Собствениците на хотели, ресторанти и барове на Стария континент с нетърпение очакват едно натоварено лято, тъй като милиони хора се стичат към европейското първенство по футбол, концертите на Тейлър Суифт и Олимпийските игри. Една група обаче е по-малко развълнувана: централните банкери, притеснени от лепкавата инфлация, пише Financial Times.

Потокът към големи спортни и културни събития вече подхранва скока на цените на много от най-търсените стоки и услуги, включително хотелски стаи и самолетни билети.

Цената на хотелите в Португалия са скочили с почти една пета от април до май - като годишната инфлация в сектора достигна близо 14% - когато Суифт направи два концерта в Лисабон през май.

Хотелите в цяла Германия повишават над два пъти цените за нощувки заради мачовете от Евро 2024, докато барове и ресторанти съобщават за нарастващ поток от клиенти от началото на първенството.

Скокът на цените идва на фона на притесненията на Европейската централна банка и Bank of England за лепкавата инфлация на услугите, което води до очакванeто, че ще намалят лихвените проценти с по-бавни темпове.

ЕЦБ намали лихвените проценти за първи път от близо пет години през юни до 3,75 процента, след като инфлацията в еврозоната падна от пика си от 10,6% през 2022 г. до 2,6 процента през май, приближавайки целта си от 2%.

Централните банкери обаче се тревожат, че инфлацията на услугите в единния валутен блок все още е твърде висока, след като се ускори до 4,1% през май - най-бързото темпо от миналия октомври.

Едно от най-големите опасения е, че високият ръст на заплатите в еврозоната от 5% повишава разходите и следователно цените в компаниите, предлагащи услуги като хотели и авиокомпании.

Потребителите също така са преминали от характерното за пандемията харчене за стоки към разходи за услуги като ресторанти и почивки – особено след като тяхната покупателна способност се възстановява заради заплатите, които растат по-бързо от инфлацията.

Изабел Шнабел, изпълнителен директор на ЕЦБ, каза тази седмица, че нестабилната инфлация на услугите е фактор за „трудната последна миля“ на дезинфлацията, което означава, че банкерите трябва да останат гъвкави при по-нататъшни намаления на лихвите.

Данните, публикувани във Франция и Испания в петък, показаха, че докато основният темп на инфлация се понижава през юни поради забавяне на цените на енергията и храните, това е частично компенсирано от нестабилната инфлация на услугите. Испанската статистическа агенция казва, че „възходящото влияние на харченето за свободно време и културни събития се откроява, като цените се покачват повече, отколкото през юни миналата година“.

Анализатори от Goldman Sachs прогнозират по-нататъшно покачване на инфлацията при услугите в еврозоната до 4,2% през юни, когато тези данни бъдат публикувани следващия вторник, прогнозирайки, че Германия може да бъде „допълнително засегната заради притока на туристи от Евро 2024“.

Андре Хаак, заместник-кмет на Кьолн, цитира проучване, според което феновете, които не са местни жители и които наскоро са посетили европейския турнир по баскетбол в града, са харчили средно по 750 евро на ден. Той прогнозира, че това ще бъде надминато от феновете на футболното първенство. „Цените за хотели са се увеличили повече от два пъти в дните на мача“, казва той пред FT.

В Обединеното кралство турнето на Тейлър Суифт, което започна в Единбург този месец, ще добави към вече високия ценови натиск в сектора на услугите – става дума за 12% годишно увеличение на цените за нощувка в хотел през май и 11% годишно увеличение за билети за концерти. Общо 720 000 фенове ще посетят осемте разпродадени концерта на Тейлър Суифт на лондонския стадион Уембли.

Потенциалът за покачване на инфлацията в услугите може да накара Bank of England да забави намаляването на разходите по заеми. Въпреки че общата инфлация в Обединеното кралство падна до целта си от 2% през май, инфлацията при услугите остана тревожно висока - 5,7%.

Въпреки това, докато концертите на Тейлър Суифт и европейското по футбол привличат вниманието, икономистите казват, че централните банкери трябва да обръщат по-малко внимание на въздействието на тези еднократни събития и вместо това да се съсредоточат върху средносрочната тенденция на дезинфлация.

Роб Ууд, главен икономист в британската Pantheon Macroeconomics, казва, че силното търсене на хотели е широко разпространено в регионите на Обединеното кралство, „така че се съмняваме, че цените са движени от еднократно събитие като концерт“.

Суифт изнесе четири концерта в Париж през май, но това оказа слабо влияние върху годишната инфлация на френските хотели, която все пак се забави до тригодишно дъно от 0,4% миналия месец.

Миналата година, след като Бионсе започна европейската част от турнето си Renaissance в Стокхолм, икономист от Danske Bank заявиха, че това е причинило по-висока инфлация в страната.

Джордж Моран, икономист в японската банка Nomura, който миналата година анализира влиянието на Бионсе върху инфлацията в Швеция, казва, че тазгодишните събития в Европа „може да предизвикат малък скок в инфлацията на услугите, което е най-притеснителното за ЕЦБ в момента, но ефектът ще бъде временен и няма да е достатъчно голям, за да изнерви“ централната банка.

Кейт Никълс, ръководител на търговската организация UKHospitality, казва, че концертите на Суифт и турнирът Евро 2024 могат да донесат на британските хотели, ресторанти и пъбове допълнителни £1,6 милиарда приходи, ако отборът на Англия стигне до финала.

Тя обаче предупреждава, че „две-три седмици по-силна търговия няма да заличат останалите трудни месеци“.