От Лейди Гага до Converse: Новите „индикатори за рецесия“ в социалните мрежи
„Телевизията и други форми на популярната култура като социалните медии често се възприемат като бягство от отговорност. Точно обратното, когато сме изправени пред проблеми, шегите са начин да се отговори на трудните въпроси.“, обясняват експерти
&format=webp)
Според социалните медии признаците за рецесия в САЩ са навсякъде.
Лейди Гага отново е в класациите - индикатор за рецесия.
Промоции на консервирани храни в магазините – още един индикатор за рецесия.
Завръщането на модела Converse с височина до коляното? Вероятно най-очевидният индикатор.
Всъщност, САЩ не са в рецесия, поне засега, отбелязва CNN. Но това разграничение не е най-важното. Зад икономическите шеги се крие съвсем реална тревога.
Хуморът помага
Рецесията ще доведе до сериозни щети за икономиката, потенциални масови съкращения в компаниите и спад на фондовия пазар. Между 2007 и 2011 г. повече от половината американски семейства са загубили поне една четвърт от богатството си поради Голямата рецесия. Днес, на фона на хаотичната търговска война, потребителското доверие е на най-ниското си ниво от май 2020 г.
Нищо от това не е смешно. Но изправени пред една от най-тежките финансови кризи от почти две десетилетия, в социалните мрежи всички могат да се смеят. Например в разгара на репресиите на администрацията на Тръмп срещу имиграцията, имигрантите масово се шегуваха в TikTok, че ще се самодепортират.
Фрази като „всичко, което можеш да направиш, е да се смееш“ или „смехът е най-доброто лекарство“ подчертават дългогодишната ни склонност да се обръщаме към смеха, когато сме изправени пред тежки ситуации, обяснява Дъстин Кид, професор по социология в Университета Темпъл.
„Колкото по-сериозни стават нещата, толкова повече разчитаме на хумора като начин да се справим.“
Благодарение на телевизията хуморът се е превърнал в ключов ритуал как преодоляваме тежки обстоятелства. Предавания като „Шоуто на Карол Бърнет“ и Saturday Night Live дават на комедията национална аудитория, като последното иронизира политиците и до днес.
По подобен начин ситкомът „Мод“, който се излъчва в продължение на шест сезона през 70-те години на ХХ век, дава на американците начин да осмислят трудните феминистки въпроси, допълва Кид.
„Телевизията и други форми на популярна култура, включително социалните медии, често се възприемат погрешно като бягство от отговорност. Точно обратното, когато сме изправени пред трудни проблеми, шегите и забавленията са полезни начини да се разнищят и да се отговори на трудните въпроси.“
Хората искат лекота в този моменти, допълва Кид. Тези колективни вицове и шеги за рецесия осигуряват това, поне за 30-те секунди, които са необходими, за да се гледа един TikTok видеоклип.
Реални последици
Хуморът изобилстваше и в разгара на Голямата рецесия, но шегите придобиваха различни форми.
Водещият Джон Стюарт се прочу с дебата с Джим Креймър от CNBC - върхов пример за сблъсък на сатирата и хумора с реалните финансови коментари.
На други места във вечерните предавания Джей Лено от The Tonight Show за осем месеца направи над 850 шеги в монолозите си, според доклад на Associated Press.
Ситкомите в праймтайма също включиха рецесията в предаванията си - в един от епизодите на „Офисът“, излъчен през октомври 2007 г., Майкъл Скот буквално влиза в офиса и изкрещява: „Обявявам фалит!“
Новото сега е пейзажът на социалните медии, който по същество масовизира тези шеги и ги прави достъпни за всички, през цялото време. Само с присъствието си в интернет вие вероятно участвате в тях, независимо дали искате или не.
Виждате ги в TikTok, може да ги изпратите на приятел, а по-късно може дори да ги споменете в реален разговор. И така цикълът се завърта - вместо да се занимавате с трудните въпроси на живота, всичко се превръща в мийм.
Когато хората се шегуват, че се чувстват негативно по отношение на икономиката, това може да накара другите да се чувстват по същия начин. Което би означавало, че все повече ще се оттеглят от пазара и ще се приближат към икономически спад.
Това отдръпване се илюстрира и от други икономически показатели, които не са свързани с шеги.
Индексът на мъжкото бельо, създаден от икономиста Алън Грийнспан, предполага, че мъжете ще се въздържат от покупка на бельо, когато смятат, че икономиката ще тръгне надолу, и ще го купуват отново, когато икономиката се стабилизира - показател, който се оказа верен през 2007-2009 г.
„Миймовете в повечето случаи са просто изпробване на идеи“, казва Кайла Сканлън, автор на книгата In This Economy? How Money and Markets Really Work. Това е като изпращане на димен сигнал,. Те питат: „Ало? Добре ли са всички? Ехото на „не“ идва като облекчение - те не са сами в стреса си.“
Наблюдателите от години забелязват, че границите между искреност и ирония се размиват.
В днешния свят, обсебен от социални медии, машината работи денонощно. С нарастването на притесненията - изкуственият интелект, който прави работните места ненужни, продължаващата климатична криза, невъзможността за собствено жилище и т.н. - всичко става твърде трудно за понасяне. А когато хората се откажат, всичко се превръща в шега.
Някои подхождат по-сериозно към възможността за рецесия.
Милениалите, които са преживели кризата през 2008 г., започват да дават съвети на по-младите както онлайн, така и в реалния живот. Други публикуват видеоклипове как да се предпазим от рецесията.
Шегите, поне временно, са национално облекчение, допълва CNN.