Големи брандове напускат кораба на социалните медии. Потъва ли пазарът им?
Нов ден – нова платформа за социални медии, в която да публикувате каквото съдържание си поискате.
Стартът на Threads на 6 юли е поредната възможност за потребителите след Twitter, Mastodon и Bluesky, плюс множество други, по-малки конкуренти, пише BBC.
И докато хората имат огромен избор, ситуацията за бизнеса е доста по-различна.
Големите компании се чудят как да се справят с броя на платформите, които се борят за тяхното време и внимание.
Те са изправени пред важния избор кои приложения да изберат, за да се представят на пазар, в който социалните медии са ключов инструмент за изграждане на бранд и едновременно с това, да се насочат към потребителите там, където те са най-активни.
През последното десетилетие за сериозните марки е почти задължително да поддържат присъствие в социалните медии, обяснява Нейтън Алебах, творчески директор в Allebach Communications, който си партнира с марки като Utz Snacks и Steak-umm, за да изгради присъствието им в социалните медии.
И все пак, вместо да се стремят към засилено дигитално присъствие във всички новопоявили се платформи, някои предпочитат да действат по-предпазливо, учейки се от брандове, които са напуснали кораба на социалните медии още преди години, допълва BBC.
Колко последователи трябва да имате в Instagram, за да печелите от тяхДори
Една от първите големи марки, които направиха този ход, беше Lush Cosmetics, която през ноември 2021 г. реши да спре да публикува в платформите на социалните медии, контролирани от Meta, компанията майка на Facebook, Instagram и WhatsApp.
Първоначално козметичната компания се отказа от платформите през 2019 г. поради опасения за борба с постоянно променящите се алгоритми на социалните медии, както и поради притеснения за потенциално негативното въздействие на социалните медии върху младата аудитория.
"Ние сме социална марка и общността беше ключова за нас", казва Анабел Бейкър, директор на глобалните пазари на Lush. "Когато се присъединихме към социалните медии, Facebook и тези платформи бяха всичко, което търсехме първоначално: те бяха директни връзки с общностите.", допълва тя.
Но признава, че компанията се е оттеглила, когато социалните медии се променили и станали по-малко ориентирани към потребителите, опосредствани от алгоритми, контролирани от корпоративните им собственици.
Въпреки че Lush се появи отново в платформите по време на Covid-19, за да достигне до клиентите през пандемията, сега марката за красота отново се е скрила. Не участва в социалните медии от почти две години - и няма планове да се връща.
Времето, обясняват експерти по социални медии, е фактор, който отблъсква марките: може да се окаже сложна от младшите им служители да следят толкова много платформи.
Но някои марки изпитват и ясно изразено чувство на безпокойство по отношение на социалните медии в общ аспект.
Първо, както Lush, някои компании са недоволни от начина на функциониране на платформите и тяхното управление. Още по-опасен е рискът последователите да се обърнат срещу брандовете на фона на нестабилността и токсичността на социалните медии.
Тъй като те поляризираха обществото по неочакван начин, марките откриха, че много потребители бързо критикуват акаунтите, които не харесват и ги подлагат на масов хейт и реч на омразата.
Когато луксозната модна марка Bottega Veneta напусна голяма част от социалните медии през 2021 г., нейният творчески директор Даниел Лий се позова на "настроението на тормоз в социалните медии". "Не искам да участвам в атмосфера, която е негативна.", заяви той пред TheGuardian.
"Основната полза от органичното присъствие в социалните медии за повечето марки е активирането на 1% от техните супер фенове и хейтъри.
В крайна сметка, трябва да се прецени съотношението риск-печалба. Инвестицията не си струва за всяка марка, особено с оглед на това колко много платформи има и колко несигурни могат да бъдат те", казва Алебах.
Стартирането на Threads върна фокуса към разговора за това дали да останеш, или да се откажеш.
Заедно с аудиторията, която е и на други нововъзникващи платформи, най-силният конкурент на Twitter вече има над 100 милиона потребители, смо седмица след началото си - с други думи, нарастваща група от потенциални клиенти за марките. И все пак, решението дали да се възприемат новите приложения е трудно.
От една страна, марките все още се борят с проблемите на репутацията и злоупотребата с потребители. А някои може да имат притеснения и по отношение на Threads, тъй като Meta има предишен прецедент на пускане на приложения, предназначени да се конкурират и изместят съществуващите (Instagram Reels, например, беше създаден, за да се справи с TikTok), които не винаги успяват. Така че, не е изключено компаниите да отделят значителни ресурси за изграждане на присъствие в платформа, която ще изчезне след няколко месеца.
Брандовете вземат индивидуални решения за социалните медии, но Алебах казва, че много от тях изпитват натиск да се появят на тези нови платформи.
"На този етап е все още е много трудно да си представим бъдеще, в което брандовете ще решат да се оттеглят от платформите на социалните медии", допълва експертът.
Анабел Бейкър от Lush казва, че нейната компания няма желание да се гмурне отново в дълбоките води на социалните медии с Threads - дори и при залог за по-голяма аудитория.
"Това ще бъде тест на времето, за да видим дали хората ще останат там и ще са активни", казва тя. "Но засега не се изкушавам да скоча в Threads."