва да ограничи растящите разходи и да се концентрира върху онези проекти, които ще имат най-голям ефект.
Lucid Motors
Ако сте си мислили, че производителите на луксозни електрически превозни средства ще бъдат особено податливи на икономически сътресения, сте се досетили правилно, посочва Engadget. През март Lucid Motors заяви, че ще съкрати 18% от работната си сила, или около 1300 души. Брандът все още не може да изпълни производствените си цели, а според съобщенията тези съкращения помагат за справяне с "развиващите се бизнес нужди и подобренията в производителността".
Февруари
Rivian
Rivian извърши съкращения през 2022 г., но това не беше достатъчно, за да помогне на крайните резултати на новосъздадения бранд за електрически превозни средства.
През февруари тази година компанията съкрати още 6% от служителите си, или около 840 души. Тя все още се бори за постигане на рентабилност, а недостигът на продукция поради проблеми във веригата за доставки не спомага за това.
Zoom
Zoom беше основен представител на културата на дистанционна работа по време на пика на пандемията, така че не е изненада, че сега, когато хората се връщат в офисите или поне преминават на хибриден модел, компанията съкращава персонал. През февруари платформата за видеоразговори съобщи, че съкращава около 1300 служители, или 15% от персонала си. По думите на главния изпълнителен директор Ерик Юан компанията не е наемала служители "устойчиво" по време на успешните си моменти. Юан намалява заплатата си с 98% за следващата фискална година, а всички останали ръководители губят 20% от основните си заплати, както и бонусите си за 2023 г.
Yahoo
Компанията майка на Engadget – Yahoo, също е в списъка. През февруари интернет брандът заяви, че ще съкрати над 20% от работната си сила през 2023 г., или повече от 1600 души. По-голямата част от тези съкращения, или около 1000 позиции, са затворени незабавно. Главният изпълнителен директор Джим Ланзон обаче не мотивира решението с икономическите условия, а с „преструктуриране на звеното за рекламни технологии, което се отказва от нерентабилен бизнес в полза на успешен“. По този начин на практика Yahoo се отказва от пряката конкуренция с Google и Meta на рекламния пазар.
Dell
Възстановяването от пандемията и мрачните икономически перспективи засегнаха особено силно производителите на персонални компютри, а Dell е една от най-засегнатите компании в сектора. В началото на февруари тя съкрати 5% от работната си сила, или около 6650 служители, след тежко четвърто тримесечие, когато доставките на компютри спаднаха с около 37%. Според Dell предишните усилия за намаляване на разходите не са били достатъчни, а съкращенията и рационализирането на организацията са били необходими, „за да се върнем към правилния път“.
Януари
Google (Alphabet)
Компанията майка на Google - Alphabet, от известно време съкращава разходите си, включително закривайки звеното си Stadia, но в края на януари направи още една крачка напред в тези усилия, като заяви, че ще съкрати 12 000 служители.
Главният изпълнителен директор Сундар Пичай няма колебание за мотивите си: Alphabet е наемала служители за "различна икономическа реалност" и се преструктурира, за да се съсредоточи върху най-важните си дейности.
Amazon
Amazon вече беше очертала планове за съкращения миналата есен, но в началото на януари разшири техния брой на 18 000. Повечето от съкратените позиции се очаква да бъдат в екипите за търговия на дребно и набиране на персонал. През март компанията добави още 9000 души към съкращенията, а през април заяви, че над 100 служители в сферата на игрите напускат.
Coinbase
Coinbase беше една от по-големите компании, засегнати от краха на криптопазара през 2022 г., и това се пренесе и в новата година. В средата на януари борсата за криптовалути уволни 950 души, само няколко месеца след като съкрати 1100. Това е едно от най-стръмните пропорционални съкращения сред по-големите технологични марки - Coinbase е освободила около 1/5 от персонала си.
IBM
Уволненията понякога произтичат повече от промени в корпоративната стратегия, отколкото от финансови затруднения, и IBM е класически пример за това през 2023 г. В края на януари пионерът в областта на изчислителната техника закри 3900 работни места, след като през есента се освободи от бизнеса си с изкуствен интелект Watson Health и от подразделението си за управление на инфраструктурата (сега Kyndryl).
Microsoft
Microsoft започна втората по големина вълна от съкращения в историята си, когато разкри, че ще съкрати 10 000 работни места между средата на януари и края на март. Подобно на много други технологични гиганти, основната цел на този подход е съкращаване на разходите, тъй като клиентите намаляват своите (особено за Windows и устройства) в постпандемичните месеци. Съкращенията са особено болезнени за някои отдели, между които екипите за HoloLens и смесена реалност.
PayPal
PayPal е една от най-стабилните големи технологични компании, като през третото си тримесечие на миналата година надмина очакванията на анализаторите. Въпреки това тя не е имунизирана срещу трусове в икономиката. В края на януари доставчикът на онлайн разплащания разкри планове за съкращаване на 2000 служители, или 7% от общия брой на работещите в нея. По думите на главния изпълнителен директор Дан Шулман съкращаването на персонала ще ограничи разходите и ще помогне на PayPal да се съсредоточи върху "основните стратегически приоритети".
Salesforce
Salesforce зададе тона за 2023 г., когато само четири дни след началото на новата година предупреди, че ще съкрати 8000 служители, или около 10% от работната си сила. Въпреки че компанията за облачен софтуер процъфтяваше по време на пандемията, тя признава, че е наемала твърде агресивно персонал по време на бума и не може да поддържа това ниво на заетост, докато икономиката е в спад.
SAP
Мощната компания за бизнес софтуер SAP отбеляза рязък спад на печалбата с 68% в края на 2022 г. и започна 2023 г. с освобождаване на 2800 служители, за да запази бизнеса си в кондиция. Германският облачен гигант определя уволненията като "целенасочено преструктуриране“.
Spotify
Spotify харчеше агресивно през последните години, докато разширяваше портфолиото си от подкастове, но бързо прекрати тази практика с началото на 2023 г. В края на януари услугата за стрийминг на музика заяви, че ще съкрати 6% от работната си сила (към третото тримесечие в Spotify са работили 9800 души) заедно с усилията си за преструктуриране, които включваха напускането на ръководителя по съдържанието Доун Остроф.