Високо напрежение: Електромобилите сблъскват челно Китай и ЕС
В четвъртък Пекин потвърди, че Европейската комисия (ЕК) е започнала разследване на китайските субсидии за местния сектор за електромобили, което определя като протекционистично и предупреджава, че ще окаже отрицателно въздействие върху икономическите и търговските отношения.
Реакцията на Китай идва на фона на моментален спад на акциите на китайските производители, след като председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен обяви новината в сряда, обвинявайки азиатската страна, че наводнява световните пазари с електрически автомобили, чиито цени са изкуствено занижени поради огромните държавни субсидии, пише Reuters и добавя:
„Разследването, което може да доведе до наказателни мита, предизвика предупреждения от страна на анализатори за ответни действия от страна на Пекин, както и отпор от страна на ръководителите на китайската индустрия, които твърдят, че конкурентното предимство на сектора не се дължи на субсидии“.
Разследването "е открит протекционистки акт, който сериозно ще наруши и изкриви световната автомобилна индустрия и веригата за доставки, включително в ЕС, и ще има отрицателно въздействие върху икономическите и търговските отношения между Китай и блока", се казва в изявление на китайското министерство на търговията, цитирано от информационната агенция.
От ведомството добавят, че Китай ще обърне специално внимание на протекционистките тенденции и последващите действия на ЕС и твърдо ще защити законните права и интереси на китайските компании.
Анализаторите от Eurasian Group предупрежават, че ако Брюксел в крайна сметка наложи мита срещу субсидираните китайски електрически превозни средства, Пекин вероятно ще наложи контрамерки, за да навреди на европейските индустрии.
Други анализатори смятат, че проверката може да забави разширяването на капацитета на китайските доставчици на батерии, но този ход не би трябвало да представлява голям риск за китайските производители на електромобили, тъй като те могат да се насочат към други растящи пазари като Югоизточна Азия.
Все пак това може да навреди на възприятията за китайските производители на електромобили, които разширяват дейността си в чужбина, заявяват на свой ред анализаторите на Bernstein.
Китайските доставчици на електромобили ускоряват усилията си за износ, тъй като забавянето на потребителското търсене на местния пазар засилва негативното влияние на свръхкапацитета на производството.
Листнатите в Хонконг акции на пазарния лидер BYD са спаднали с повече от 3% след изявлението на фон дер Лайен. По-малките производители като Xpeng и Geely Auto са загубили 0,6%, а Nio - 2%.
Листваните в Шанхай акции на държавния автомобилен гигант SAIC, чиято MG е най-продаваната китайска марка в Европа, губи цели 3,4%.
Едновременно с това акциите на производителя на акумулатори CATL, листвани в Шънджън, са спаднали с повече от 1%.
Обтегнати отношения
Антисубсидийната проверка, инициирана от Европейската комисия, а не по жалба от страна на индустрията, идва в момент, когато блокът има и без това обтегнати отношения с Китай.
Основната причина - връзките на Пекин с Москва, които двете страни демонстрират след навлизането на руските сили в Украйна. В допълнение към това ЕС се стреми да намали зависимостта си от втората по големина икономика в света, която е и търговски партньор №1 за блока.
По време на разговор с фон дер Лайен в кулоарите на срещата на върха на Г-20 в Ню Делхи в събота китайският премиер Ли Цян призова блока да осигури недискриминационна среда за китайските компании и настоя за стабилност в отношенията между Китай и ЕС като "застраховка" срещу глобалната несигурност, припомня още Reuters.
Разследването на механизмите за дъмпинг на китайските компании ще определи дневния ред и тона на двустранните разговори преди годишната среща на върха Китай-ЕС, която ще се проведе преди края на годината, като акцентът ще се върне върху исканията на ЕС за по-широк достъп до китайския пазар и възстановяване на баланса в търговските отношения, които Брюксел определя като "небалансирани".
В отговор на разследването на ЕК Китайската търговска камара към ЕС контрира, че конкурентното предимство на сектора не се дължи на субсидии.
Генералният секретар на Китайската асоциация за леки автомобили Куи Доншу от своя страна пише в WeChat, че е "категорично против" прегледа и призовава ЕС да погледне обективно на развитието на индустрията и да не "използва произволно" икономически или търговски инструменти.
Цената на произведените в Китай автомобили, изнасяни за Европа, обикновено е почти двойно по-висока от тази, на която се продават в Китай, добавя той.
Нарастващ пазарен дял
Представители на ЕС смятат, че китайските електромобили подбиват цените на местните модели с около 20% на европейския пазар, което оказва натиск върху тях да произвеждат по-евтини електромобили.
Европейската комисия изчислява, че делът на Китай в продаваните в Европа електромобили е нараснал до 8% и може да достигне 15% през 2025 г.
През 2022 г. 35% от всички изнесени електромобили са с произход от Китай, което е с 10 процентни пункта повече от предходната година, според американския мозъчен тръст Center for Strategic and Internal Studies (CSIS).
Повечето от автомобилите, както и батериите, с които се захранват, са предназначени за Европа, където през 2022 г. 16% от продадените батерии и автомобили са произведени в Китай, се казва в доклада.
Единственият важен некитайски износител е американският пазарен лидер Tesla, сочат данните на CSIS. Компанията стои зад 40,25% от износа на електрически превозни средства от Китай между януари и април 2023 г., в сравнение с 36,5% през 2022 г.