След сделката Microsoft-Activision: Какво се случва в гейминг индустрията?
Според нов доклад на компанията за рисков капитал Konvoy, предоставен ексклузивно на CNBC, публично регистрираните компании за игри разполагат с 45 млрд. долара парични средства и парични еквиваленти, което може да доведе до по-голяма консолидация на пазара на видеоигри с обем 188 млрд. долара.
Activision Blizzard, Electronic Arts, сингапурската Sea, японските Nintendo и Bandai Namco, Nexon от Южна Корея и китайската NetEase в момента притежават 45,1 млрд. долара в парични средства и парични еквиваленти, става ясно от последните им публични отчети.
Това би им дало повече от достатъчна финансова мощ, за да търсят потенциални цели за придобиване, с които биха им помогнали да развият своята интелектуална собственост и продукти.
По-специално, компаниите за игри се стремят да задържат геймърите по-дълго време с игри на живо, които добавят повече съдържание с течение на времето, и платени абонаментни пакети, които предлагат определено количество безплатни игри и възможността да играят през облака, вместо да изтеглят заглавията на своите машини.
Като цяло публично регистрираните компании за игри регистрират положителна година през 2023 г.
Борсово търгуваният фонд за видеоигри и електронни спортове VanEck, който проследява индекса MVIS Global Video Gaming & eSports, е нараснал с 20% от началото на годината досега, според Konvoy. За сравнение, технологичният индекс S&P 500 е нараснал с близо 12% от началото на годината.
ETF Global X Video Games & Esports, който проследява модифициран глобален индекс, претеглен спрямо пазарната капитализация на компаниите в областта на видеоигрите и електронните спортове, не се е представил толкова добре, като се е понижил с 0,4% от началото на 2023 г.
Технологичните гиганти гледат към видеоигрите
Според Konvoy големите технологични компании също заделят сериозни парични средства за повече сделки в областта на игрите. Според компанията за рисков капитал най-големите технологични организации в света, сред които са Amazon, Microsoft, Google, Apple, Meta, Netflix, китайската Tencent и японската Sony, разполагат с общо 229,4 млрд. долара в брой в балансите си, които могат да използват за потенциални сделки.
Джош Чапман, партньор в Konvoy, посочва, че компанията очаква, че сделката между Microsoft и Activision, при която базираният в Редмънд, Вашингтон, технологичен гигант плати 69 млрд. долара, вероятно ще доведе до по-нататъшни сливания и придобивания и ще създаде ново поколение компании за игри.
"Като активни инвеститори в сферата на игрите вярваме, че геймърите и стартиращите компании в сферата ще спечелят от сделката, тъй като тя подобрява стойността за геймърите и води до оживена среда за сливания и придобивания, в която се сключват и други сделки", посочва Чапман пред CNBC.
Облачните игри са ключова област за Microsoft а включването на Activision в нарастващото ѝ портфолио от издатели доказва това. Компанията популяризира своята услуга за игри в облака, която премахва необходимостта от традиционни конзоли като Xbox Series X или PlayStation 5 на Sony, с абонаментния си продукт Xbox Game Pass.
Чапман смята, че това ще доведе до "нови възможности за нововъзникващи разработчици на игри, инфраструктурни компании и гейминг платформи".
Спад на сделките с рисков капитал
Инвестициите на рисков капитал в компании за видеоигри са се сринали с 64% на годишна база през третото тримесечие на 2023 г., според доклада на Konvoy, което е знак, че въпреки тласъка за индустрията от знаковата сделка на Microsoft, времената на бум от 2020 и 2021 г. са отшумели.
Стартъпите в сферата на игрите са набрали общо 454 млн. долара в световен мащаб за трите месеца до септември, което е с 9% по-малко в сравнение с предходното тримесечие и с повече от 64% спрямо същия тримесечен период преди година.
Все пак Чапман от Konvoy очаква, че картината за рисковите фондове и стартъпите в областта на игрите ще изглежда по-добра през следващата година, тъй като мрачните условия за рисково инвестиране започват да се подобряват. По думите му финансирането на компаниите в областта на игрите се е върнало към "устойчиво ново нормално състояние", което ще продължи със сегашните темпове през следващите няколко години.
"С възстановяването на световния пазар на рисков капитал очакваме игрите, които бяха донякъде изолирани от първоначалното въздействие на икономическия спад, да го последват", казва Чапман пред CNBC. "Предвиждаме финансирането на рисков капитал в сферата на игрите да отбележи лек подем през следващите няколко тримесечия, когато индустрията ще се развива с темпове, подобни на тези преди пандемията."
А в заключение добавя: "В момента обемът на сделките с рисков капитал и финансирането са сравними с нивата отпреди пандемията и макар че може да не видим експоненциалния растеж от 2021 г., ние се радваме да видим стабилен пазар на рисково финансиране в сферата на игрите за продължаващо създаване на стойност в индустрията."
По-тежки времена
Издателите на видеоигри се борят с влошаването на макроикономическите условия, като високата инфлация и повишаването на лихвените проценти намаляват апетита на потребителите за дискреционни разходи.
Докато през 2020 г., когато потребителите разполагат с пари в брой благодарение на разхлабените финансови условия, през 2022 г. и 2023 г. времената стават по-тежки, тъй като централните банки увеличиха лихвените проценти в опит да спрат покачването на цените. Въпреки това броят на геймърите продължава да се увеличава, като според Konvoy днес той е 3,381 млн. в глобален мащаб.
Пазарът на видеоигри все още е огромен и се очаква през 2023 г. общите му продажби да достигнат 188 млрд. долара. Тази цифра е със скромните 3% по-висока в сравнение с предходната година, когато продажбите на игри възлизат на 183 млрд. долара, но растежът се е ускорил леко спрямо 2022 г., когато е 2%.
Това се случва след изключителната 2021 г. Тогава приходите от игри достигат 180 млрд. долара, като се покачват с повече от 8% от 166 млрд. долара през 2020 г.
През 2020 г. индустрията отбелязва още по-голям ръст - повече от 9% на годишна база. Това е времето, когато противопандемичните мерки са в разгара си и хората имат значително повече време, което да прекарват с игри на закрито.
Все пак Konvoy прогнозира дългосрочен растеж за индустрията на игрите през следващите години. От компанията заявяват, че очакват съставен годишен темп на растеж от 9% през следващите пет години, като до 2028 г. общите продажби на индустрията ще достигнат внушителните 288 млрд. долара.