Ако все още сте разочаровани, че Тейлър Суифт не отговори на вашите поздравления по повод годежа с Травис Келси, тогава попадате в определението на думата на годината според Cambridge Dictionary: Parasocial.

Тя се използва за описание на връзка (или „Parasocial Relationship” – „PSR”), в която човек се чувства така, сякаш познава определена знаменитост лично, въпреки че никога не я е срещал на живо.

Cambridge Dictionary определя думата като: „свързана с или отнасяща се до връзка, която човек чувства между себе си и известна личност, която не познава, герой от книга, филм, телевизионен сериал и т.н., или изкуствен интелект“, обяснява Euronews.

Терминът е създаден през 1956 г. от социолозите Доналд Хортън и Ричард Уол, които са искали да опишат как телевизионните зрители формират „парасоциални“ връзки с личности от екрана.

Оттогава това явление се разраства експоненциално, тъй като социалните медии продължават да насърчават парасоциални взаимоотношения с известни личности и инфлуенсъри, с които хората нямат лична връзка в реалния свят.

„Тъй като социалните медии засилват близостта, която феновете изпитват към обожаваните от тях знаменитости, и с нарастващата популярност на AI асистентите, които могат да се възприемат личности, думата за тези еднопосочни взаимоотношения – parasocial, преживява своя момент.“, обясняват от Cambridge Dictionary.

Според главния редактор Колин Макинтош думата „улавя духа на 2025 г.“ и демонстрира как се променя езикът.

„Parasocial се откроява през 2025 г. по няколко причини. Общественият интерес към термина се увеличава значително, както можем да видим от нашите данни: броят на търсенията в Cambridge Dictionary, както и в Google, е нараснал няколко пъти. Това е интересно от езикова гледна точка, защото терминът преминава от академичен към такъв, използва от обикновените хора в публикациите им в социалните медии. Той отразява духа на 2025 г., тъй като общественият интерес към знаменитостите и живота им, продължава да достига нови висоти.“, допълва авторът.

Пример, цитиран от Cambridge Dictionary, е музикалната сензация Тейлър Суифт, която тази година обяви годежа си с NFL звездата Травис Келси. Това накара много фенове да изразят искрените си чувства към двойка, която никога не са срещали на живо.

„Глобалното отразяване на начина, по който Тейлър Суифт обяви годежа си, доведе до скок в търсенията на думата parasocial, тъй като медиите анализираха реакциите на феновете“, посочва Cambridge Dictionary.

Използването на термина се е увеличило значително тази година, особено поради опасенията относно връзките, които някои развиват с чатботове с изкуствен интелект.

Симон Шнел, професор по експериментална социална психология в Университета в Кеймбридж, обяснява, че възходът на парасоциалните взаимоотношения „е предефинирал феновете, знаменитостите и, и начина, по който обикновените хора взаимодействат онлайн чрез AI“.

„Навлязохме в ера, в която много хора формират нездрави и интензивни парасоциални взаимоотношения с инфлуенсъри. Това води до усещането, че „познават“ тези, с които формират парасоциални връзки, могат да им се доверят и дори да проявят крайни форми на лоялност.

Но това е напълно едностранно. Парасоциалните тенденции придобиват ново измерение, тъй като много хора третират AI инструментите като ChatGPT като „приятели“ или като заместител на психотерапвт. Това е илюзия за връзка и групово мислене, и младите хора могат да бъдат податливи на това.“, допълва професорът.

Cambridge Dictionary подчертава и други думи, които са имали „значително влияние“ тази година и са включени в краткия списък.

Сред тях са „pseudonymization“ (процес, при който информацията за конкретно лице се променя с номер или име, така че да не може да се разбере за кого се отнася); „slop“ („съдържание в интернет с много ниско качество, особено когато е създадено от изкуствен интелект“); и „memeify“ („да превърнеш събитие, изображение, човек и т.н. в мийм“).

Други думи, проследявали през 2025 г., включват:

Glazing: прекомерната употреба на похвали или ласкателства, особено от чатботове с изкуствен интелект, по начин, който изглежда неискрен и изкуствен. Понякога се разглежда като подход за компенсиране на ненадеждна информация от изкуствения интелект.

Bias: обект на фенско обожание (прекомерна преданост към певец, група или друга медийна звезда). Използва се особено от феновете на южнокорейския музикален жанр K-pop.

Vibey: място с добра атмосфера.

Doom spending: прахосване на пари, въпреки че нямате достатъчно, за да се почувствате по-добре