Преди 11 години, когато Дъг Макмилън става главен изпълнителен директор на Walmart, изглежда, че позицията на веригата като най-голям търговец на дребно в Америка е застрашена.

Бизнесът се бори с трудности, публичният му имидж е разтърсен от скандал с подкупи в Мексико, който засяга висшия мениджмънт, а протестиращи служители се събират пред магазините в цялата страна, недоволни от ниските заплати и условията на труд.

„Walmart се разпада пред очите ни“, казва анализатор.

Днес Walmart е по-силна от всякога. Акциите наскоро достигнаха рекордни нива. Продажбите се увеличават, дори когато конкуренти като Target, Home Depot и други отбелязват спад. Заплатите са увеличени наред със социалните придобивки, превръщайки се в наръчник за бизнес училище по задържане на служители, отбелязва CNN.

Голяма част от това се дължи на Дъг Макмилън, който в петък обяви, че ще се пенсионира като главен изпълнителен директор. Именно той е архитект по превръщането на Walmart от традиционен дискаунт супермаркет, който привлича предимно американци с ниски доходи, в магазин за всичко, навсякъде и за всеки.

Макмилън, който прекарва цялата си кариера в Walmart и на 47 години става най-младият главен изпълнителен директор на компанията след основателя Сам Уолтън, преобразява веригата, като постига една от най-трудните цели в търговията на дребно: да привлече нови клиенти онлайн, като същевременно запази старите в магазините.

Под негово управление Walmart използва безпрецедентния си мащаб, за да принуди доставчиците да поддържат изключително ниски цени, като добавя нови марки от по-висок клас и разширява онлайн присъствието си, за да привлече по-заможни клиенти.

Макмилън постигна този обрат, докато се справя със спорни политически и социални проблеми в Америка, които поглъщат много компании, като Target и Bud Light.

Наследникът му на ръководния пост, ветеранът в Walmart Джон Фърнър, ще трябва да се справи с тези предизвикателства, както и с натиска от тарифите на Доналд Тръмп и несигурното бъдеще на онлайн пазаруването с агенти с изкуствен интелект. Веригата наскоро обяви партньорство с OpenAI, за да позволи на потребителите да разглеждат и правят покупки директно чрез чатбота ChatGPT.

Трансформацията

Исторически погледнато, клиентите с ниски и средни доходи са основната база на супермаркетите Walmart в селските и предградските райони на Америка. Но през последните години компанията привлича все повече хора с по-високи доходи над 100 000 долара годишно, които стават основен двигател на растежа.

Бизнесът с хранителни стоки е в основата на успеха. Повече от половината от продажбите на Walmart идват от хранителни стоки, а компанията използва своя и мащаб, за да понижи цените и да инвестира в отделите за месо, плодове и зеленчуци. Това е от полза през целия мандат на Макмилън, особено по време на инфлационната криза след пандемията, която накара Америка да търси стойност, която Walmart може да й предостави, допълва CNN.

В същото време Walmart под ръководството на Макмилън изгражда силен бизнес в електронната търговия, за да се конкурира с Amazon и да привлече клиентите онлайн. Добавя опцията за покупка онлайн и вземане от магазина в хиляди от своите обекти, както и Walmart+, членството за доставка на хранителни стоки в същия ден.

Въпреки че Amazon води с голяма преднина в продажбите в електронната търговия в САЩ, като представлява 40,6%, Walmart е втора с 9,4%, сочи проучване на eMarketer. „Най-забележимата промяна по време на мандата на Макмилън е превръщането на Walmart в голяма компания за електронна търговия“, коментират анализатори от Placer.ai.

Политически и културни войни

Макмилън умело управлява през политическите и културни войни по въпросите за оръжията, правата на LGBTQ, имиграцията, флага на Конфедерацията и други.

Walmart, исторически консервативна компания със седалище в дълбоко червения Арканзас, привлича широка част от Америка. Тя оперира внимателно, за да заеме позиции в политическия център, да не обиди клиентите и служителите си, и предприема бавен, постепенен подход към промяната на политиките, като например продажбата на оръжия и амуниции.

Дан Бартлет, бивш директор по комуникациите в кабинета на президента Джордж У. Буш, помага за формирането на стратегията за публични отношения, отбелязва CNN.

„Политиката се променя“, твърди Макмилън в интервю през 2017 г. и допълва: „Ние сме в 11-тата администрация от създаването на Walmart. Ще има 12-та. Ще има и 13-та.“