Преди няколко седмици, когато инфлуенсърката Кики Ръф започва все повече да се тревожи за състоянието на американската икономика, мислите ѝ се връщат към предишни периоди на финансови затруднения.

Тя си припомня уменията, които е усвоила, за да се справя с бюджета за храна по време на тежки икономически времена. Изправена пред сходно усещане за несигурност относно финансовото бъдеще на страната си, Ръф започва да създава видеоръководства с рецепти от готварски книги, издадени по време на предишни рецесии, депресии и войни.

28-годишната Кики разказва на своите последователи, че не е професионален готвач, а е усвоила уменията си, докато се е хранила с купони за социално подпомагане. От своята кухня в предградията на Чикаго тя учи последователите си как да приготвят евтини ястия и домашни заместители на популярни във веригите за бързо хранене продукти като щрудели и понички.

„Постоянно виждам един и същи шеговит коментар: 'Старите бедняци учат новите бедняци'“, разказва Ръф пред CNBC. „Трябва да споделяме знанията си, защото всички сме изплашени, а това споделяне ще даде на хората увереност да се справят в тези ситуации.“

Видеоклиповете на Кики бързо привличат внимание в TikTok и Instagram. Тя твърди, че е натрупала 350 000 последователи в двете платформи и около 21 милиона гледания само през последния месец.

Съобщенията за митата на американския президент Доналд Тръмп в началото на април засили страховете, че американската икономика е на път да изпадне в рецесия. И докато все повече американци като Ръф се тревожат за бъдещето, те си припомнят съветите и триковете, които са използвали, за да оцелеят по време на икономически сътресения като глобалната финансова криза от 2008 г.

Google прогнозира ръст в обемите на търсенията този месец за термини, свързани с рецесията. Очаква се търсенията на "Глобална финансова криза" да достигнат нива, невиждани от 2010 г., а запитванията за "Голямата рецесия" да са най-много от началото на пандемията от COVID-19.

Свински котлети и домашни партита с jungle juice

В TikTok цяло поколение милениали и представители на поколението X се изявяват като по-големи братя и сестри, давайки съвети на по-младите как да се справят финансово. Някои представители на поколението Z дори открито молят по-възрастните за съвети какво да очакват по време на рецесия, тъй като по време на последната криза са били твърде малки, за да я усетят в пълна сила.

„Това е, може би е първият момент, в който милениалите могат да бъдат 'експерти' в нещо в такъв мащаб“, казва пред CNBC 33-годишният маркетинг специалист от Луизиана Скот Силс.

Тези, които споделят съвети, си припомнят края на първото десетилетие на XXI век - евтини пътувания до Флорида вместо скъпи почивки в чужбина и неформално облекло дори за официални събития поради невъзможността да си позволят различни стилове.

Свинските котлети били основна храна заради относителната си достъпност, а един създател на съдържание дори казва, че те имат „вкус като на Голямата рецесия“. Вместо коктейли в баровете, младежите пиели т. нар. jungle juice - смес от евтини алкохоли и газирани напитки на домашни партита.

Кимбърли Казаменто наскоро е започнала поредица в TikTok, в която показва рецепти от евтина готварска книга от 2009 г. Според нея цените на някои от тези ястия са се увеличили с между 100% и 150%. Освен че споделя колко са поскъпнали, тя дава и съвети как да се намалят разходите.

„Всичко в живота е толкова скъпо, че е трудно за когото и да било да оцелее“, казва Казаменто. „Ако можете да намалите цената на вечерята си с 5 долара - това вече е победа.“

„Много човешка реакция“

Този вид споделяне на знания е типичен за времена на икономически затягане, казва Меган Уей, доцент в Babson College, която изучава семейна и междупоколенческата икономика. Ако в края на 2009 г. съветите за спестяване са се обменяли между съседи, днес това естествено се случва в дигиталното пространство заради социалните мрежи.

„Да се обърнем към други хора в моменти на несигурност е много човешко“, казва Уей. „Това може да направи разликата между пълна паника и усещането, че сте поне малко подготвени. Един от най-големите врагове на икономиката е абсолютният страх.“

Според Уей американците бързо се обръщат към спомените за Голямата рецесия, защото тя е била ужасно шокираща и повсеместна. Но подчертава, че днешната ситуация е различна - липсва масовият лош дълг, който тогава предизвика срив в жилищния пазар.

