За чуждестранните производители на автомобили в Китай е време да удвоят усилията за електрифициране на портфолиото си или да намалят загубите си, след като отстъпиха лидерската си позиция на най-големия автомобилен пазар в света на местни новосъздадени марки, пише Reuters.

Тримесечните отчети на някои от най-големите автомобилни производители в света от последните дни показват, че те поемат по различен път - някои германски марки и General Motors залагат на нови електрически превозни средства, докато Toyota и други преминават към режим на намаляване на разходите.

За първи път китайските марки са лидери на пазара, като заемат 53% дял през първата половина на 2023 г., показват данни на Китайската асоциация на автомобилните производители (CAAM). Затова и световните автомобилни производители, които от години доминират на пазара заедно с китайските си държавни партньори, бавно се ориентират към бързоразвиващия се пазар на електромобили с конкурентни предложения.

Но това им струва скъпо. Tesla, чийто най-голям завод е в Китай, е единствената чуждестранна марка, която печели дял през първото полугодие, изпреварвайки BMW по популярност, сочат данните на CAAM.

Renault бори конкуренцията с 40% намаляване на производствените разходи Само по този начин можем да бъдем конкурентноспособни, смятат от Renault
В същото време, в резултат на допълнителния натиск върху маржовете на печалба в Китай заради бруталната ценова война през тази година, някои автомобилни производители намаляват производството и прибягват към съкращения, включително Toyota и Mitsubishi.

Но в крайна сметка производителите, които преди тазгодишното отстъпление генерират 1/3 от продажбите си в Китай, нямат друг избор, освен да ги удвоят, казва Йейл Джан, управляващ директор на базираната в Шанхай консултантска компания Automotive Foresight.

Volkswagen, който още в края на 2022 г. беше изпреварен на местния пазар от BYD, обяви две споразумения, насочени към укрепване на позициите си в Китай - партньорство с китайската Xpeng Inc за създаване на два нови модела до 2026 г., включващи софтуера на китайския партньор, и планове за съвместно разработване на модели на Audi със SAIC.

"Това мащабно сътрудничество между Volkswagen и Xpeng е крайъгълен камък за нашата стратегия за електрификация "в Китай за Китай"," заявява Ралф Брандщатер, член на борда на VW, в профила си в социалната мрежа.

Nissan инвестира до $663 млн. в новo звено за електромобили на Renault Американският гигант в областта на чиповете Qualcomm вече обяви, че също смята да инвестира в Ampere
GM отбелязва 9% спад в продажбите си на Buick, Chevrolet и Cadillac в Китай през първото полугодие, а за да промени тази ситуация, компанията разчита на електромобилите, разработени на нейната платформа Ultium.

Откакто първият модел, Cadillac Lyriq, започна да се продава преди година, компанията е направила над 12 000 продажби на електромобили, базирани на Ultium. Миналия месец GM намали цената на луксозния Lyriq за Китай с 14%.

"Трябва да имаме точните електрически автомобили на точната цена с точната технология", заявява главният изпълнителен директор на GM Мери Бара пред инвеститорите по време на конферентен разговор във вторник, визирайки стратегията на компанията за Китай.

"VW и GM, които в миналото са били лидери на пазара, вярват, че могат да спасят позициите си и да защитят дела, който имат в момента", казва Ту Ле, анализатор в базираната в Китай изследователска комоания Sino Auto Insights. "Това показва колко важен е Китай за техните глобални амбиции и в по-малка степен - увереност, че в крайна сметка могат да проектират, конструират и произвеждат продукти, които да се конкурират с Tesla и местните брандове електромобили"

Въпреки рекордните резултати: Местен конкурент измести Tesla в Китай През юни BYD е продала общо 253 046 нови електрически превозни средства, което ръст от 89% на годишна база
Ценовата война обаче намали маржовете и на китайските производители на електромобили и много от тях остават нерентабилни. А това позволява на чуждестранните производители, които в крайна сметка имат по-дълбоки джобове и са решени да се борят за дял на китайския пазар, да правят дългосрочни стратегии.

"Ще позволим на конкурентите си да дръпнат напред първоначално, но ние ще се върнем с торби с пари и технологии, за да ги отстраним след това", заявява Ян Хунхай, главен оперативен директор на Kia China, на форум на индустрията през юни. "Ние не се отказваме от пазара, а само избираме да се върнем в по-подходящ момент".

Kia ще навлезе на китайския пазар на електромобили с първия си модел, кросоувъра EV6, през август.

Според данни за продажбите и анализатори, които следят ценообразуването, германските луксозни марки BMW, Mercedes Benz и Audi на Volkswagen са успели да запазят дела си в Китай през първата половина на годината, благодарение на това, че са предложили отстъпки на дилърите, които в някои случаи са надхвърляли 25%.

„Убиецът на Tesla“ се спъва, докато ценовата EV война в Китай взема жертвиNIO, който доскоро се съпротивляваше на намаляването на цените, се превърна в символ на предизвикателствата, пред които са изправени производителите на най-големия EV пазар в света
BMW също така обяви увеличаване на инвестициите си в разработването на продукти в Китай с нов център за научноизследователска и развойна дейност в Шанхай за разработване на електрически автомобили, които да се продават в световен мащаб.

"Германските марки се възползват от значителен глобален мащаб", казва Хе Лей, главен изпълнителен директор на китайската платформа за търговия с електромобили xChuxing. "В същото време те непрекъснато преследват китайските си конкуренти с разработени в Китай продукти. Как могат да не бъдат конкурентоспособни?"

Ръчна спирачка

Други пък се отдръпват. Mitsubishi Motors затваря завод, управляван от партньор в съвместно предприятие, който произвежда SUV Outlander, докато двете компании се опитват да договорят преструктуриране след резкия спад на продажбите.

Китай стимулира пазара на електромобили със $72,3 млрд. до 2027 Тези стимули поставят електромобилите на преден план в широкообхватните усилия за съживяване на растежа във втората по големина икономика в света
Toyota, която през първата половина на годината падна до третото място в Китай, забавя производството в завода на съвместното си предприятие в страната, в който се произвежда електрическият автомобил bZ4X, и съкращава 1000 работници.

Nissan ще представи четири нови модела в Китай, включително електрически автомобил, но като цяло компанията обмисля възможността да изнася автомобили от страната в други региони, за да се възползва от предимствата ѝ по отношение на разходите - стратегия, която Tesla, BMW, Ford и Renault също прилагат.

"Китай не е само място за продажба на автомобили. Това е и място за постигане на икономии от мащаба, които намаляват разходите и подобряват способността ви да се конкурирате на международно ниво", казва Бил Русо от Automobility, консултантска компания в Шанхай.