Автомобилният сектор има голям потенциал за растеж у нас. За последните 5 години той е сред най-бързо развиващите се, като в последната година беше достигнат около 2.5 млрд. лева оборот.

Това е доста добра цифра, предвид факта, че доскоро беше под 1% от БВП. Това каза арх. Любомир Станиславов – изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България, в рамките на панел Двигатели на растежа на форум "Шумът на парите" 2018.

От друга страна, трябва да погледнем къде сме ние спрямо Централна и Източна Европа. На мен ми харесва много примерът на Словакия, но там говорим за индустрия, която формира 63% от БВП на страната.

Ако трябва да се сравняваме, то това трябва да бъде с Румъния и Унгария. Там автомобилната индустрия заема около 12% от БВП, което говори, че и унас потенциал за растеж има, посочи експертът.

Цялата тази война на алуминий и стомана влияе и на автомобилния сектор. Ако обърнете внимание, почти няма изказване по тази тема, където Тръмп да не намеси автомобилната индустрия. Добрата новина е, че този проблем вече е решен и няма да се налагат някакви мита, коментира арх. Станиславов.

По думите му като цяло всички компании, опериращи у нас, се развиват изключително успешно. Близо 90% от тези, които са в България, планират да удвоят, утроят или дори да учетворят производството. Това говори само, че нещата се случват добре тук, има още база за надграждане и има накъде да вървим.

Арх. Станиславов коментира, че има интерес от страна на нови инвеститори да стъпят у нас. По думите му трябва да се работи в няколко насоки, за да се стимулира секторът в страната. Една от тях е липсата на достатъчно големи площи за разположение на базите. Необходими са големи площи – по 4-5-8 хил. декара, каквито са рядкост и отнема време, за да се формира такава.

Втората тема, която е ключова за сектора, е липсата на квалифициран персонал. В автомобилния сектор до няколко години предстои да се случи голяма революция, каза арх. Станиславов. Навлизането на все повече технологии, развитието на автономните автомобили, Индустрия 4.0, Internet of Things налагат нови правила и университетите няма как да предоставят обучени кадри.

Затова и компаниите разчитат на свои центрове за обучение. Според проучване, технологичната революция ще доведе до загубата на над 800 млн. работни места, но и ще изисква нов опит и квалификация.

По думите му страната трябва да си постави като дългосрочна цел у нас да се сглобяват автомобили, дори и такива на бъдещето. Причината е, че България е в догонваща позиция спрямо останалите европейски държави и за да се навакса това изоставане, е ключово привличането на големи доставчици, които идват със свои поддоставчици и така помагат за развитието на индустрията.

За щастие, индустрията се развива все по-успешно и тенденцията е да продължи да расте. Това е шансът на България да намери своето място. Факт е, че в някои сфери страната превъзхожда съседните страни и трябва да се възползваме от това, за да наложим името си, завърши експертът.

Повече информация за Шумът на парите можете да намерите на сайта на събитието или във Фейсбук.

Спонсори на конференцията Шумът на парите през 2018 г. са Първа Инвестиционна банка, CSOFT, Philip Morris, SIRMA Group, Градус, ALCOMET, TBI BANK, Admiral Markets, Qatar Airways, Garitage park, Arco Real Estate, Opel, Residential Park Lozen, Aмерикански университет в България, Юг Маркет и Юг Маркет Фонд Мениджмънт, Пощенска Банка, International Hotel Casino & Tower Suites, Amundi asset management, Сосиете Женерал Експресбанк, Mining.bg и Hotel Rila Borovets.

Организационен партньор на събитието е агенцията за връзки с обществеността United Partners.

Медийни партньори на събитието са Novini.bg, Economic.bg, Kaldata.com, Offnews.com, Imot.bg, ФАКТИ, Businessmap.bg, в. Труд и сп. Икономика.