Коледното пазаруване в Европа: Икономично, на промоция, за домашни трапези
Супермаркетите в Европа и Обединеното кралство предлагат все повече традиционни коледни храни със собствена марка – от печена патица до крекери с трюфели.
Целта е по този начин да привлекат повече клиенти, които спестяват от бюджета си с коледни трапези у дома, вместо да харчат за тържества в ресторанти навън, пише Reuters.
Инфлацията принуждава домакинствата да коригират бюджетите си, твърдят мениджъри и пазарни анализатори.
Във Франция средният бюджет на потребителите е по-нисък с 19 евро в сравнение с 2022 г. според проучване на Cofidis и CSA Research. Те се стремят да намалят най-много разходите си за подаръци.
Веригата супермаркети Carrefour се опитва да привлече купувачите с ниски цени, като например шоколадов адвент календар за седмицата преди Коледа на стойност 0,99 евро който е сред 60-те нови коледни хранителни продукта със собствена марка, въведени от търговеца тази година.
Според проучване на McKinsey супермаркетите са увеличили асортимента си от алтернативи на марковите храни, тъй като голямо мнозинство (78%) от потребителите във Франция, Германия, Италия, Испания и Обединеното кралство, в различните групи по доходи, заявяват, че преминават към по-евтини продукти или пазаруват при търговци на дребно с по-ниски цени.
Полската верига супермаркети Biedronka заяви, че асортиментът ѝ от шоколадови и захарни изделия със собствена марка, включително бисквити с джинджифил, е поне с 20% по-евтин от алтернативите на големите марки.
Холандският супермаркет Albert Heijn заяви, че премиум гамата му "AH Excellent" има 200 празнични продукта през тази година, което е повече, отколкото през 2022 г.
В Португалия супермаркетът Pingo Doce пусна на пазара нови артикули в своята гама "Iguarias" (деликатеси), включително предястие от бутер тесто с месо, кестени и зеленчуци за 5,49 евро и крекери с трюфели за 1,99 евро.
За веригите магазини за хранителни стоки тази тенденция е шанс да увеличат продажбите, коментира Саймън Робъртс, главен изпълнителен директор на Sainsbury's, втората по големина британска верига за хранителни стоки.
Тази година тя разшири гамата си от първокласни хранителни продукти под собствената си марка "Taste the Difference", като добави 170 нови коледни продукта, включително готово ястие за четирима с патица, картофи и сос от червени боровинки за 28 паунда (36 долара) и мини парченца терин от пушена сьомга за 3,75 паунда.
Според проучване на Barclays британците очакват да похарчат около 105 паунда повече за Коледа тази година, отколкото през 2022 г., като най-голям принос за това ще имат празничните храни и напитки - средно с почти 26 паунда.
Рекордна разлика между годишната инфлация и тази при цените на храните в ЕС
Лидерът на британския пазар Tesco е купил повече пуйки в сравнение с миналата година, заяви главният изпълнителен директор Кен Мърфи, тъй като очаква, че хората ще излизат по-малко и ще прекарват повече време у дома с приятелите и семейството си.
"През следващите няколко седмици ще домакинствам вкъщи – така е по-спокойно", каза 55-годишната Робин Ашър, докато пазарува в Sainsbury's в Източен Дулуич, Лондон. "Вкъщи можеш да пиеш много по-хубаво вино, защото в ресторантите надценката е твърде висока", добавя тя.
В количката ѝ има пет бутилки вино и една шампанско за коледните празници, за да се възползва от офертата на супермаркета за 25% отстъпка за шест бутилки, допълва Reuters.
Джеймс Симпсън, управляващ директор на производителя на шампанско Pol Roger, заяви, че въпреки че ръстът на продажбите на шампанско вероятно ще се забави през 2023 г., той очаква силни продажби за Коледа, когато дори пестеливите потребители са склонни да харчат.
По данни на Kantar за 52-те седмици, приключващи на 26 ноември, британците са купили 3,9 млн. литра шампанско тази година, което е с 9% по-малко от миналата.