Все пак, днес също има широко разпространено усещане за несигурност - било поради икономиката, геополитиката или вътрешната политика като намаляване на федералната работна сила и ограничаване на имиграцията. Това отново създава усещане за непредвидимост, подобно на това през Голямата рецесия, казва тя.

През 2025 г. е очевидно, че икономическото доверие сред средностатистическия американец рязко спада. Индексът на потребителските настроения на Университета в Мичиган отчете един от най-лошите си резултати за последните седем десетилетия.

Повишен стрес и културни паралели

С негативната икономическа перспектива идва и растящият стрес.

Когато Лукас Батъл създава сатирично TikTok видео за усещането, че разводите зачестявали по време на Голямата рецесия, много от коментиращите споделяли, че родителите им наскоро са се развели. (Въпреки че разводът е възприеман като културен белег на финансовата криза, данните показват, че броят на разводите всъщност спада в такива периоди.)

„В момента преживяваме втора вълна от разводи“, казва Батъл.

Това е само един от многото културни паралели между края на първото десетилетие на века и днес. Когато видеа на групи от хора, танцуващи на хита Anxiety на Doechii, заляха мрежата, много коментиращи в X споделиха, че усещат дежавю към времената на флашмоб изпълненията.

Терминът „рецесионен поп“, описващ музиката, издадена по време на глобалната финансова криза, преживява втори живот през последната година, докато американците се борят с инфлацията и високите лихвени проценти.

Сега, през 2025 г., докато прогнозите за нова рецесия нарастват, попмузиката носи познати звуци.

През 2008 г. изпълнители като Майли Сайръс, Лейди Гага и Кейти Пери доминираха класациите. И тази година както Сайръс, така и Гага издадоха нови песни, а Кейти Пери започна световно турне.

„Това е като разрешение да се почувстваш добре, независимо дали чрез музика или нещо друго“, казва маркетинг специалистът Скот Силс. „Не е бягство от проблемите, а намиране на малко радост въпреки тях“.

Лоша новина за икономиката на Тръмп: Потребителите се чувстват сякаш са на „влакче на ужасите“

Според редица проучвания, все повече американци са песимистично настроени относно парите, перспективите си за работа и икономиката. Някои хора реагират, като се отказват от планове за скъпи покупки, като автомобили, домове и пътувания. Компаниите забелязват предпазливостта.

„Потребителските настроения са надолу. Бизнес настроенията са надолу. Настроенията на инвеститорите са надолу. Можете да видите това на фондовия пазар. И всички тези неща в крайна сметка имат реални икономически последици“, казва главният икономист на Moody's Analytics Марк Занди пред MarketWatch. „Икономиката ще отслабне въз основа на това.“

Спадът в настроенията е до голяма степен свързан с глобалните тарифи на Тръмп, които тласнаха фондовия пазар към свободно падане, когато бяха обявени за първи път, и създадоха несигурно бъдеще за американската икономика. Тръмп казва, че налозите ще доведат до по-добри търговски сделки, ще стимулират местното производство и ще създадат повече богатство за американците. Но последната прогноза на RSM US, счетоводна и консултантска компания, поставя шансовете за рецесия през следващите 12 месеца на 55%. Много потребители са уплашени, страхувайки се от по-високи цени и забавяне на икономиката.

„Почти навсякъде и в широк спектър от демографски групи потребителите стават все по-песимистични в сравнение с края на миналата година“, каза Джоан Хсу, директор на Проучванията на потребителите към Мичиганския университет.

Индикаторът за потребителско настроение на университета отчете умерено увеличение в края на април, след като Белият дом частично спря някои мита, но все пак това беше най-слабото отчитане за 32 месеца.

Други показатели показват, че перспективите на американците се влошават. Рекордните 53% от хората са заявили, че финансовото им положение се влошава, според проучване на Gallup, публикувано на 21 април. За повече от две десетилетия проучвания това е рекорд, поставен последно през април 2020 г., когато 50% са заявили, че финансите им се влошават с настъпването на пандемията.

Месечните проучвания на Федералния резервен банк на Ню Йорк също показват влошено настроение. През януари близо 37% от потребителите са заявили, че финансовото им положение ще се подобри след година. До март този дял е намалял до приблизително 29%. Делът, който очаква по-лошо положение, е нараснал от 21% до 30%.