Акциите на автомобилните гиганти паднаха рязко в понеделник, след като Доналд Тръмп изпълни заплахата си да наложи нови мита върху стоки от Канада, Мексико и Китай. Те отвърнаха на удара, като заплашиха да наложат ответни мерки, включващи мита и от тяхна страна.

Събитията предизвикаха поевтиняване в акциите на световните производители на автомобили, тъй като инвеститорите са силно притеснени от въздействието на потенциална търговска война, пише CNBC.

Анализаторите очакват митата да окажат сериозно въздействие върху автомобилната индустрия, като се позовават на силната зависимост от производствените операции в Северна Америка, особено в Мексико, и сложните глобални вериги за доставки.

Това важи с особена сила за японските и южнокорейските автомобилопроизводители, които през последните години похарчиха десетки милиарди за инвестиции в Мексико и Канада, предполагайки, че търговията със САЩ ще бъде свободна.

В понеделник акциите на японските автомобилни гиганти Toyota и Nissan спаднаха с над 5%, а местният конкурент Honda се срина със 7,2%.

Акциите на листваната в Япония Mazda Motor Corp се търгуваха с над 7,5% по-ниско, докато в Южна Корея Kia спадна с 5,9%, а Hyundai Motors - с 1,7%.

Denso, основен доставчик на части за Toyota и други производители на автомобили, спадна със 7,8%, сигнализирайки, че по-широката верига за доставки също ще бъде сериозно засегната от митата.

Европейските пазари също отвориха с рязко понижение в понеделник, след като Доналд Тръмп заплаши да наложи подобни мита и за ЕС и Обединеното кралство.

Той определи търговския дефицит на САЩ с ЕС като „жестокост“, като повтори предишните си коментари, че Блокът „наистина се е възползвал“ от САЩ.

„Това със сигурност ще се случи с Европейския съюз. Мога да ви кажа това, защото те наистина се възползваха от нас, знаете, че имаме над 300 млрд. долара дефицит“, заяви президентът.

Няма доказателства, че настоящият търговски дефицит на САЩ с ЕС надхвърля 300 млрд. долара. През 2023 г. дефицитът в търговията със стоки на САЩ с блока е бил 155,8 млрд. евро, според данни на ЕС, цитирани от Politico.

Говорител на ЕС заяви, че ще „отговорят твърдо“ на всякакви нови американски мита върху европейски стоки.

На този фон, автомобилният индекс Stoxx 600 тази сутрин се понижи с 3,5%, като по-рано достигна най-ниското си ниво от 4%.

Акциите на френския доставчик на автомобилни части Valeo и на автомобилния производител Renault спаднаха съответно с 8,3% и 4% по време на сутрешните сделки.

Френско-италианският конгломерат Stellantis, собственик на марки като Chrysler, Dodge, Jeep и Maserati, спадна с 6% в понеделник сутринта.

Междувременно германските BMW, Volkswagen и Porsche се търгуваха със спад от около 5%, допълва CNBC.

За Германия перспективата за американски мита върху европейските автомобили идва в момент, в който водещите производители на оригинално оборудване в страната вече са в криза.

През последните месеци Volkswagen, Mercedes-Benz Group и BMW отправиха предупреждения за печалбите си, позовавайки се на икономическата слабост и бавното търсене в Китай - най-големия автомобилен пазар в света.

Според изчисления на Nomura световните производители на автомобили ще плащат допълнително 33 млрд. долара годишно, за да внасят автомобили и части от Мексико, Канада и Китай в САЩ на същото ниво, както досега, отбелязва Financial Times.

Най-голямо е въздействието върху General Motors, собственик на марката Chrysler - Stellantis и Toyota, като вносът на автомобили от техните мексикански и канадски заводи в САЩ ще струва допълнително 9,5 млрд. долара, 6 млрд. долара и 5,9 млрд. долара въз основа на данни за продажбите през 2023 г.

Моделирането включва допълнителни разходи, предизвикани от митата, в размер на 13,5 млрд. долара, свързани с частите, които пресичат границите на Северна Америка многократно в процеса на създаване на един автомобил, но не отчита промени в производствените и ценовите стратегии, за да се справи с митата и валутните движения.

Въпреки че абсолютните цифри, с които се сблъскват други автомобилни производители като Nissan и Mazda, са по-ниски, тяхната загуба може да бъде остра, като се има предвид, че първият изпълнява мащабен план за преструктуриране, а вторият доставя голям процент от продаваните в САЩ автомобили от Мексико.