Европейският регулатор за данните разширява обхвата на забраната, наложена от Норвегия, която не е член на ЕС, върху "поведенческата реклама" във Facebook и Instagram, така че да обхване всички 30 държави от блока и Европейското икономическо пространство (ЕИП), съобщава Reuters.

Забраната на подобна реклама, която е насочена към потребителите на базата на събрани техни данни, е сериозен неуспех за американския технологичен гигант Meta Platforms, собственик на двете социални медии, който се противопоставя на усилията за ограничаване на тази практика.

Meta рискува да получи глоба в размер до 4% от глобалния си оборот, заявява норвежкият регулатор по данните.

Потребителите в Европа ще плащат за Facebook и Instagram без рекламиПо този начин социалните платформи ще изпълнят изискванията на европейското законодателство


Решението на Европейския комитет по защита на данните (EDPB) е указание към регулатора на данните на Ирландия, където се намира европейската централа на Meta, да наложи постоянна забрана за използването на поведенческа реклама, известна още като таргетирана реклама, от компанията в рамките на две седмици, се казва в изявление на EDPB.

"На 27 октомври EDPB прие спешно обвързващо решение за налагане на забрана за обработване на лични данни за поведенческа реклама на правните основания договор и законен интерес в цялото Европейско икономическо пространство", става ясно още от него.

За да отговори на регулаторните изисквания, в сряда Meta обяви отново, че ще иска изрично разрешение от потребителите в ЕС и Европейското икономическо пространство, а през ноември ще предложи абонаментен модел без реклами.

"Членовете на EDPB са наясно с този план от седмици и ние вече бяхме напълно ангажирани с тях, за да стигнем до задоволителен за всички страни резултат", заявява говорител на компанията. "Това развитие неоправдано пренебрегва този внимателен и стабилен регулаторен процес."

Германия принуди Google да промени практиките си за работа с данниПо този начин компанията иска да спре разследване, целящо да ограничи пазарната ѝ мощ


От 7 август насам Meta подлежи на ежедневни глоби в Норвегия в размер на 1 милион крони (90 000 долара) за нарушаване на неприкосновеността на личния живот на потребителите чрез използване на техните данни, като например местоположение или поведение при сърфиране, за реклама - бизнес модел, характерен за големите технологични компании.

През септември норвежкият регулаторен орган за данни Datatilsynet заявява, че е предал текущата глоба на европейския регулатор, тъй като тя е валидна само в Норвегия.

Тази глоба ще изтече на 3 ноември, но Meta рискува да получи много по-тежка финансова санкция, според Тобиас Юдин, ръководител на международния отдел на Datatilsynet:

"Неспазването на забраната за целия ЕС/ЕИП само по себе си ще бъде нарушение на GDPR, което може да бъде санкционирано с до 4% от глобалния оборот", акцентира Юдин пред Reuters.

Решението засяга около 250 млн. потребители на Facebook и Instagram в Европа, изчисляват от Datatilsynet.