От мебели и дрехи до уиски с бадеми: „Търговската болка“ от митата ще е за потребителите
Автомобилното производство първо понесе тежкия удар от налагането на тарифи, но сектори като хранителната и алкохолната индустрия тепърва ще се сблъскат с ценовия ефект
&format=webp)
Ескалирането на търговското напрежение между Европа и САЩ изправя потребителите пред все по-високи цени на различни стоки - от автомобили до дънкови облекла, а основните индустрии, включително стоманодобивната, търговията на дребно и селското стопанство, се борят с намалена конкурентоспособност и увеличени оперативни разходи.
В сряда Европейската комисия обяви, че ще предприеме ответни мерки срещу новоналожените от президента на САЩ Доналд Тръмп 25% общи мита върху вноса на алуминий и стомана в САЩ. Те ще засегнат стоки на стойност 26 млрд. евро (28,3 млрд. долара), тъй като новите американски мита ще се прилагат за европейски стоки на стойност 28 млрд. долара.
В Брюксел са изготвили документ от 99 страници, видян от CNBC, в който се изброяват конкретни американски стоки, за които се обмислят мита. Списъкът включва широк спектър - селскостопански продукти, домакински стоки и пластмаси до алкохол и модни облекла, както и стомана и алуминий и производните търговски продукти.
Тръмп обаче намекна, че може да последват още контрамерки, като заяви, че ще отговори на действията на ЕС. Допълнителен обрат настъпи в четвъртък, когато той заплаши с 200% мита върху виното, шампанското и други алкохолни продукти, идващи от Франция.
По-рано президентът предложи, че може да въведе 25% общи мита върху вноса от ЕС за предполагаеми нелоялни търговски практики, припомня CNBC.
Според анализаторите на Citi е малко вероятно обявените от ЕС мита да окажат непосредствено макроикономическо въздействие, тъй като целевите стоки представляват само около 5,5% от неенергийния внос на региона от САЩ - но може да има косвено въздействие с повишена несигурност за бизнеса и потребителите.
Ценово въздействие
Европейските сектори, които ще бъдат обхванати от вихъра на търговското напрежение са автомобилостроене - което вече е разтърсено от новите мита между САЩ, Канада и Мексико; метали, строителство, спиртни напитки, луксозни стоки, потребителски стоки, търговия на дребно, производители на храни, селско стопанство и фармацевтични продукти.
„Автомобилните гиганти изглежда ще се сблъскат с двойния удар на по-високите разходи и изключително предпазливите потребители, които не желаят да харчат за големи стоки в условията на несигурност“, обяснява Сюзана Стритър, ръководител на отдел „Пари и пазари“ в Hargreaves Lansdown, като добавя към списъка и стоки от първа необходимсот в ежедневието на домакинствата.
Според Стюарт Катц, главен инвестиционен директор в компанията за управление на благосъстоянието Robertson Stephens, въздействието върху потребителите ще бъде скоростно, тъй като компаниите ще прехвърлят по-високите разходи, за да поддържат маржовете си, и прогнозира, че увеличението на цените ще бъде видимо до влизането в сила на мерките на ЕС на 1 април.
„Митата на ЕС върху американските зърнени култури, като царевица и соя, могат да нарушат доставките на фуражи за животни, което ще се отрази негативно на конкурентоспособността на животновъдния сектор в ЕС. Този сектор е уязвим поради ограничената си способност да разработи в краткосрочен план надеждни алтернативи по веригата на доставки за смекчаване на въздействието на тарифите“, обясни Кац пред CNBC.
„По-широкото въздействие включва смущения във веригите за доставки и икономическа несигурност за отраслите, зависещи от вноса от САЩ. Ключови сектори като стоманодобива и селското стопанство могат да бъдат изправени пред по-високи оперативни разходи, намалена конкурентоспособност и потенциална загуба на работни места.“
Всичко това се случва, докато новите мита, наложени от САЩ върху вноса на стомана и алуминий от ЕС, нарушават веригите за доставки и причиняват загуби на европейските производители, каза Кац, добавяйки, че американските мита върху продукти като френски коняк и козметика могат да застрашат износа и работните места.
