Излъжи ме веднъж, срам за теб, излъжи ме втори път, срам за мен. Това е мотото на страните от ЕС, докато се подготвят за мащабна търговска война с Доналд Тръмп, ако той спечели втори мандат като президент на САЩ следващия месец.

Европейските лидери научиха урока си по време на първото президентство на републиканеца и са по-единни и решени от всякога да се изправят срещу него, категорични са пред POLITICO висши дипломати и служители от Брюксел и столиците на блока.

„Ще отвърнем на удара бързо и силно“, казва един от тях във връзка с плана на ЕС за действие в случай на търговска война с Тръмп.

Друг потвърждава, че страните от ЕС координират стратегията си, като водеща роля има Европейската комисия.

„Брюксел има готов списък с мерки и е доста уверен, че може да спечели тази търговска война“, казва той.

Европейският съюз създаде сили за бързо реагиране, за да се подготви за последиците от изборите в САЩ на 5 ноември. Ситуирана в ядрото на изпълнителната власт на ЕС на Урсула фон дер Лайен, в Генералния секретариат, групата официално се подготвя както за победа на демократите, така и за успех на републиканците. Въпреки това служителите на ЕС я наричат разговорно „работна група Тръмп“.

През 2018 г., когато Тръмп за първи път наложи мита върху стоманата и алуминия на ЕС, Брюксел беше хванат неподготвен и отвърна само на част от тези мита, надявайки се да деескалира ситуацията. Вместо да приеме тази маслинова клонка обаче, по-късно същата година Тръмп удвои мерките, като заплаши да наложи мита върху износа на автомобили от ЕС. Макар че в крайна сметка те така и не влязоха в сила, блокът беше шокиран да види, че Тръмп е готов да наруши веригите за доставки и да скъса връзките с най-важните съюзници на Вашингтон.

„Последния път не вярвахме колко далеч ще стигне Тръмп в действителност“, казва трети дипломат. „Този път имахме време да се подготвим. Европа се е променила много и ние ще бъдем готови да действаме“.

Идеята на лидерите на ЕС е, че колкото по-тежки са ответните мерки, толкова по-бързо Тръмп ще бъде принуден да седне на масата за преговори. Целта е да се причини толкова голяма болка на САЩ, че той да бъде задължен да преговаря незабавно - с ЕС в по-добра позиция. Неприятната алтернатива би била спирала от ответни мерки, които ще се проточат с години.

„Комисията е подготвила значителни ответни мерки, така че да подтикнем Тръмп към сделка още на първия кръг“, посочват източниците на POLITICO.

Засега борбата на терена на стоманата е на пауза, след като през декември миналата година ЕС забави влизането в сила на свои мита с 15 месеца. Тази пауза ще приключи през март следващата година, което означава, че независимо дали Тръмп или Камала Харис ще се окажат в Белия дом, ще има развръзка в рамките на няколко седмици след встъпването в длъжност на следващия президент на САЩ.

Тръмп не крие плановете си

Тръмп не крие, че ако спечели изборите, планира да наложи повсеместни мита в размер на 10 или 20% както на приятели, така и на врагове. В речите си по време на митинги той запазва специално място за Европа и по-специално за германската автомобилна индустрия. Републиканецът обещава не само да намали търговския дефицит на САЩ чрез налагане на огромни мита върху европейските продукти, но и да унищожи европейската индустрия, принуждавайки компаниите да преместят заводите си в САЩ.

Преди броени дни Тръмп се оплака и от разследванията на ЕС в областта на конкуренцията срещу американски технологични гиганти, като заяви, че е разговарял с изпълнителния директор на Apple Тим Кук за решението на съда на ЕС, което принуди технологичния гигант да плати 13 млрд. евро неплатени данъци на Ирландия. Тръмп обеща да се справи с подобни решения, ако бъде избран.

Европейските лидери, длъжностни лица и бизнес ръководители са особено обезпокоени от това, което определят като мания на Тръмп и неговите съмишленици по отношение на германската автомобилна индустрия. Ако той изпълни заплахите си, както мнозина смятат, че ще направи, последиците могат да бъдат катастрофални не само за Германия, но и за повечето големи икономики в ЕС.

Производители като Volkswagen, BMW и Daimler имат заводи във Великобритания, Испания, Полша, Белгия, Чешката република, Унгария, Румъния и други страни. Те се снабдяват с автомобилни части от доставчици в целия ЕС. В същото време САЩ са най-големият вносител на германски автомобили, изпреварвайки по стойност Китай, така че евентуални мита биха засегнали един от основните спасителни механизми на европейската икономика.

„Притеснени сме от фиксацията на Тръмп върху автомобилите, защото германската автомобилна индустрия е дълбоко преплетена с всяка страна от ЕС“, коментира дипломат от Брюксел.

Край на играта

За ЕС крайната цел е решение, постигнато чрез преговори. В Брюксел смятат, че Тръмп може да е категоричен по отношение на митата, но също така е склонен да преговаря.

„По душа той е човек, който сключва сделки“, казва събеседникът на POLITICO, като се позова на предоговарянето от страна на Тръмп на зоната за свободна търговия с Мексико и Канада, както и на сделките с Южна Корея, Япония и Китай.

Една част от тези преговори, според официални лица и дипломати, ще се развие около по-тясното сътрудничество между ЕС и САЩ по отношение на Китай. Според представителите на ЕС американците трябва да бъдат по-приятелски настроени към блока, ако имат сериозни намерения да се справят заедно с Китай.

Компаниите от двете страни на Атлантическия океан се подготвят за това, което според тях може да се окаже разрушителен процес, за да се стигне до такова решение.

„Брюксел изготвя планове за действие при извънредни ситуации, в случай че бъдат приложени нови мита. Това не е изненадващо“, заяви наскоро Марджъри Чорлинс от Търговската камара на САЩ „Въпросът е: ако това се случи, има ли място за решение чрез преговори, което да е взаимно приемливо? Към днешна дата няма как да знаем това, въпреки че очевидно не е в интерес на нито една от страните да тръгне по този път.“