Нов е-скутер на всеки 90 секунди - електрическата революция на Индия
В стартъп фабриката в Хосур, южен индийски град, недалеч от Бангалор, монтажните линии работят със светкавична скорост. На всеки 90 секунди работниците в черни униформи изработват по един чисто нов електрически скутер, докато ръководителите преглеждат стремително растящите продажби на компанията, разказва CNN.
Медията цитира Тарун Мехта, 33-годишният главен изпълнителен директор на Ather Energy, производител на електрически скутери, който е категоричен, че компанията се радва на огромен бум на търсенето през последните месеци. Преди три години компанията е продавала около 200 броя месечно, а сега с лекота реализира около 15 000.
"Приходите растат главоломно", казва Мехта, като по този начин описва една по-широка тенденция за електрификация на индийския пазар на лични превозни средства, който се очаква да се превърне в индустрия за 100 млрд. долара до 2030 г. В най-многолюдната страна в света дву- и триколесните превозни средства са основният фокус, като броят им превишава около четири пъти този на другите превозни средства.
„Една разходка по улицата в Ню Делхи или Бангалор е достатъчно доказателство за това. Електрическите мотопеди, които се продават за едва 1000 долара, вече се движат по много претоварените пътища. Те са изтъквани от природозащитниците и правителството като начин за премахване на токсичния смог, който често задушава метрополисите в страната. През последните три години регистрациите на такива превозни средства са се увеличили повече от 10 пъти в цялата страна“, пише още CNN.
В резулат на това в индийската столица много цветни рикши, които някога са били задвижвани от хора, сега се движат на батерии и превозват пътници из града.
Утвърдени играчи като Hero MotoCorp, най-големият производител на двуколесни превозни средства в света, инвестират значителни средства в електрифицирането на своите предложения.
Подобно на много други страни, Индия се надпреварва да стане "зелена", като целта е до края на десетилетието електрическите превозни средства да представляват 1/3 от всички продажби на частни автомобили и 80% от продажбите на дву- и триколесни превозни средства. По този начин страната се надява да даде пример на други развиващи се страни.
Но според експертите, за да се стигне до това, има няколко големи препятствия, включително намаляване на цените и подобряване на инфраструктурата.
Революция на две колела
"През последните три години пазарът набра значителна скорост", казва Брейеш Чибер, партньор в McKinsey, който е съпредседател на мозъчния тръст на компанията за бъдещата мобилност в Индия.
Миналата година почти 7% от всички продадени двуколесни превозни средства са били електрически - от "почти незначителен брой единици преди три години" те са нараснали до 1 милион.
"Това е невероятен скок", категоричен е той.
Този тласък е подхранван от силна държавна подкрепа, особено чрез политиката, известна като FAME, или "По-бързо приемане и производство на електрически превозни средства".
Програмата, която стартира през 2019 г., влива повече от 100 млрд. рупии (около 1,2 млрд. долара) в субсидиране на електромобили за потребителите и създаване на хиляди зарядни станции за електромобили в цялата страна.
Субсидиите изиграват огромна роля за неотдавнашната вълна на приемане на електромобили.
Според консултантската компания Bain високоскоростна двуколесна машина в Делхи към днешна дата може да струва само с 15-20% повече от дизеловия си еквивалент, като се вземат предвид федералните и щатските субсидии, в сравнение с 30% без субсидии. Това стимулира много потребители да се откажат от дизеловото гориво.
Компанията Ather, която определя този преход като „революция", е едно от десетките стартиращи предприятия, които се възползват от него. Тя се присъединява към поне 55 други производители на електромобили, които са се появили, за да отговорят на търсенето, сочат правителствени данни.
Индия обаче едва сега започва. Въпреки че е достигнала крайъгълен камък в трансформацията на автомобилния си пазар, продадените през миналата година 1 милион единици са само капка в морето в сравнение с "общия брой на дву- и триколесните превозни средства в страната, който е 250 милиона, а това оставя огромно пространство за устойчив растеж", обясняват на свой ред от Световния икономически форум.
Тъй като общественият транспорт е сравнително слабо развит, тези видове превозни средства - скутери, мотоциклети и рикши - са изключително важни и представляват зашеметяващите 80% от всички продажби на превозни средства.
Според експертите тази тенденция дава на страната предимство при преминаването към електромобили, тъй като тези превозни средства обикновено се използват повече за ежедневни кратки пътувания, отколкото за пътувания на дълги разстояния.
В доклад от декември миналата година Bain прогнозира, че дву- и триколесните превозни средства ще бъдат "авангардът в приемането на електромобилите", отчасти защото ограниченията в пробега при тях е по-малък проблем и нямат нужда от толкова голяма обществена инфраструктура за зареждане, тъй като това може да се случва и в домашни условия.
Друг движещ фактор е ранното приемане от страна на компаниите за доставки и логистика, които са привлечени от по-ниските оперативни разходи за електричество и усилията за намаляване на въглеродния отпечатък.
Bain дава като примери за компании, които вече са поели ангажимента да преминат изцяло към електрически превозни средства до 2030 г., гиганти в електронната търговия и доставката на храна като Flipkart и Zomato.
Възможности за растеж
Но въпреки всички тези статистики експертите смятат, че пред страната остават три основни предизвикателства.
Подобно на други страни, Индия изостава в областта на инфраструктурата за зареждане. Според изявление на Министерството на тежката промишленост от юли властите работят за промяна на това, като пускат в експлоатация нови мрежи за зареждане в 68 града в 25 щата, както и в десетки магистрали или скоростни пътища.
Но Индия е една от най-големите държави в света, с хиляди градове и 28 щата, както и с много разрастващи се, слабо развити селски райони.
Това означава, че страната все още има да извърви дълъг път - и да вложи много пари. Според последните изчисления за пълното електрифициране на пазарите на дву- и триколесни превозни средства в Индия са необходими около 285 млрд. долара.
Анмол Сингх Джаги, главен изпълнителен директор на BluSmart, индийска компания за споделено пътуване, която използва изцяло електрически автопарк, нарича липсата на зарядни станции "най-голямата пречка".
"Въпреки че изградихме някои много големи суперцентрове, все още се чувстваме силно ограничени от липсата на мащабна инфраструктура за зареждане", казва той пред CNN. "Смятам, че правителството трябва да направи повече по въпроса, не само фискални стимули."
Не на последно място, дори и при щедрите субсидии, някои потребители остават скептични към електромобилите.
Експертите казват, че е необходимо повече обучение, тъй като клиентите се съмняват в безопасността, надеждността или стойността на автомобилите, задвижвани от батерии. Други пък смятат, че цените на тези модели все още са твърде високи.