Водещи световни компании не изпълняват обещанието си да напуснат Русия
Над 1000 водещи световни компании обещаха да се изтеглят от пазарите в Русия, след като Владимир Путин започна опустошителната война в Украйна.
Този безпрецедентен корпоративен отлив, подкрепен и описан от професора от Йейл Джеф Зоненфелд, нанесе сериозен финансов удар на Москва и руската икономика.
Сега, когато войната се води вече 500 дни, Зоненфелд и екипът му разобличават компании, които не са спазили обещанията си да напуснат или поне драстично да намалят присъствието си в Русия.
Сред тях са гиганти като Heineken, Unilever и Mondelez, производителят на Oreo, пише в материал по темата CNN.
Изследването на Йейл се основава на информатори, експерти на място, студенти, работещи в Русия, корпоративни документи и съобщения в новинарските медии.
"Тези компании нарушават обещанията си. Те функционират като военни спекуланти", коментира Зоненфелд в интервю за CNN. "Това е повече от разочароващо. Това е срамно и неетично.", категоричен е той.
Зоненфелд, който е свидетелствал пред Конгреса на САЩ за компаниите, напускащи Русия, не обвинява директно корпорациите в нарушаване на закона. Той твърди, че оставайки в Русия, те нарушават моралния кодекс и "самозапалват собствените си марки".
"Потребителите трябва да осъзнаят, че като подкрепят тези компании, те подкрепят нещо, което подхранва военната машина на Путин", каза той.
Мълчаливо одобрение на режима на Путин
През март 2022 г., само месец след нахлуването в Украйна, Heineken получи похвала за обещанието си да напусне Русия. Йейл дори й даде най-високата си оценка "А", запазена за компании, които правят "чисто скъсване" със страната, в своята карта за оценка на отношенията на компаниите с Русия.
Въпреки това 16 месеца по-късно Heineken все още има седем пивоварни и 1800 служители в Русия, според Йейл. Нещо повече – оттогава тя е пуснала на пазара там редица нови марки, като е завзела свободен дял след напускането на други големи марки бира.
"Те не се изтеглят. Те удвояват позициите си", казва Стивън Тайън, директор на изследователския отдел на Йейлския институт. Университетът понижи рейтинга на Heineken до "D", като установи, че компанията "продължава да се бави с реалното си излизане от пазара под предлог, че очаква руски регулаторни одобрения, за да може да осъществи продажбата си".
За разлика от тях други големи компании - включително BP и ExxonMobil - направиха огромни отписвания, за да изпълнят ангажиментите си за напускане на Русия.
"Това не е нищо друго освен институционална инерция или идеологическа арогантност. Няма никакъв смисъл", казва Зоненфелд. "Символиката днес е подразбиращо се одобрение на режима на Путин.", допълва той.
В изявление до CNN говорител на Heineken нарече войната в Украйна "ужасна човешка трагедия" и заяви, че компанията е "решена да напусне Русия".
Heineken е спряла продажбата на марката в Русия и е намерила потенциален купувач на бизнеса си, твърдят още от компанията. Тази потенциална сделка обаче, представена на руските власти през април 2023 г., все още очаква регулаторно одобрение.
"Очакваме значителни финансови загуби за Heineken. Местната дейност продължава, за да може организацията да защити поминъка на нашите хора, като избегне фалит или национализация", се казва в изявлението на Heineken.
Сладолед на Unilever и закуски на Mondelez
През март 2022 г. гигантът в производството на снаксове и бонбони Mondelez обеща да намали "всички несъществени дейности в Русия, като спомогне за запазване на непрекъснатостта на хранителните доставки" и съсредоточи дейността си върху "основни предложения".
Въпреки това Mondelez, която е производител на бисквитите Oreo, крекерите Triscuit и снаксовете Nabisco, твърди, че все още има 3 000 служители в Русия.
В изследването на Йейл се казва, че Mondelez не показва "осезаеми признаци на напредък към излизане" и продължава да развива дейност в Русия. Това се случва въпреки бойкота, който е засегнал Mondelez от страна на европейските търговци на хранителни стоки и други компании, отказващи да поръчват и зареждат продуктите на компанията.
Mondelez не отговори на запиването за коментар от CNN, но миналия месец компанията заяви, че е намалила дейността си и е спряла пускането на продукти и реклама в Русия.
Допълват още, че ще продължат да намаляват дейностите си в Русия и очакват по-нататъшен спад в продажбите, а пълното спиране на дейността им би означавало "да се отреже част от хранителните доставки за много семейства, които нямат думата във войната".
Танк срещу сапун
Unilever, компанията, която стои зад сапуна Dove, сладоледа Ben & Jerry's и чая Lipton, обеща да продава в Русия само "основни" стоки. Въпреки това, според екипа на Зоненфелд, Unilever продължава да продава сладолед Cornetto и други потребителски стоки в Русия.
Unilever отказва коментар, но препраща въпросите към изявление от февруари, в което казва, че "осъжда войната в Украйна като брутален и безсмислен акт от страна на руската държава", но обяснява, че напускането на Русия "не е лесно", без да предаде активите на правителството или да навреди на служителите там.
Киевското училище по икономика и Агенцията за морален рейтинг - организация, която следи обещанията на компаниите да напуснат Русия, изчисляват, че подкрепата на Unilever за руската икономика е равна на около 712 млн. долара годишно.
"Един сапун Dove започва да изглежда доста мръсно, когато се произвеждат достатъчно количество, за да се закупи руски танк", каза Марк Диксън, основател на Агенцията за морален рейтинг, цитиран от CNN.
Веригите за бързо хранене все още са в Русия
Няколко американски вериги за бързо хранене все още работят в Русия, повече от година след като McDonald's и Starbucks решиха да напуснат страната.
Екипът на Зоненфелд установи, че Sbarro Pizza има обект в Москва, който изглежда се поддържа от рускоезичен уебсайт. Sbarro не отговори на запитването за коментар.
Американската верига за бързо хранене Carl's Jr. има присъствие в Русия и дори представя храната си на рускоезична страница в Instagram.
В изявление за CNN компанията майка на Carl's Jr. - CKE Restaurants Holdings, признава, че компанията има 17 франчайзингови ресторанта в Русия, но казва, че всички са независими и се управляват от нея. Carl's Jr. допълни, че страницата в Instagram не е собственост на CKE и не се управлява от нея.
Някои компании защитават присъствието си в Русия, като се позовават на желанието си да избегнат създаването на повече проблеми за служителите и клиентите, базиран там.
"Това е едно от нещата, които лесно се казват, но трудно се правят - и може да доведе до финансови загуби", казва Тим Калкинс, професор по маркетинг към Северозападния университет.
Зоненфелд отхвърля този аргумент, като казва, че целта на корпоративното напускане е да се увеличи натискът върху режима на Путин. Като модел той посочва движението за отказ от акции на големи западни марки от Южна Африка в края на 80-те години век по време на апартейда.