Американските потребители плащат все повече за чувствителни към митата стоки от първа необходимост като кафе, захар и банани, а новите вносни мита скоро могат да повишат тези разходи.

Въпреки че цените на хранителните продукти са останали непроменени от юни до юли, те са с 2,9% по-високи в сравнение с миналата година, което е над инфлацията от 2% на Федералния резерв, пише CNBC.

Двуцифрено поскъпване при основните храни

Разходите за храна са сред най-нестабилните части от бюджета на домакинствата, като се променят бързо в зависимост от климатичните условия, избухването на епидемии и прекъсвания в глобалните вериги на доставки.

Всички тези тенденции са се проявили и са довели до повишение на цените през последната година.

Сушата повишила цените на фуража и е намалила стадата добитък, което е довело до повишение на говеждото месо.

Жегата и сушата в Бразилия и Виетнам са намалили реколтата от кафе.

Нова вълна от птичи грип в САЩ е намалила стадата кокошки носачки и яйцата са поскъпнали.

А лошата реколта от захар в Индия и Тайланд е ограничила доставките, което е допринесло за повишение на цените на сладките изделия.

„Тези сътресения често се появяват внезапно и се разпространяват по веригата на доставки, което води до двуцифрени увеличения на цените на определени продукти, дори когато общият индекс е относително стабилен“, казва Марио Мацис, професор по икономика в Johns Hopkins Carey Business School.

Ето някои от най-големите промени в цените на храните в сравнение с миналата година, въз основа на индекса на потребителските цени от юли:

• Яйца: +16,4%

• Кафе: +14,5%

• Говеждо и телешко месо: +11,3%

• Бонбони и дъвки: +7,5%

• Месо, риба и яйца (общо): +5,2%

• Захар и сладкиши: +5,1%

• Бекон и сходни продукти: +4,6%

• Банани: +4,3%

• Безалкохолни напитки: +3,6%

„Дори ако цените на хранителните продукти останат непроменени в продължение на месец, потребителите забелязват увеличения в цените на основните, които купуват често, като говеждо, яйца или кафе“, казва Мацис.

И макар че не всички цени на хранителните продукти се повишават толкова бързо, потребителите усещат тежестта от кумулативната инфлация при хранителните продукти. От 2020 г. насам разходите за храна са се повишили с 26%, според данните на CPI.

„Нивото на инфлацията е спаднало от върховете отпреди две години, но цените на хранителните продукти остават високи в сравнение с периода преди пандемията“, казва Чедли Луис, вицепрезидент по корпоративни финанси в Moody’s Ratings, който отговаря за големи търговски вериги за хранителни продукти.

Малко над половината от американците казват, че цените на хранителните продукти са основен източник на стрес, което ги прави най-често споменаваната финансова тревога в проучване от юли на Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research.

Още по-скъпи хранителни стоки в тарифен хоризонт

Някои от стоките, които отбелязват най-голям ръст на цените миналата година, могат да поскъпнат още повече в резултат на новите тарифи на САЩ.

Около 75% от хранителните продукти, внасяни в САЩ, вече са обложени с вносни мита, като много от ставките са в диапазона от 10% до 30%, според Tax Foundation.

От 6 август 2025 г. бразилското кафе е обложено с 50% например – разход, който американските пекари вероятно ще прехвърлят на потребителите, казва Tax Foundation.

„Кафените зърна се внасят почти изцяло, така че митото би повишило директно разходите на пекарите“, което би се прехвърлило върху потребителите, казва Мацис. „Дори митата върху нехранителни продукти, като опаковъчни материали, могат да повишат косвено цените на дребно.“

Въпреки това, тъй като много от митата са влезли в сила едва наскоро или са отложени, пълното им въздействие върху цените на хранителните продукти все още не е ясно и може да не се отразява в данните на BLS.

Повечето селскостопански продукти, внасяни в САЩ, обикновено са с нулеви мита съгласно Споразумението между САЩ, Мексико и Канада, което може да помогне за ограничаване на въздействието върху търговията с Канада и Мексико, дори когато други вносни стоки са обект на по-високи мита, казва Луис.

„Все още е твърде рано количествено да бъде измерен рискът, защото ситуацията с тарифите се развива. Може да видим по-голямо въздействие в края на годината, особено по време на празничния период, когато търсенето на храни е по-високо.“, допълва икономистът.