Китайските производители на електрически превозни средства (EV), които се надпреварват с чуждестранни съперници за челни позиции по продажби на своя пазар, пристигат в Европа, където обаче са изправени пред нови предизвикателства.

Стереотипите за китайското производство, разходите за внос и по-слабо развитият EV пазар са само част от проблемите, които китайските марки BYD, Nio, MG на SAIC и др. ще трябва да преодолеят, за да завладеят Европа, пише в анализ по темата Reuters.

Китайските електромобили направиха обещаващ старт.

От новите EV, продадени в Европа от началото на 2023 г. досега, 8% са китайски брандове, спрямо 6% миналата година и 4% през 2021 г., според автомобилната консултантска компания Inovev.

Най-малко 11 нови електромобила за масовия пазар, произведени в Китай, ще бъдат пуснати в Европа до 2025 г., според проучване на Allianz.

Западните автомобилни производители са разтърсени. Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, предупреди миналия месец за "инвазия" на евтини китайски електромобили в Европа.

Европейските производители отвръщат със собствени планове за намаляване на производствените разходи и цените, така че китайските новодошли ще трябва да се справят и с това. (Друг е въпросът как това ще се отрази на маржовете на всички замесени играчи).

„Убиецът на Tesla“ се спъва, докато ценовата EV война в Китай взема жертвиNIO, който доскоро се съпротивляваше на намаляването на цените, се превърна в символ на предизвикателствата, пред които са изправени производителите на най-големия EV пазар в света

Глобални амбиции

Наскоро председателят на китайският EV производител BYD Уанг Чуанфу призова конкурентите си да станат глобални.

От своя страна Чен Шихуа, заместник-генерален директор на китайската асоциация на производителите на автомобили, предупреди на брифинг в Пекин миналата седмица, че не е толкова лесно за местните автомобилни производители да станат такива. "Трябва да обърнем внимание на рисковете. Компаниите може да се окажат претоварени, навлизайки във всеки регион без ясен фокус", каза Шихуа.

Все пак в знак на тези амбиции, World New Energy Vehicle Congress – мащабен форум, организиран от Китайската асоциация за наука и технологии и няколко държавни и местни институции – ще се проведе в Мюнхен този септември като част от германското автомобилно изложение IAA. Това е първият път, в който WNEVC излиза извън Китай.

BYD призова китайските автомобилни марки да „разрушат старите легенди“1,4 милиарда китайци имат емоционалната нужда да видят как една китайска марка става глобална, казва председателят на BYD

Асо в ръкава: Цената Средната цена на EV в Китай е била по-малко от 32 000 евро ($35 000) през първата половина на 2022 г. в сравнение с около 56 000 евро в Европа, според изследователи от Jato Dynamics. Китайските марки вероятно ще се борят да продават коли в Европа толкова евтино, колкото и у дома. Логистиката, данъците върху продажбите, вносните мита и спазването на европейските изисквания за сертифициране обаче добавят доста разходи. Това коментира Спирос Фотинос, главен изпълнителен директор за Европа на китайската марка Zeekr, собственост на Geely. От MG – най-продаваната китайска марка в Европа – казват, че най-голямото предизвикателство е да доставят автомобили от Китай до европейските дистрибутори през натоварени пристанища, налагащи дълги срокове за доставка. Европейските предпочитания, като например големи батерии за захранване за по-дълги пътувания, също могат да добавят разходи, казва Александър Клoзе, мениджър за външните пазари на китайския стартъп EV Aiways.

Водещите автомобилни производители губят надпреварата за китайския пазар За първи път китайските марки са лидери на местния пазар, като заемат 53% дял през първата половина на 2023 г.

Доверието на потребителите е друго предизвикателство

Докато някои китайски марки - като MG - са добре известни в Европа, други като XPeng и Nio трябва тепърва да изграждат доверие.

Проучванията показват, че повечето потенциални купувачи на EV превозни средства в Европа не разпознават китайските марки.

Тези, които го правят, се колебаят дали да си купят китайска кола – напомняйки за дългата десетилетия битка на японските и южнокорейските автомобилни производители да спечелят доверието на европейските потребители и да се адаптират към техните вкусове.

Само 14% от 1629 германски потребители, анкетирани от YouGov през 2022 г., са чували за BYD, вторият по големина производител на електромобили в света след Tesla.

