„Тарифният и производствен ренесанс“ на Тръмп може да създаде проблеми и за европейските съюзници на САЩ
Президентска кампания на Тръмп все повече поставя американските съюзници в Европа и Азия като търговски съперници и мишени за мита заедно с Китай в разрез с традиционната политика на САЩ
Доналд Тръмп, който комуникира евентуалната си президентска търговска политика, говорейки за по-високи мита, изглежда измества фокуса на своята протекционистка програма от Китай към някои от най-близките съюзници на САЩ.
По време на предизборно събитие в Джорджия във вторник републиканският кандидат за президент каза, че ще надгради тарифните политики от първия си мандат в опит да вземе производствени позиции от други държави - както приятели, така и врагове.
„Ще видите масово изселване на производството от Китай към Пенсилвания, от Корея към Северна Каролина, от Германия до тук, в Джорджия“, каза той в речта си, насочена предимно към икономиката.
„Искам германските автомобилни компании да станат американски автомобилни компании, искам те да построят заводите си тук“, добави той, цитиран от CNBC.
През първия си мандат Тръмп наложи мита на стойност милиарди долари върху китайските стоки като част от усилията да коригира това, което смяташе за несправедлив търговски баланс. Тръмп каза, че ще обмисли нови мита върху вноса от страната в размер на 60% или по-висок.
Съюзниците на САЩ могат да се превърнат в ключова цел на политиката на Тръмп „Америка на първо място“, която все повече групира европейските и азиатските партньори заедно със съперника Китай. Бившият президент предложи общи мита до 20%, които биха засегнали вносните стоки от всички страни.
„Бяхме третирани толкова зле, най-вече от съюзници... Нашите съюзници всъщност се отнасят с нас по-зле от нашите така наречени врагове“, каза Тръмп на митинг в Уисконсин по-рано този месец.
„Във военно отношение ние ги защитаваме, а след това те ни прецакват в търговията. Няма да позволим това да се случи повече. Ние ще бъдем тарифна нация“, добави той.
Коментарите повтарят изявления на Тръмп за Тайван от по-рано тази година, когато той обвини острова, че е поел „около 100%“ от бизнеса с чипове в САЩ. Той също така каза, че демократично управляваният остров трябва да плаща на САЩ за защитата си.
Тръмп отдавна се опитва да упражни икономически и дипломатически натиск върху съюзниците на САЩ, обвинявайки ги в „безделничество“, а последните му изявления показват, че той удвоява този подход, казва пред CNBC Ник Маро, ръководител на глобалната търговия в Economist Intelligence.
Други експерти казват, че Япония също се тревожи от потенциалното второ президентство на Тръмп заради споменаването му на 100% мита върху вноса на определени автомобили.
„Един от най-рисковите аспекти на склонността на Тръмп към митата е, че засегнатите държави няма да приемат действията му със скръстени ръце. Отмъщението от страна на други търговски партньори на САЩ – независимо дали чрез реципрочни, ответни мита или други нетарифни мерки – е потенциална последица от всичко това“, коментира Маро.
Тръмп също така каза във вторник, че планира да създаде своя „производствен ренесанс“ чрез прилагане на облекчения на корпоративните данъци, създаване на специални икономически зони с ниски данъци и данъчни кредити за компании, които преместват производството си в САЩ.
„Тези политики биха могли потенциално да привлекат част от производството обратно в САЩ, особено за индустрии, чувствителни към търговските бариери“, казва пред CNBC Стивън Уеймут, професор по международна политическа икономия в университета Джорджтаун.
„Въпреки това е малко вероятно тези планове да доведат до широко пренасочване на индустрии, предвид сложността на глобалните вериги за доставки и по-високите разходи за труд в САЩ“, добавя той.
Икономистът Стивън Роуч също посочва, че тарифите на Тръмп ще навредят на търговските партньори на Америка, като същевременно само ще увеличат разходите за стоки за американските потребители и производители. Това е в съответствие с основното икономическо мнение относно тарифите.
„Американските производители, които разчитат на чуждестранни части и компоненти, ще получат двоен удар – техните суровини ще бъдат по-скъпи поради тарифите на Тръмп, а техните изнасяни продукти ще бъдат по-скъпи поради ответните мита“, казва Уилям Райнш, председател по международен бизнес в Центъра за стратегически и международни изследвания.
Тръмп обаче твърди, че други страни ще платят сметката, включително „Европейския съюз, който е един от най-фрапиращите“, каза той на митинга си в Уисконсин.
Райнш казва, че митата, ако бъдат приложени, ще представляват и ясно разминаване между дългогодишната търговска политика на САЩ и основното икономическо мислене.
Когато става въпрос за справяне с Китай, настоящата администрация на Байдън силно разчита на координиран подход с партньори с подобно мислене като Япония и Нидерландия за налагане на търговски ограничения.
Въпреки че Байдън запази повечето от тарифите на Тръмп за Китай и дори увеличи налозите върху конкретни високотехнологични индустрии, Райнш описва разликата между подходите на двамата към търговските ограничения като „чука на Тръмп срещу скалпела на Байдън/Харис“.
И все пак, степента, до която тарифните предложения на Тръмп са истински или по-скоро заплаха, също е предмет на дебат.
В интервю за CNBC Джейми Даймън, председател и главен изпълнителен директор на JPMorgan Chase & Co, казва, че някои от висшите съветници на Тръмп са му казали, че предложените тарифни ставки са по-скоро тактика за преговори за благоприятни търговски сделки, отколкото очакван резултат.