Няколко европейски и северноамерикански автомобилни фабрики са застрашени от затваряне или продажба през тази година, тъй като производителите се борят със свръхкапацитета и ценовата конкуренция. За това предупреждават в нов доклад, цитиран от Reuters, изследователската компания Gartner.

Компаниите в автомобилната индустрия вероятно ще намалят производствения си капацитет на двата континента през 2025 г., тъй като са изправени пред целите за емисиите и потенциални нови мита. В същото време доминиращата позиция на Китай в областта на електрическите превозни средства ще се увеличи заради предимството му в областта на софтуера и електрификацията.

„Затварянето или продажбата са по-вероятни в страните с високи разходи, където политическият и общественият натиск ще бъдат компенсирани от нарастващата конкуренция“, обяснява анализаторът и вицепрезидентът на Gartner Педро Пачеко. „Това е малко като тенджера под налягане. Натискът се увеличава и това ще принуди редица автомобилни производители да вземат по-прагматични решения“.

Китайските марки биха могли да закупят въпросните заводи, за да преодолеят търговските бариери, или да открият нови такива в европейски страни с по-ниски разходи и в партньори за свободна търговия като Мароко или Турция, прогнозира още Gartner.

Опасявайки се от смущения, свързани с правилата на Европейския съюз за емисиите на CO2 през 2025 г., главният изпълнителен директор на германския автомобилен доставчик Bosch Щефан Хартунг коментира в сряда пред изданието Auto Motor und Sport, че блокът трябва да се въздържа от глоби на компаниите, които не постигат целите.

„Европейската автомобилна индустрия вече не е напът да постигне целите си за електромобили за 2030 и 2035“, обяснява на свой ред Люк Шател, председател на френското автомобилно лоби PFA. „Рискът е, че в крайна сметка ще намалим продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене, за да увеличим изкуствено продажбите на електромобили“.

Въпреки предизвикателствата пред електрификацията, Gartner очаква доставките на електрически автобуси, леки автомобили, микробуси и тежкотоварни камиони да нараснат общо със 17% през 2025 г. Компанията прогнозира, че до 2030 г. повече от 50% от всички модели превозни средства, предлагани на пазара, ще бъдат електрически.

За да постигнат тази промяна, старите традиционните производители могат да закупят софтуерна архитектура от по-нови играчи на пазара на електрически превозни средства и цифрови компании, да увеличат центровете си за научноизследователска и развойна дейност или да си партнират за създаване на самофинансиращи се съвместни предприятия за електромобили, казва още Пачеко.