Общо 17% са чували за първокласната марка Nio, 10% - за Lynk & Co на Geely, 8% - за XPeng.

От 95% от потребителите, които са чували за Tesla, 10% биха обмислили купуването на модел от този производител като следваща кола, показва проучването.


Но сред тези, които познават китайските марки, 1% или по-малко биха обмислили покупка на EV от китайски производител.


Франция убеждава Мъск да построи завод на Tesla в странатаТя се стреми да засили позициите си като център за производството на електрически автомобили

На този фон от Aiways казват, че са решили да не рекламират своето китайско наследство поради опасения, че потребителите имат колебания да купуват продукти, произведени в Китай.

В същото време няколко китайски производители на автомобили са си осигурили петзвездни оценки за безопасност съгласно европейските стандарти, като дори надхвърлят законовите изисквания, за да се опитат да преодолеят съмненията на клиентите.

Спирос Фотинос от Zeekr казва, че брандът ще се стреми да спечели доверието на потребителите чрез тестдрайв и шоурум кампании, чрез които европейските купувачи да могат да оценят качеството на неговите електромобили от първа ръка.

„Когато влязат в контакт с продукта, сравнявайки го с подобен европейски, с който са свикнали, високите спецификации и качеството ги изненадва“, казва Фотинос за европейските клиенти.


Нидерландия разследва Tesla за изтичане на данни на милиони потребителиАко бъде осъдена, компанията може да плати глоба до 4% от годишните си продажби, или около 3,26 млрд. евро

Междувременно китайският държавен производител на автомобили GAC, третият по големина продавач на електромобили в Китай, отвори дизайнерско бюро в Милано, за да усети предпочитанията на потребителите, преди да премине към продажби.

„Единственият начин да заобиколите стереотипите е да приемете конкуренцията“, казва Клозе от Aiways.

Предизвикателства и у дома

В петък китайският производител на електрически автомобили Xpeng отчете по-голяма от очакваната загуба за второто тримесечие на 2023 г., което доведе до спад на акциите му с над 7% в предпазарната търговия в САЩ, съобщи CNBC.

Нетната загуба е по-голяма от загубата от 2,7 милиарда юана (370,7 милиона долара), отчетена за второто тримесечие на миналата година. Това е и най-голямата тримесечна загуба, която китайската компания е публикувала, откакто стана публична през август 2020 г.

Въпреки удара върху печалбата, приходите на китайската компания за второто тримесечие отговарят на очакванията.

Ето как се справя Xpeng спрямо консенсусните оценки на Refinitiv за второто тримесечие на 2023 г.:

Нетна загуба: 2,8 млрд. юана загуба срещу очаквана загуба от 2,13 млрд.

Приходи: 5,06 млрд. юана (693,7 млн. долара) спрямо очакваните 5,06 млрд. юана, което представлява спад от 31% на годишна база.


Китай стимулира пазара на електромобили със $72,3 млрд. до 2027 Тези стимули поставят електромобилите на преден план в широкообхватните усилия за съживяване на растежа във втората по големина икономика в света

Xpeng също така съобщи, че брутният марж се е превърнал в отрицателни 3,9% в сравнение с положителни 10,9% през същия период на 2022 г.


Xpeng’s се надява, че най-новият му автомобил – G6 Ultra Smart Coupe SUV – който беше пуснат на пазара в края на второто тримесечие, ще увеличи маржовете.

Китайският производител също получи подкрепа от германския автомобилен гигант Volkswagen, който инвестира 700 милиона долара в Xpeng миналия месец, придобивайки 4,99% дял. Компаниите ще разработят съвместно две електрически превозни средства за китайския пазар.

В крайна сметка обаче Xpeng работи в забавяща се китайска икономика с понижаващи се потребителски разходи, като в същото време се сблъсква с жестока конкуренция у дома от други производители като Nio и Li Auto, както и гигантите BYD и Tesla, отбелязва CNBC.

Конкуренцията продължава да се засилва на фона на неспирната ценова война, като тази седмица Tesla намали цената на своите Model Y и Model S в Китай и предложи отстъпки за съществуващите инвентарни наличности на Model S и Model X.

За $10 хил. по-малко Tesla пусна и по-нисък клас Model X и Model S в САЩ.