Това е една от най-добре платените, но и най-опасни професии в транспорта
Пристанищните лоцмани имат една от най-високоплатените, но в същото време най-рискови професии в транспортната индустрия.
Лоцманите на пристанището на Лос Анджелис печелят средно по 434 000 долара годишно, но също така са изправени пред вероятност от 1 към 20 да загинат на работното си място, според нова книга на Кристофър Мимс от Wall Street Journal. В книгата се описват сложните операции, благодарение на които една пратка пристига от Китай до САЩ в рамките на дни, пише Insider.
Пристанищните лоцмани са едни от най-добре платените общински служители и представляват съществена част от пътуването на един кораб. Всеки товарен кораб, който иска да влезе в пристанище, трябва да плати на местните лоцмани, за да вкарат безопасно плавателния съд на док. Тази професия в високо рискова, тъй като лоцманите рискуват да бъдат прегазени от огромен товарен кораб, да бъдат изхърлени зад борда при силно вълнение, или да бъдат смазани между два плавателни съда.
"Въпреки че тази операция се извършва хиляди пъти на ден по цял свят и въпреки множеството предпазни мерки, ако работите като лоцман, работата ви може да ви убие", пише Мимс.
Работата също така е невероятно отговорна и изисква суперспециализирани умения. Лоцманът носи отговорност за плавателни съдове, които могат да тежат над 200 000 тона и да струват над 100 млн. долара. Пристанищният лоцман осъществява провеждане на кораба от километри навътре в морето до сантиметри от мястото му за разтоварване на кея.
Пристанищният лоцман първо подхожда към огромния товарен кораб с размерите на небостъргач с 16-метрова моторна лодка, според Мимс, който описва в книгата си как лоцманът от пристанището в Лос Анджелис капитан Джон Белц маневрира китайския товарен кораб Netherlands. От моторната лодка лоцманът се изкачава по въжена стълба на кораба, често докато двата плавателни съда са насочени в протиположни посоки. Този ход представлява един от най-опасните моменти по време на целия процес по така нареченото лоцманско провеждане.
"Ако паднеш във водата при бурно море, процентът да оцелееш е минимален, дори и ако носиш спасителна жилетка," казва пред Мимс Крейг Флин, друг пристанищен лоцман.
След като се качи на товарния кораб лоцманът получава документ на име лоция, в който е описан всеки малък елемент от кораба и препятствията, пред които е изправен по пътя си към пристанището. Без да докосва нито един лост за управление на кораба Белц направлява всяко едно движение на Netherlands посредством гласови команди към екипажа, използвайки своя таблет iPad, комбинация от GPS и навигационни маяци, автоматичната система на кораба и собствената си преценка. След това лоцманът дава инструкции екипажите на влекачите, които се прикрепят към всяка от страните на кораба, когато той влиза в пристанището.
След като плавателният съд е достатъчно близо, двигателят се изключва и товарният кораб маневрира единствено с инерцията си и с бавното придърпване от страна на влекачите.
Работата на пристанищните лоцмани днес е по-важна от когато и да било, тъй като пречките по веригата за доставки водят до недостиг на контейнери и забавяния. На пристанищата в Лос Анджелис и Лонг Бийч, лоцмани като Белц и Фин са изправени пред рекордни струпвания на кораби. В началото на тази седмица на двете пристанища е имало 140 кораба, в това число 56, които изчакват да влязат на док.