За икономистите предвестници на рецесия могат да бъдат забавянето на потребителските разходи и повишаването на безработицата.

За хората, които са „хронично“ онлайн, показателите варират от спад в търсенето на изкуствени мигли до повече реклами за онлайн колежи. Или козметична компания в сегмента грижа за кожата, която продава яйца (една от най-силно поскъпналите стоки зад Океана през последните месеци).

За Сидни Брамс, базирана в Маями инфлуенсърка и брокер на недвижими имоти, индикатор за рецесия е спад на цените в платформата за препродажба на дрехи Depop.

„Буквално изтичах при родителите и приятеля ми, и им казах: „Вижте това. Нещо много не е наред“, разказва тя пред CNBC, след като вижда как някои търговци в Depop „се приземяват“, както тя го описва.

Шегата с т.нар. индикатори за рецесия в ежедневието набират скорост през последните седмици, когато отстъплението на фондовия пазар и слабите икономически данни повишиха тревогата за състоянието на икономиката. Тази тенденция подчертава и уникално острото чувство на финансова неудовлетвореност сред младите хора в САЩ, допълва CNBC.

Много от тях са преживели детството си по време на Голямата рецесия и са навършили пълнолетие, когато пандемията изхвърли от орбита всичко - от малкия бизнес до глобалните вериги за доставки.

Сега те са обезпокоени от това, което се смята за забавяне на пазара на труда на „белите якички“, и от тарифната политика на президента Доналд Тръмп, която разтърси финансовите пазари.

Когато споделят любимите си показатели за рецесия, те се шегуват - но същевременно не виждат бъдещия път на американската икономика като нещо смешно.

„Този вид хумор до голяма степен е механизъм за справяне с проблемите.“, казва Джеймс Коен, експерт по дигитална култура и доцент по медийни науки в колежа „Куинс“ в Ню Йорк.

Тенденцията намира широка популярност в платформите X, TikTok и Instagram.

Някои потребители виждат културни прелюдии към рецесията в това, че Лейди Гага издава нов албум, или в качеството на новия сезон на „Белият лотос“ по HBO. Други смятат, че социалните тенденции, като например носенето на повече кафяви дрехи, са предупреждение за финансов спад на хоризонта.

Някои създатели на съдържание превърнаха хумора в отправна точка за споделяне на бюджетни алтернативи за ежедневни луксозни стоки, които може да се наложи да бъдат премахнати, ако портфейлите са изчерпани.

„Навлизаме в рецесия. Трябва да се научите как да си правите ноктите вкъщи“, казва потребителката на TikTok Селесте във Вашингтон (@celesteiacevedo) във видеоклип, в който обяснява как да се използват несесери за нокти, вместо да се харчи в салон.

Спад в доверието

Тези шеги не са създадени във вакуум. Внимателно проследени данни показват как тази тенденция отразява нарастващото безпокойство на младите хора по отношение на икономиката, допълва CNBC.

В началото на 2024 г. 18-34-годишните са имали най-високи показатели за потребителските нагласи от всички възрастови групи, проследени от Мичиганския университет. Оттогава индексът на отношението на тази група към икономиката е намалял с над 6%, въпреки че другите възрастови групи са се повишили.

Тази промяна е особено забележителна, като се има предвид, че в миналото младите хора са имали по-силни показатели от по-възрастните, според Джоан Хсу, директор на проучванията на потребителите в Мичиган.

Обикновено по-оптимистичните перспективи могат да се обяснят с това, че младите по-рядко имат допълнителни финансови отговорности, като например грижи за деца, каза Хсу.

Но тя добавя, че тази възрастова група вероятно се бори с нарастващите разходи за жилище и дългове, като изпитва несигурност, свързана с икономическата политика на Белия дом. „Имам подозрение, че младите започват да усещат, че много маркери на американската мечта вече са много по-трудно постижими.“, допълва Хсу.

Според Камелия Кънен, професор по финанси в Университета на Северна Каролина, младите хора по-рядко притежават активи като собственост или инвестиции, които могат да подобрят финансовото им състояние, когато икономиката подава предупредителни сигнали.

Потенциалът за рецесия, която най-общо се определя като поне две последователни тримесечия на свиване на националната икономика, е в центъра на вниманието на Уолстрийт. Проучване на Deutsche Bank, проведено на 17-20 март, показа, че средният пазарен стратег вижда почти 43% вероятност за рецесия през следващите 12 месеца.

Индексът на потребителските очаквания за бъдещето, публикуван във вторник от Conference Board, се понижи до най-ниското си ниво от 12 години, падайки значително под прага, който сигнализира за предстояща рецесия.

В същото време търсенията в Google за периода през март на думата „рецесия“ достигат стойности, невиждани от 2022 г.

Всичко това се случва след като на 16 март министърът на финансите Скот Бесънт заяви, че „няма гаранции“, че САЩ ще избегнат рецесия. Допълни, че е необходим период на „детоксикация“ за националната икономика, за която той и служители от администрацията на Тръмп твърдят, че е твърде зависима от държавните разходи.

„Вибрациите не са добри“

Въпреки че хуморът за рецесията има дългогодишна история в интернет, според Коен, професор от колежа „Куинс“, той е набрал скорост през последните седмици, тъй като състоянието на икономиката се е превърнало в по-често срещана тема за разговор.

Макар че в енциклопедията за дигитална култура Know Your Meme е добавен запис за индикатора за рецесия едва този месец, шегите са проследени поне до 2019 г.

„Особено при поколението Z има много шеги, че никога не са били в стабилна икономическа среда“, казва Макс Розенцвайг, 24-годишен изследовател на потребителското преживяване.

„Забавно е, но сякаш олекотяваме нещо, което е страшно.“

Коен твърди, че според поколението Z този тип хумор им помага да осъзнаят, че и други изпитват несигурност. Те не могат да контролират икономическото състояние на страната, но поне могат да намерят общност и лекота в несигурния момент, допълва той.

Според него, популярността на този хумор е своеобразен „барометър“ за това, което нарича вибрации около икономиката. Заключението: „Вибрациите не са добри“.

Синди Брамс от Маями е съгласна.

„Няма да лъжа, просто усещането е много мрачно. Но това не е нещо, за което аз, гаджето ми или родителите ми можем да направим нещо. Нямаш друг избор, освен да се придържаш към средата си, да се опитваш да запазиш работата си, да намираш радост, където можеш, и да се задържиш на повърхността.“