Митата на Тръмп в бъдеще могат да бъдат насочени и към износа на фармацевтични продукти от ЕС, които са от решаващо значение за страни като Ирландия и Дания, които разчитат на търговията със САЩ, смята експертът.
Корпоративен удар
Търговската организация spiritsEUROPE, в която членуват 30 национални асоциации и големи компании като производителя на Johnnie Walker - Diageo и производителя на Jack Daniel's Brown-Forman, заяви, че новината идва в „труден момент за сектора на спиртните напитки“, в който се наблюдава „значително забавяне на ключови пазари“.
От там предупредиха, че ако бъдат въведени на 1 април, митата на ЕС върху американските спиртни напитки ще имат „изключително вредно въздействие върху дружествата от ЕС, които произвеждат американски спиртни напитки и върху американските дружества, които са инвестирали много в Европа, и ще изложат на риск многобройните работни места, които поддържат“.
В сектори като луксозните стоки и търговията на дребно корпоративното въздействие до голяма степен ще зависи от конкретната компания и нейните вериги за доставки, заяви пред CNBC Дзие Джан, анализатор за луксозния сектор в AlphaValue.
Луксозните продукти са пряко засегнати от по-високите мита между ЕС и САЩ, тъй като те често се произвеждат в Европа. Дори когато веригата за доставки започва в Азия, крайният продукт често се складира и доставя от Европа, каза Джан, като добави, че компания като Louis Vuitton има производствен обект в САЩ, където генерира около половината от местните приходи.
По същия начин търговец на дребно като собственика на Zara Inditex ще бъде защитен от своя бизнес модел, при който повече от половината доставки и производството на стоки се извършват в съседни държави.
Калифорния и Мичиган - големите губещи зад Океана
Ефектът в увеличението на цените заради налагането на мита неминуемо ще насочи потребителите към по-евтина алтернатива.
Това не вещае нищо добро за някои американски продукти от локални производители в САЩ, които се очертават като големите губещи зад Океана. Например, калифорнийските бадеми, уиски от Тенеси и огледалата за обратно виждане на автомобилите от Мичиган, допълва CNBC.
В периода 2017-2019 г. износът на уиски от Тенеси за Европейския съюз е спаднал от 362 млн. долара на 220 млн. долара в условията на търговската война през първия мандат на президента Доналд Тръмп и е останал нисък до спирането на ответните мита, според изследователски доклад на Trade Partnership Worldwide.
Митата на Тръмп от 2018 г. бяха спрени от администрацията на Байдън през януари 2022 г.
„След като ЕС вдигна митата, износът на уиски от Тенеси се увеличи с 42% през следващата година“, заяви Даниел Антъни, президент на Trade Partnership Worldwide. „Но износителите от Тенеси знаят как ответните мерки могат отново да намалят продажбите“.
След като Тръмп заплаши с 200% мита върху виното и алкохола от ЕС и заяви, че „изобщо няма да се огъне“, а министърът на финансите Скот Бесент заяви пред CNBC, че не разбира защо пазарите правят голям проблем от тази заплаха. По-високите цени обаче биха могли да доведат до намаляване на търсенето или до затваряне на даден пазар, посочват експерти.
В процентно изражение новият анализ на ответните мита на ЕС показва, че компаниите от Ню Йорк и Северна Дакота потенциално имат най-голям дял от износа, което може да повлияе на търсенето на техните стоки: Ню Йорк (39%), Северна Дакота (36%), Небраска (32%), Айова (26%) и Западна Вирджиния (26%).
В абсолютна стойност в долари някои от щатите по източното крайбрежие и крайбрежието на Мексиканския залив с големи пристанища са сред водещите, изправени пред новите мита на ЕС, включително Ню Джърси, Джорджия, Северна и Южна Каролина, Вирджиния и Тексас.
Продуктите от тези щати варират в широк диапазон - от бъчви за варене на алкохол до тютюн и тютюневи изделия, фъстъци, замразен и пресен портокалов сок, масла, мотоциклети, съдомиялни машини, дрехи, обувки, мебели и килими.
Но според Даниел Антъни от Trade Partnership Worldwide именно калифорнийските бадеми, уискито от Тенеси и огледалата за обратно виждане от Мичиган са едни от най-добрите примери за остър риск и пазарна нужда - „ЕС е най-големият купувач на тези продукти и ответните мита ще навредят много повече“.
