Глад за кадри в оръжейните заводи на Чехия и Полша заради войната в Украйна
Производителите на оръжие в Централна Европа се борят за работници, тъй като Украйна стимулира бизнеса
Изправени пред едни от най-ограничените пазари на труда в Европа, производителите на оръжия в Полша и Чехия стартират или разширяват програмите за набиране и обучение на нови работници.
Причината е войната в Украйна, която доведе до рязък скок в търсенето на тяхната продукция.
Това е най-големият бум след края на Студената война, а производителите на оръжия прилагат различни варианти – от апартаменти за новите служители до безплатна храна в за пенсионираните, за да подсигурят работната си сила, съобщава агенция Reuters.
Индустрията в Централна Европа произвежда оръжия, снаряди и други военни материали с най-бързи темпове след падането на Берлинската стена, тъй като компаниите ускоряват производството за снабдяване на Украйна и задоволяват търсенето в световен мащаб, докато държавите увеличават разходите си за отбрана.
Чешкият производител на боеприпаси и артилерийски снаряди STV Group например се е споразумял с най-близкия град до най-големия му завод на около 200 км югоизточно от Прага, да построи финансирани от компанията апартаменти за новите служители, заяви председателят на компанията Давид Хак пред Reuters.
Компанията предлага на пенсионираните работници храна в столовата, за да могат те да споделят опита си за наскоро възобновените линии за производство на боеприпаси от съветската епоха за Украйна.
"Този неформален обмен на идеи има отличен и незабавен ефект върху ефективността на производствените процеси, особено когато се рестартира производството на продукти, които не са били произвеждани дълго време", обяснява директорът.
По данни на Евростат Чехия и Полша се отличават с едно от най-ниските равнища на безработица в Европейския съюз - 2,7 % за юни, което е доста под средното равнище на безработица в ЕС от 5,9 % за същия период.
Иржи Хайнек, президент и изпълнителен директор на Асоциацията на отбранителната индустрия и индустрията за сигурност (DSIA) в Чехия, заяви пред Reuters, че липсата на работници може да доведе до изнасяне на производството от Централна Европа. По негова оценка при наличието на достатъчно работна ръка и материали чешките компании биха могли да увеличат производството си с до 20%.
Асоциацията, която представлява над 160 компании, заяви, че износът формира около 90% от производството на оръжия и военни материали в индустрията. От тази сума Хайнек изчислява, че доставките на военно оборудване за Украйна съставляват 40 % от износа.
С нарастването на търсенето нуждата от млади работници с технически умения само ще се засилва в една индустрия, която зависи от иновациите, за да продължи да се развива, добави Хайнек.
"Имаме застаряващо население, застаряващи изследователи, разработчици, новатори, а техническите и природните катедри произвеждат абсолютна липса на хора, които да се използват. Нуждаем се от растеж, но няма откъде да вземем работници.", обяснява експертът.
Чешкият производител на експлозиви Explosia, в който работят около 600 души и който миналата година е реализирал рекордни приходи от 1,2 млрд. крони (55 млн. долара), заяви пред Reuters, че разширява сътрудничеството си с местни университети и ускорява автоматизацията, за да компенсира липсата на работници в компанията, известна с производството на пластмасовия експлозив Semtex.
Миналата година полската компания за военни технологии WB Group започна да наема в по-голям мащаб жени на монтажни линии, в които преди това работеха предимно мъже. Компанията която има над 2000 служители и която миналата година е реализирала приходи от 602 млн. злоти (150 млн. долара), произвежда безпилотни самолети и ракетни системи. "С увеличаването на поръчките се наложи да променим производствената система", заяви говорителят на компанията пред Reuters.
Централна Европа e важен канал за украинската армия. Според Стокхолмския международен институт за изследване на мира от 29-те държави, които са доставили основни оръжия през 2022 г., Полша и Чехия представляват повече от 20% от общия украински внос на оръжия по обем.
Чешкото правителство заяви, че страната е изпратила на Украйна военни доставки на стойност 40 млрд. чешки крони (1,84 млрд. долара) за първите 12 месеца на войната. Това включва 89 танка, 226 бронирани машини, 38 гаубици със системи за противовъздушна отбрана, хеликоптери, боеприпаси и ракети.
Чешкото министерство на отбраната заяви пред Reuters, без конкретни подробности, че най-силното търсене от Украйна в момента е на голямокалибрени боеприпаси за оръжия от съветската епоха, както и на западни стандартни артилераийски, гранатометични и танкови боеприпаси.
Правителството също така е започнало дискусии за наемане на някои от стотиците хиляди украински бежанци - повечето от които са жени и деца, за да се помогне на компаниите, които се борят за намиране на работници, заявиха от министерството на отбраната.
През последните години други сектори в Полша - най-голямата икономика в развиваща се Европа и в Чехия изпитват затруднения с намирането на работници, което води до увеличаване на разходите за труд и забавяне на растежа.
Но проблемът е нов за оръжейната промишленост, където работната сила намаля след комунистическата ера.
Между средата на 80-те години и 2000 г. заетостта в оръжейната промишленост на Полша е намаляла със 76 %, сочат данни, цитирани от Стокхолмския международен институт за изследване на мира. "Разбира се, има нужда от суровини и материали, но липсата на квалифицирани работници е основният проблем за разширяване на производството", коментира чешкият независим анализатор по отбрана Лукаш Визингр.
Полската държавна компания PGZ, която контролира десетки компании, произвеждащи оръжия, боеприпаси, бронирани транспортьори и безпилотни въздушни системи, се насочва към служители в широк спектър от отрасли, като дори се принуждава да използва реклами в социалните медии, коментира пред Reuters ръководителят на отдела за човешки ресурси на групата Артур Заборек.
Компанията, в която работят над 18 000 души, планира и кампания през следващата година, целяща да убеди поляците, работещи в скандинавски корабостроителници, да се върнат у дома и се влеят в строителството на кораби за полския флот. За целта се използват реклами, които подчертават възможността да се повиши националната отбрана и да се работи по-близо до родината.
"Геополитическата ситуация доведе до най-големите проекти за въоръжаване в историята на групата, което означава, че търсенето на квалифицирани работници се е увеличило драстично", допълни Заборек.