Какво ще означава за автомобилната индустрия евентуална сделка Nissan-Honda
Двете компании вече сключиха стратегическо партньорство през март, за да си сътрудничат в производството на ключови компоненти за електромобили
Водещите японски производители на автомобили Nissan Motor и Honda Motor проучват възможността за сливане, което ще предизвика шокови вълни в световната автомобилна индустрия. Целта на този план е двете съперничещи си компании да останат конкурентоспособни по пътя към пълна електрификация.
Очаква се още следващата седмица автомобилните производители да започнат преговори и да подпишат меморандум за разбирателство, като те искат да привлекат в сделката и Mitsubishi Motors. Nissan е най-големият акционер там с 24% дял.
Според Citi бъдещото обединение може да създаде третата по големина автомобилна група в света с 8 млн. продажби годишно. Това би поставило Nissan-Honda-Mitsubishi след друг японски автомобилен производител - Toyota Motor - и изпадналия в криза германски Volkswagen.
Новината за това потенциално сливане идва в момент, когато много автомобилни гиганти се борят да се справят с нарасналата глобална конкуренция от страна на по-големи производители на електрически превозни средства като Tesla и китайската BYD. Nissan и Honda вече сключиха стратегическо партньорство през март, за да си сътрудничат в производството на ключови компоненти за електромобили.
Очаква се обаче мегасътрудничеството да се сблъска с няколко пречки. Анализаторите изразяват загриженост относно вероятността от политически рестрикции в Япония, като се има предвид потенциалът за съкращения на работни места, ако сделката бъде прокарана. Разтрогването на съюза на Nissan с френския производител на автомобили Renault също се счита за ключово за процеса.
Питър Уелс, професор по бизнес и устойчиво развитие в Центъра за изследване на автомобилната индустрия към Cardiff Business School, определя съобщенията за сливане като „наистина важно“ развитие, което може да помогне на Nissan и Honda да обединят активите си, да спестят пари от разходи и да създадат технологиите, от които се нуждаят в бъдеще.
„Имаше много спекулации за позицията на Nissan през последните около 12 месеца. Компанията се опитва да балансира отношенията си с Renault, но се затруднява“, казва той пред CNBC. „Тя се бори на пазара, бори се у дома, не разполага с правилната продуктова линия. Има толкова много предупредителни знаци, толкова много червени флагове около Nissan в момента, че нещо трябваше да се случи. Дали това е отговорът, е друг въпрос.“
Акциите на Nissan поскъпнаха с почти 24% в сряда, отбелязвайки най-добрия ден за търговия на компанията от поне 40 години насам, според FactSet. Като цяло за годината обаче те са паднали с 25%.
Пречки пред евентуално сливане
Запитан дали консолидацията между Nissan и Honda може да се очертае като добро средство за борба с конкуренцията на китайските производители на електрически автомобили, Уелс от Cardiff Business School заявява, че сделката може да се характеризира като „традиционно решение“.
„Опасенията ми са, че може би са закъснели малко, че не разполагат с настоящата технология и конфигурация или с правилния продукт, за да се конкурират на ключовите си пазари“, посочва още той. „Специално за Nissan те не са в крак с американския пазар. Това е основният им проблем, който не могат да решат много бързо“.
Акира Кишимото от JPMorgan споделя сходни възгледи за някои от пречките пред бъдещото сливане на Nissan и Honda, като заявява, че „препятствията за преодоляване ще бъдат големи“.
„Като минимум смятаме, че Nissan трябва да изясни докъде ще стигнат особено сложните му капиталови взаимоотношения с Renault, в които участва френското правителство, а също така да предостави подробности за обявеното от него предложение за преструктуриране“, казва Кишимото. „Смятаме, че Honda трябва да покаже как ще управлява големите си инвестиции в електрически превозни средства и батерии в Канада“.
Трансформация на автомобилната индустрия
„Това обвързване не е съвсем неочаквано, защото очевидно те обявиха партньорството си по-рано тази година“, казва, от своя страна, Лусинда Гътри, изпълнителен редактор в Mergermarket. „В някои от докладите, които видях, се твърди, че това се е случило в резултат на опит на Foxconn да се свърже с Nissan. Сега, при тази конкретна сделка, се съмнявам дали това ще бъде твърдо сливане или ще бъде по-скоро партньорство“.
Доставчикът на Apple се е свързал с Nissan за придобиване на дял, съобщи Bloomberg в сряда, позовавайки се на неназован източник. Базираната в Тайван компания инвестира сериозно в електрически превозни средства през последните години.
В отговор на последното развитие на събитията Honda наскоро изпробва възможностите за партньорство с General Motors, преди в крайна сметка да реши да се откаже.
Спекулациите за консолидация между Honda и Nissan могат да последват подобна траектория, смята Гътри.
„Трябва да се има предвид, че това ще трябва да стане с благословията на японското правителство, защото има потенциал за съкращаване на работна ръка, но тогава как японските автомобилни производители ще се конкурират с евтините автомобили от Китай“, пита тя.
Арифуми Йошида от Citi смята, че сливането вероятно ще има отрицателно въздействие за Honda, но положително за Nissan и Mitsubishi.
„Като се има предвид конкурентоспособността на Honda в областта на мотоциклетите и хибридните електрически превозни средства и силата на нейната марка, смятаме, че тя е в състояние да се справи с конкурентите си през следващите 5-10 години“, казва Йошида.
Въпреки това той е категоричен, че решението може да се разглежда като взето „в очакване на пълномащабната трансформация на автомобилната индустрия“.