Брандън Даниълс, главен изпълнителен директор на консултантската компания за управление на корпоративния риск Exiger, заяви, че ответните мита на ЕС поставят американските производители на уиски в значително по-неблагоприятно конкурентно положение.
„Щати като Тенеси и Кентъки, чиито икономики зависят в значителна степен от този луксозен износ, ще усетят остър икономически натиск. Това е мястото, където политиката и търговията се сблъскват в момента“, допълва той.
През 2024 г. компаниите в Тенеси изнасят уиски за ЕС на стойност 575 млн. долара (66% от износа за света).
През 2024 г. Калифорния изнася за ЕС бадеми с черупки на стойност 1,2 млрд. долара. ЕС представлява 37% от износа на Калифорния за света.
От Мичиган компаниите изнасят 519 млн. долара в огледала за обратно виждане за ЕС през 2024 г. (48% от износа си за света).
В автомобилния сектор обаче, компаниите имат повече възможности за преговори.
„В предишни тарифни конфликти видяхме, че американските износители на критични автомобилни компоненти - като прецизна електроника от Мичиган - частично поемат разходите по ответните мита“, допълва Даниелс.
„Макар че основните компоненти ще продължат да се доставят, американските производители обикновено споделят тарифната болка с европейските си купувачи, тъй като никоя от страните не може да си позволи да поеме сама пълните разходи. Тази споделена тежест подчертава колко взаимосвързана е веригата за доставки в автомобилната индустрия.“, обяснява той.
Друг пример е молибденът, използван в производството на стомана, смазочни материали, пигменти и за катализатор в петролната промишленост. Той е ключов в износа на Аризона за ЕС. През 2024 г. щатът е изнесъл за европейския пазар молибден стойност 304 млн. долара (89% от износа й за света).
През 2024 г. Южна Каролина изнася за ЕС 223 млн. щатски долара в гъвкави полимери - етиленови съполимери (59% от износа си за света). Това химично вещество се използва в опаковки, лепила за горещо разтапяне, автомобилни компоненти и строителни материали, поради своята издръжливост, гъвкавост и лепилни свойства.
Няколко други пластмасови смоли също са начело на списъка за Южна Каролина и Западна Вирджиния, където компаниите са изнесли 146 млн. долара пластмасови смоли за ЕС през 2024 г. (59% от износа му за света).
Всеобща несигурност
В условията на интензивни политически спорове все още съществува вероятност тарифите да отпаднат, да бъдат намалени или засилени.
Подчертавайки, че блокът „дълбоко съжалява“ за подхода на администрацията на Тръмп към търговията, ръководителят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен отбеляза, че ЕС остава „готов да се ангажира със смислен диалог“ със САЩ.
„За американските акции най-силно ще бъдат засегнати компаниите, участващи в потребителския и индустриалния сектор, като реалността е такава, че значителното повишаване на цените на много от тези стоки в Европа ще принуди потребителите там да купуват алтернативи от еврозоната или от други места“, заяви пред CNBC Майкъл Фийлд, главен стратег по акциите в Morningstar.
„За европейските акции по-тревожната част от уравнението е какво следва. Много е вероятно САЩ да предприемат ответни мерки, като наложат по-широк набор от мита върху европейските стоки. Европейските автопроизводители трябва да бъдат обезпокоени, както и производителите на химикали, а също и компаниите с потребление в области като алкохола.“, допълва експертът.
Ръс Молд, инвестиционен директор в AJ Bell, отбеляза, че за инвеститорите е много трудно да установят как тарифите ще действат в действителност.
Според него, най-добрата стратегия може да бъде да се придържат към стабилни баланси и силни конкурентни позиции. „Акциите в отбраната все още се покачват, а индустриалните компании, включително възобновяемите енергийни източници, като цяло се справят добре, може би с оглед на това, че Европа ще трябва да се пренастрои и да увеличи самодостатъчността си в много области и части от веригата за доставки. За разлика от тях, търговците на дребно, продавачите на спортна екипировка, луксозните стоки и акциите на фармацевтичните компании изостават.“, допълни той.