В продължение на десетилетия тарифната система на САЩ облага сектора за дамско облекло с по-високи данъци от мъжкото.

Понастоящем те са с около 3% повече - политика, известна като „розови мита“ - подобно на „розовия данък“, който прави продуктите за жени по-скъпи от тези за мъже.

Това означава, че дамите плащат средно по един долар повече за дреха в сравнение с мъжете или над 2 млрд. долара годишно, според изследване на Едуард Грейсър, вицепрезидент и директор по въпросите на търговията и световните пазари в Института за прогресивна политика, ляв мозъчен тръст.

И тъй като Тръмп налага 10% мита на повечето търговски партньори, с още по-високи налози за Канада, Мексико и Китай, разходите за потребителките лесно могат да се увеличат, отбелязва CNN. „Докато въвежда нови огромни мита, президентът Тръмп пропуска шанса да се справи с исторически регресивните прояви срещу жените“ в глобалната система за свободна търговия, коментира Стив Ламар, президент на Американската асоциация за облекло и обувки.

Повечето облекла и обувки са класифицирани по пол в Хармонизираната схема HTS, която определя тарифните ставки за всички категории стоки, внасяни в САЩ.

Според Грейсър през 2022 г. тарифните ставки за дамските облекла са били средно 16,7% - с 2,9% по-високи от средната ставка за мъжките облекла, която е 13,6%.

През 2017 г. нампример дамските костюми са обложени с 15,1% мито, докато мъжките с 13,3%. Дамското бельо е засегнато от 12,8% тарифа, докато мъжкото с 8,6% тарифа.

Няма една-единствена причина, поради която митата върху дамското облекло са по-високи, но тази политика се е формирала в продължение на десетилетия, допълва CNN. През 30-те и 40-те години на миналия век, когато Америка помага за създаването на глобалната система за свободна търговия, производството на дамски дрехи е по-малка индустрия, докато мъжките дрехи са били основен източник на заетост и двигател на икономиката.

По това време американските производители на текстил и облекло са по-фокусирани върху лобиране за намаляване на митата и премахване на търговските бариери пред мъжкото облекло, казват експерти по търговията.

Сегашната тарифна разлика е остатък от този стар търговски режим.

Бизнесът опита да премахне тази неравнопоставеност. През 2007 г. Steve Madden, Asics, Columbia Sportswear и други компании заведоха иск срещу правителството, за да отменят тарифната политика, но съдилищата постановиха, че таксите не са били създадени с цел дискриминация.

Федералното правителство също не е предприело почти никакви действия за коригиране на политиката.

Но тази година двама законодатели от Демократическата партия, Лизи Флетчър от Тексас и Британи Петерсън от Колорадо, внесоха „Закон за проучване на розовите тарифи“, който ще нареди на Министерството на финансите и други агенции да проучат въздействието на тарифите върху жените и други групи потребители.

Митата на Тръмп обаче биха могли неволно да намалят разликата между половете, като повишат долната граница на тарифите за мъжките дрехи, казва Лори Тейлър, професор в катедрата по публични услуги и администрация в Тексас А&М, която изучава търговската политика.

Но в крайна сметка новите мита ще засегнат жените повече от мъжете, тъй като те харчат средно повече пари за дрехи. През 2023 г. разходите на домакинствата за дамско облекло са средно 655 долара в сравнение с 406 долара за мъжко облекло, по данни на Бюрото за трудова статистика.

„Моето политическо предпочитание би било да се намалят тарифите както за мъжките, така и за женските дрехи, за да се намали разликата“, допълва Тейлър.

Митата на президента Тръмп ще окажат огромно въздействие върху сектора на облеклото, тъй като почти всичко, продавано в САЩ, се внася, отбелязва CNN.

Според Йейлската бюджетна лаборатория потребителите ще се сблъскат с 64% по-високи цени на облеклото.

Митата ще навредят повече на домакинствата с по-ниски доходи и на стоките, на които те разчитат, отколкото на по-богатите домакинства.

Това е така, защото потребителите с по-ниски доходи харчат по-голяма част за основни дрехи и стоки от първа необходимост, отколкото потребителите с по-високи доходи. Освен това тарифите облагат евтините стоки от масовия пазар с по-високи ставки, отколкото луксозните стоки.

Чорапите, бельото, тениските, маратонките и други основни облекла са с по-високи митнически ставки от луксозните стоки, тъй като тарифите варират в зависимост от съдържанието на тъканите, казва Шън Лу, доцент по мода и облекло в Университета на Делауеър.

Висококачествени тъкани като вълна, кашмир и коприна имат по-ниски тарифни ставки от памука, полиестера и найлона, използвани за производството на евтини дрехи и маратонки.

Според търговските експерти цените на основните облекла също ще се повишат по-бързо от луксозните стоки заради митата, тъй като основните облекла обикновено имат малка надценка.

Това оставя на компаниите по-малко възможности да поемат по-високите разходи.

„Увеличението на разходите ще бъде по-голямо в ниския клас, отколкото в луксозния“, допълва Едуард Грейсър.