Бюджет „по усещане“: Американците спестяват, не защото трябва, а защото така го чувстват
Ново проучване показва, че 44% от американците коригират разходите си не според реалното си финансово състояние, а според усещането, че икономиката се влошава – дори когато личните им финанси остават стабилни
&format=webp)
Ако кажем, че американците се притесняват за икономическото положение на страната си, това ще бъде меко казано.
От непредвидимите мита на президента Доналд Тръмп до инфлацията, заедно с нарастващите разходи за живот и масовите съкращения – усещането за несигурност е постоянно.
Това, което е необичайно обаче, е как цялата тази тревожност се отразява на личните финанси: не чрез реални удари върху доходите, а чрез промяна в поведението на потребителите – дори когато реалните числа не го налагат.
Нов доклад на Intuit Credit Karma, цитиран от Fast Company, въвежда термина „vibe-based budgeting“ – или бюджетиране, базирано на усещанията на потребителите.
Според проучването 44% от американците започват да коригират финансовите си навици не заради промени в личното си положение, а заради това как усещат икономиката.
При по-младите поколения този дял е още по-голям – 56% от поколението Z и 57% от милениалите.
А причината за това е медийният поток. Независимо дали става въпрос за традиционния или за този в социалните мрежи – всичко това засилва усещането за наближаваща криза в САЩ.
Почти половината от анкетираните смятат, че цените се покачват прекалено бързо, 34% се чувстват финансово нестабилни, а 28% изпитват страх от рецесия. Общо 61% от анкетираните са по-притеснени за икономиката в момента, отколкото са били преди година.
Но когато конкретно бъдат запитани за своите финанси, половината от участниците (51%) съобщават, че имат положителен месечен доход, а 72% казват, че финансовото им състояние се е запазило или дори се е подобрило през последните шест месеца. Въпреки това, почти половината (48%) признават, че икономическите новини ги карат да се съмняват в собствената си стабилност…
Изглежда, че изводът е, че възприятието за икономическата среда се разминава с реалното финансово положение на американците. Тази тревожност обаче не е напразна, защото води до по-внимателно поведение: 45% от анкетираните намаляват несъществените разходи (например излизания по ресторанти), а 38% избягват поемането на нови кредити.
Иронично или не, онези, които са коригирали бюджета си, се оказват и по-оптимистични: 38% от тях очакват подобрение в личните си финанси през следващата година.
Проучването е проведено онлайн чрез платформата Qualtrics между 13 и 17 юни и включва 1 058 пълнолетни американци.