Поп музиката винаги отразява света около нас – и в добри, и в лоши времена.

И макар че в икономически план настоящето се смята за привидно добро – последните поп хитове създават по-различно настроение, пише CNBC.

В една от песните от последния ѝ албум The Tortured Poets Department, Тейлър Суифт признава: „Плача много, но съм толкова продуктивна, че това се превръща в изкуство.“

Бионсе, която и преди е споменавала проблема с професионалното прегаряне на работещите, също докосва темата в последния си албум: „Трудолюбивите мъже нямат пари в банката“, пее тя в „Ya Ya“.

Дори вайръл тенденциите в TikTok улавят някои от чувствата на неудовлетвореност и финансова уязвимост, които са все по-разпространени сред потребителите.

Икономистите се борят с нарастващото разминаване между това как се развива икономиката и как хората се чувстват по отношение на финансовото си състояние.

Според някои, се намираме в период на „вибрационна сесия“. В TikTok други отиват по-далеч, като дори обобщават сегашното настроение като „тиха депресия“.

Ако популярната музика е някакъв ориентир, се забелязва завръщане към песните отпреди около 16 години, които станаха известни като „рецесионен поп“.

„Чувстваме се много, много негативно по отношение на състоянието на собствените си финанси ... но тази музика предлага проблясък на забавление“, казва Кейси Люис, експерт по тенденциите в социалните медии и основател на бюлетина After School.

Какво е рецесионен поп

Рецесионният поп се отнася до голяма степен до музикалното течение, което се появи по време на Голямата рецесия, започнала в края на 2007 г. и продължила 18 месеца.

Тенденцията за рецесионен поп е „кураторски акт“, обяснява Чарли Хардинг, съавтор на книгата „Switched On Pop: How Popular Music Works and Why it Matters“ и преподавател в Училището за култура, образование и човешко развитие Steinhardt към Нюйоркския университет. „Имаше куп песни, които се превърнаха в саундтрак на тази епоха“, допълва той.

Противно на икономическото състояние на САЩ по онова време, Джо Бенет, професор в Музикалния колеж „Бъркли“ и музиколог, специализирал в анализа на популярната музика, нарича този период „ерата на бандата на Кейти Пери“.

„Мисля си за рецесията от 2008 г. и за музиката, която завладяваше радиовълните в този момент. Това е много Кейти Пери и много хипер, много бърза музика. Това е много танцувален поп.“

„Песните, които доминираха в класациите тогава, като например „I Gotta Feeling“ на The Black Eyed Pea и „TiTok“ на Kesha – бяха парти химни“, казва проф. Бенет.

„Всичко беше свързано с танците и доброто прекарване на времето, в контраст с реалните икономически обстоятелства. Това бяха песни за добро настроение, които ни измъкнаха от трудния момент и лекарството, от което имахме нужда“, допълва той.

От Голямата депресия през 30-те години потребителите показват предпочитание към по-щастливи песни в периоди на икономическа несигурност, обяснява професор Даян Негра от Университетския колеж в Дъблин. „Съществува клишето, че музиката е по-бърза, по-оптимистична и утешителна в трудни времена“, допълва тя.

Музиката може да имитира и да реагира на основните тенденции, а чудесен пример за това са 80-те години, според Хардинг. Периодът на висока инфлация и икономически спад е и времето, в което се появяват поджанрове като хаус и техно.

„Работата с Голямата рецесия и големите икономически промени е в това, че те потенциално засягат всички хора, но не еднакво“, казва Хардинг, като споменава развитието на хип-хопа и кънтрито, в допълнение към други жанрове, които говорят за икономическите проблеми, изпитвани от различни обществени групи.

Защо рецесионният поп отново става популярен

Меломаните се завръщат към тези хитове отпреди над десетилетие. В имейл от 19 юли, изпратен от Google Trends, анализаторите отбелязват, че търсенията на термина „рецесионен поп“ са достигнали исторически връх, а Кейти Пери и Чарли ХСХ са изпълнителите начело на тенденциите.

Интересът към търсенето на Кейти Пери за първи път се повиши през 2008 г., по време на последната рецесия в САЩ, отбелязват от Google.

Но днешната икономика е много по-различна от онази. Промишленият индекс Dow Jones достига рекордни нива. Потребителското доверие на американците едва сега започна да се забавя след години на борба с лепкавата инфлация. А нивото на безработица вече 30 месеца е на или под 4% - почти рекордно ниво.

Въпреки това, независимо от икономическото състояние на страната, американците усещат болката от по-високите цени, като според различни доклади много от тях са изчерпали спестяванията си и разчитат на кредитни карти, за да свържат двата края.

„Има известно разминаване между реалното състояние на икономиката и финансовото състояние на младите хора. Странно е, когато видиш икономист да обяснява как нещата са по-добре от всякога. Това напрежение отстъпва място на поп рецесията.“, допълват експертите.

Няколко доклада показват, че финансовото благосъстояние се влошава и особено младите хора изпитват затруднения.

„В момента отношенията им с капитализма са особено трудни“, казва проф. Даян Негра. „Властта и ресурсите са натрупани в по-старите поколения и начинът, по който по-младите избягват финансовото бедствие, е като остават зависими от родителите си.“

Според неотдавнашен доклад на Bank of America повече от половината - 52% от поколението Z на възраст между 18 и 27 години заявяват, че не печелят достатъчно, за да живеят живота, който искат. И почти толкова разчитат на финансова помощ от семейството си, най-вече за храна и наем.

„Възраждането на рецесионния поп, което наблюдаваме в момента, отразява конкретно младите хора, техните обществени борби, недоверието към корпорациите и вида икономика, която те са наследили в много отношения“, казва Люис.

Според Брет Хаус, професор по икономика в Columbia Business School, в годините след пандемията протежаването на собствено жилище е един от най-големите инструменти за създаване на богатство, а тези, които са зхвърлени от жилищния пазар, са имали непропорционално големи трудности да постигнат същото ниво на финансова сигурност.

„Това е огромно предизвикателство за натрупването на богатство сред поколението Z“, обяснява той пред CNBC, и отбелязва, че не вижда признаци на подобрение.

Цените на жилищата и лихвите по ипотечните кредити остават упорито високи, дори когато инфлацията в икономиката се е понижила значително спрямо пиковите нива. Предлагането на жилища за продажба е слабо и има много по-малко достъпни стартови жилища.

Днешните млади хора „смятат, че трябва да се устетят условията за криза, когато цялото общество твърди, че криза няма“, допълва проф. Даян Негра. Оттук идва и възраждането на рецесионния поп.

„Сегашният политически и икономически терен мотивира различни видове бягство от сложната действителност, а рецесионният поп е една от формите на това“, допълва тя.